چرا نانوایی ها شلوغ هستند؟ | روز جدید

چرا نانوایی ها شلوغ هستند؟

روز جدید هرچند برخی از مسئولان دولتی در توجیه گرانی برخی کالاها، افزایش قیمت آرد را یکی از راه های مبارزه با قاچاق آن عنوان کردند و از این منظر انتقاداتی را برانگیختند، اما بدون شک این وضعیت همواره در کشور حاکم بوده است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده، نانوایی های کشور روزانه به طور متوسط ​​10 کیسه آرد یارانه ای دریافت می کنند، اما بسیاری از این آردها پس از نگهداری در انبارهای منازل توسط دلالان، با 10 برابر قیمت در خارج از مرزها به فروش می رسند. این روزها با این آرد با سه قیمت، برخی نانواها نان نپختن را ارزان تر می دانند.

این روزها اگر سری به نانوایی ها بزنید، ساعت کاری آن ها بسیار کمتر شده و خبری از شروع پخت و پز از اول صبح نیست. امروزه بسیاری از کوهنوردان یا کارمندانی که از صبح زود شروع به کار می کنند دیگر نمی توانند برای صبحانه نان داغ بخورند، شاید به این دلیل که بسیاری از نانوایی ها به اندازه سهمیه آرد نان نمی پزند و ساعات کاری خود را کاهش می دهند، پس چه چیزی به من می گوید. آرد؟

به گزارش فارس، بررسی نانوایی های سطح شهر در پایتخت نیز نشان می دهد که پس از چند ساعت صف های طولانی برای خرید نان ایجاد می شود. شنیده ها حاکی از آن است که آرد نان از انبارهای بی نام آنها فرار کرده و در نهایت به صورت قاچاق وارد شده یا به کارخانه های آرد برگردانده شده و یا نانوا از ابتدا به نفع نانوا ترجیح داده در کارخانه آرد بماند.

آرد را در بازار آزاد با قیمت 10 برابر می فروشم

بر اساس این گزارش، شرکت بازرگانی دولتی به طور متوسط ​​برای هر نانوایی 10 کیسه آرد با اختلاف قیمت و نرخ آزاد 600 هزار تن بررسی می کند. آزاد تا یک میلیون تن را به قیمت هر کیسه می فروشد. تفاوت این تفاوت قیمت، انگیزه زیادی برای فروش آرد در بازار آزاد و قاچاق ایجاد کرد. برخی از نانوایان می گویند نپختن نان ارزان تر است، فروش روزانه 10 کیسه آرد حداقل 6 میلیون تن هزینه دارد. عسگری، بازرس سازمان جهاد کشاورزی گفت: نانوایی ها سهمیه آرد خود را در هر مدلی می فروشند زیرا سود بیشتری دارد.

انبارهای آرد در انبارهای بی نامشان

اما مشکل به این سادگی نیست، باندهای پنهانی وجود دارند که این آردها را حتی به آن سوی مرزها می‌برند، آردی که در نانوایی‌ها تلف می‌شود از انبارهای بی‌نام آنها بیرون می‌آید و در نهایت یا با قیمت 10 برابر در بازار آزاد یا در همسایه‌ها عرضه می‌شود. کشورهای بسیار بیشتر از 10 بار. در کیسه های یک میلیون تنی فروخته می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، یکی از انبارها افتتاح شده و به گفته بازرسان، در یکی از این انبارها بالغ بر 1100 کیسه آرد ذخیره شده است. این آردها همان آردی بود که باید در نانوایی ها پخته می شد و سر سفره مردم سرو می شد. این انبارها از سراسر کشور آرد دارند که نشان می دهد سودجویان برایشان مهم نبوده که آرد را از کجا تهیه کرده اند و حتی اگر نان مردم را بریده باشند، فقط منافع مالی برایشان مهم بوده است.
بازرس این انبار روباز می گوید: ارزش این آردها 73 میلیون تن است و پس از 10 برابر افزایش قیمت در یک شب، 700 میلیون تن در جیب می گذارند. اینها بازی با سفره و نان مردم است که همه از مردم گرفته شده است. جیب ها.”

چرگانی بازرس سازمان صنعت گفت: هر نانوایی در شهرستان 180 میلیون تن در ماه هزینه دارد و 90 هزار نانوایی در کشور داریم. این رقم که حدود 16200 میلیارد تن است در قالب یارانه های ناعادلانه و توزیع نادرست یا به عبارتی از جیب مردم هدر می رود.

یارانه آرد ایرانی در جیب همسایه ها

گزارش ها حاکی از آن است که همین آرد یارانه ای به کشورهای همسایه از جمله پاکستان، عراق و ترکیه قاچاق می شود. دلایل تفاوت قیمت ها به شرح زیر است: اول اینکه قیمت آرد در کشور به دلیل پرداخت یارانه بسیار پایین است. فضای هوایی باعث کاهش تولید در کشورها شده است، نکته چهارم این است که بحران کووید 19 و جنگ روسیه و اوکراین کشورها را مجبور به افزایش ذخایر خود کرده است، به عنوان مثال چین نیمی از گندم صادراتی جهان را در انبارهای خود ذخیره می کند.

به گزارش رسانه های پاکستانی، وضعیت آرد و نان در پاکستان با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت. به گفته رسانه های محلی پاکستان، آرد تولید شده در پنجاب به خیبر پختونخوا و سایر مناطق نرسیده است و ذخایر آرد در چندین منطقه رو به اتمام است. رامبل گال، رئیس انجمن تاجران آرد خیبر پختونخوا، هشدار داد که پاکستان در چند روز آینده با پایان یافتن ذخایر آرد با بحران آرد مواجه خواهد شد. اکسپرس مدیا تریبون پاکستان گزارش داد که قیمت 20 کیلوگرم آرد در پاکستان با 100 روپیه افزایش به 1400 روپیه رسیده است. وی هشدار داد که اگر دولت پاکستان نتواند مشکل آرد را حل کند، به زودی با بحران آرد مواجه خواهد شد. انتظار می رود تولید گندم در پاکستان در سال جاری به دلیل کمبود زمین زراعی، آب و کودهای شیمیایی و تاخیر در اعلام حمایت از قیمت، تقریباً 3 میلیون تن کاهش یابد. در همین حال، بر اساس گزارش اخیر در مورد بحران جهانی غذا، استان های بلوچستان، خیبر پختونخوا و سند از کمبود شدید مواد غذایی رنج می برند.

کشورهای منطقه گندم خوار ایران

همه این عوامل به گفته وزیر جهاد کشاورزی کشورهای همسایه را بر آن داشته تا کالاهای اساسی مانند گندم ایرانی را به عنوان جاروبرقی به سمت خود بکشند.

افزایش قاچاق از کشور بر اساس آمار

در همین رابطه سردار اشتری فرمانده انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از 350 هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از 2 هزار درصد افزایش داشته است. این شرکت بازرگانی دولتی همچنین اعلام کرد: چ قاچاق آرد به کشورهای همسایه به شدت افزایش یافته و تجار با خرید آرد یارانه ای از صنایع، آن را در مرز با پاکستان دو برابر و در مرز ترکیه به سه برابر قیمت ارائه شده توسط دولت می فروشند. به صنایع دادند، کردند.

ترفندهای فروش آرد از داخل

بنابراین گزارش، از سوی دیگر تفاوت قیمت آرد در کشوری که سه نرخ (آرد یارانه ای نان، آرد نان آزاد پخته و آرد صنعتی) وجود دارد، عاملی برای فروش آرد یارانه ای شده است. هر کیلوگرم گندم وارداتی حدود 13 هزار تن برای کشور هزینه دارد، اما کیلویی 650 تن به نانوایی های دولتی، 900 تن در کیلوگرم برای نانوایی های فضای باز و 16 هزار تن در کیلوگرم برای صنایع غذایی تحویل می شود.

به گزارش فارس، مدیر یک کارخانه آرد که نخواست نامش فاش شود، گفت: نانوایانی که آرد یارانه ای دریافت می کنند به دو صورت به ما آرد می فروشند یا به جای آرد از ما پول می گیرند و یا آردشان را به ما می دهند. و زمانی که کیفی را که شبیه کیف دولتی است بفروشیم، آن را مجانی می فروشیم.

بنابراین گزارش، زمانی که آرد سه قیمت باشد و همچنان آرد یارانه ای داشته باشیم، قطعاً برای به دست آوردن این آرد یارانه ای و بهره مندی از سود مالی فراوان از فروش آزاد آن، فساد ایجاد می شود. به گفته برخی کارشناسان امروزه اگر برخی نانوایی ها شلوغ و در صف هستند به دلیل نبود نانوایی برای تهیه نان و فروش آرد یارانه ای به قیمت آزاد است.

کارشناسان معتقدند در حالی که حذف ارز 4200 تومانی می تواند در کوتاه مدت پیامدهایی برای معیشت مردم داشته باشد، اما در بلندمدت آثار مثبت بسیاری از جمله حذف رانت، فساد و جلوگیری از نشت ارز و قیمت های انحصاری و بازار را به دنبال خواهد داشت. شفافیت. پرداخت یارانه به محصولات داخلی با قیمت کمتر سیاست شکست خورده ای است که در سال های اخیر نتوانسته اهداف دولت را محقق کند. از پیامدهای اعطای یارانه می توان به وجود محصولات چند قیمتی در بازار، رانت و فساد و خروج ارز از کشور اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید