پشت صحنه تخلفات نانوایی گلستان/ چرا صف نانوایی ها خالی نشد؟


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855297

دبیر قرارگاه هفدهم ربانی سپاه نینوا در استان گلستان معتقد است: آرد دولتی که کمتر از هزار تن در کیلو به نانوایی ها می رسد، ده ها برابر بیشتر در بازار آزاد به فروش می رسد و کانال های جذابی برای نانوایی ها ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; اگر نانوایی روزانه فقط یک کیسه 36000 تن آرد دولتی بفروشد به جای اینکه آن را در بازار آزاد بین 350000 تا 700000 تن بپزد از 9 تا 19 میلیون تن فروش خارج از شبکه آراد در ماه سود می برد. سود وسوسه‌ای که روی میز مردم گذاشتند منجر به تشکیل تدابیر امنیتی برای مهم‌ترین توده مردم از کارخانه تا نانوایی شد. مشکلات مختلفی است که می تواند منجر به بحران امنیت غذایی در کشور شود.

آراد قبل از اجرای طرح صف و صنعت که از یارانه دولتی استفاده می کند، مردم را در قالب محصولات مختلف از بیسکویت گرفته تا خمیر و ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می کند و این به دلیل قیمت جهانی آراد است. سود زیادی از محل یارانه های مردمی به جیب تجار و سودجویان خواهد آورد.

همه کارشناسان معتقدند اجرای صحیح این سیاست باعث کاهش مشکلاتی مانند صف نانوایی ها می شود، اما با وجود این سود کلان، آب تکان نمی خورد، یکی از اقدامات دولت برای نظارت بهتر بر شبکه عرضه آرد و نان، هوشمندسازی نان بود. در این راستا هزار دستگاه کارتخوان وارد استان شده و در سه شهر گرگان، علی آبادکتول و آزادشهر نصب این دستگاه ها آغاز شده و گفته می شود در این سه شهر 867 دستگاه کارتخوان نصب شده است.

طراحان این حوزه در تلاش هستند تا پایان ماه تمامی نانوایی های استان را به دستگاه کارتخوان مجهز کنند و انتظار دارند این امر باعث کاهش تعداد نانوایی های استان شود.


آرد دولتی کمتر از هزار تن به نانوا می رسد

برای بررسی بیشتر مشکل آرد و نان و همچنین بررسی انبوه تخلفات در این منطقه به سراغ سرهنگ ابراهیم مگانی، دبیر قرارگاه هفده ربیعه سپاه نینوا استان گلستان و مسئول بسیج اصناف رفتیم. درآمدشان را می گیرند، می گوید: دولت 665 تن آرد را با آرد نانوایی ها عرضه می کند، در حالی که دولت گندم را با قیمت 11 هزار و 500 تن از کشاورزان خریداری می کند که هزینه تولید را در نظر نمی گیرد. حمل و نقل.

وی بابیان اینکه نانوایی ها هر کیلوگرم آرد را کمتر از هزار تن از دولت دریافت می کنند افزود: شبکه تامین آن را به صورت آزاد به فروش می رساند و حتی اگر 600 تا 800 هزار تن قیمت داشته باشد، 300 تا 400 تن از فروش این دستگاه سود می برد. ببینید چه سود هنگفت و وسوسه انگیزی خواهد داشت.

این مقام مسئول بیان کرد: این سود غیرعادی که در میانه وجود دارد معمولا برخی نانوایی های استان را وسوسه می کند که تخلف کنند و در این راستا 17 قرارگاه ربیع و شهید امانی استان این کارتخوان ها را در واحدها تایید کرده اند. “


مزایای نان هوشمند

ماهقانی به مزایای نصب این کارت خوان ها اشاره کرد و گفت: تمامی جریانات و خروجی های مالی از طریق این کارت خوان ها قابل ردیابی است، به عنوان مثال اگر فردی پنج بار از طریق این کارت خوان نان خریداری کند، این تخلف به وضوح مشخص می شود. در صورت کاهش تعداد معاملات محصولات نانوایی، مراجع ذیربط نیز می توانند آن را بررسی و در صورت تخلف، اعمال قانون کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، اگر حجم فروش نان در زمان پخت کاهش یابد، مشخص است که نانوایی به فعالیت خود ادامه داده و به اندازه کافی پخته نشده است و یا در روز غیرتعطیلی مصوب اگر دستگاه کارتخوان باشد. کار نمی کند، قابل ردیابی است.”

دبیر پایگاه هفدهم ربانی سپاه نینوا استان گلستان افزود: دریافت قیمت نان نقدی در تمامی نانوایی ها ممنوع است و همچنین سهمیه ای برای فروش نان بر اساس مصرف خانوار و از سوی دیگر در نظر گرفته شده است. ، بنرهای یکنواخت. نانوایان آن را نصب کرده اند و مردم در صورت مشاهده قطعی های تایید شده یا اتمام نان زودرس می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف دستگاه نظارت را گزارش دهند.

ماهانی گفت: یکی دیگر از مصوبات ما این است که نانوایان اجازه ندارند مستقیماً در سوپرمارکت ها یا صنوف دیگر نان بدهند، اما از طرفی زمان پخت نانوایی ها مشخص شده و اجازه تعطیلی خودسرانه را ندارند.

وی در خصوص ضمانت اجرایی برخورد با تخلفات و بازدارندگی نانوایان گفت: خوشبختانه جرایم در این حوزه توسط تعزیرات حکومتی پنج برابر شده و این اقدام بازدارندگی بیشتری را به دنبال خواهد داشت. سهمیه کم است و به نزدیکترین نانوایی تعلق می گیرد و در صورت تکرار در کنار سایر جرایم این تخلف با گذاشتن بنر و حوله به اطلاع مردم می رسد.


چرا صف نان خالی نبود

این مقام مسئول در نانوایی ها با وجود اجرای این طرح در شهرهای گرگان، علی آبادکتول و آزادشهر گفت: سرانه سالانه طبق سرشماری قبلی روزانه 18 هزار و 500 گونی آرد در اختیار استان قرار می گیرد و این در حالی است که ما معتقدند سرانه این میزان باید 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

ماهقانی همچنین از نظارت و نظارت بر 26 کارخانه آرد در استان گلستان خبر داد و گفت: این کارخانه ها از ظرفیت ناظران بسیجی استفاده می کنند و این افراد آموزش های لازم را گذرانده و کارت نظارت را نیز از کمیسیون دریافت کرده اند.

البته مردم باید بدانند که وضعیت فعلی نان را کسبه ای ایجاد می کنند که دست در جیب مردم دارند و مردم انتظار دارند قوه قضائیه قاطعیت بیشتری در قبال چنین افرادی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید