ناکافی بودن برخی قوانین ساختمانی/ تا زمانی که تخلفات ساختمانی جرم انگاری نشود، تخلفات ادامه خواهد داشت.


ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1908128

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

دیجی بیان کرد: برخی ساختمان ها اصلا به نظام مهندسی مراجعه نمی کنند و برخی بعدا به دلیل تخلف به سازمان مراجعه می کنند اما تا زمانی که تخلفات جرم انگاری نشود جلوی تخلفات گرفته نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی رضا دیجی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از سال 66 دولت متوجه شد که باید سازوکاری برای کنترل ساخت و سازها وجود داشته باشد و بر همین اساس سازمان نظام مهندسی تشکیل شد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی استان از سال 74 شروع به کار کرد و این نهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با اشاره به عملکرد یکساله این سازمان گفت: علیرغم برخی تصمیمات قضایی درآمد کاهش یافته اما هیچ نظارتی صورت نگرفته است. مشکل دیگر این بود که حق الزحمه مهندسان واقعی شود و آن موضوع را هم بستیم.

و ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات دوره نهم هیات مدیره، فراهم آوردن سازوکارهایی برای پرهیز از فرمالیسم است. متأسفانه هزینه خدمات نظام مهندسی استان ما همیشه در انتهای جدول بود، اما برای اولین بار توانستیم این مبلغ را تقریباً با سایر استان ها برابر کنیم.

دیجی با اشاره به قانون تعارض منافع گفت: این قانون قبلاً توسط دادگاه ابطال شده بود اما با شروع تکلیف مجدداً این موضوع ابلاغ شد و آن را اجرا کردیم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین اتفاقات این دوره اعلام نتایج کمیته ها به ویژه کمیته اخلاق بود. همچنین در این مدت خدمات اجتماعی و تفریحی مناسبی را برای اعضای نظام مهندسی ارائه کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به دیگر فعالیت های این سازمان تصریح کرد: در حوزه خدمات یکی از موضوعاتی که همواره در شهرستان مطرح بود جدول توصیه های نظارتی بود که پس از اجرای آن در شبستر به صورت آزمایشی در شهرهای دیگر آن را اجرا کردیم.

وی در خصوص برخی نواقص این قانون گفت: قانون نظام مهندسی سال 74 بر اساس مقتضیات زمان خود نوشته شد اما امروز نواقصی وجود دارد و به همین دلیل مجلس تصمیم به اصلاح آن گرفته و جلسات متعددی با نمایندگان مجلس داشته ایم. مجلس در این نگرش.

دیجی گفت: در دوره های گذشته هیئت انضباطی تعلیق شد اما در این دوره اعضای این هیئت انتخاب و مجدداً شروع به کار کردند تا در اسرع وقت به تخلفات ساختمانی رسیدگی شود.

وی با اشاره به مبحث 22 مقررات ملی ساختمان گفت: متاسفانه بعد از گذشت چند سال آیین نامه ای برای اجرای این آیین نامه وجود ندارد تا سازمان نظام مهندسی بتواند ساختمان های خطرناک را رصد کند. از نظر تمام ساختمان هایی که به نظام مهندسی نرسیده اند خطرناک هستند.

دیجی ادامه داد: برخی ساختمان ها اصلا به نظام مهندسی مراجعه نمی کنند و برخی بعداً برای تخلف به سازمان مراجعه می کنند اما تا زمانی که تخلف جرم انگاری نشود از تخلف جلوگیری نمی شود.

وی در خصوص حق الزحمه مهندسان گفت: در تمام دنیا دستمزد مهندسان ده درصد هزینه ساخت است اما در کشور ما این رقم بسیار کمتر است و با وجود افزایش این دستمزد در این مدت هنوز به حد نصاب نرسیده ایم. مقدار استاندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به کمبود تکنسین اشاره کرد و گفت: با افزایش ظرفیت دانشگاه های فنی مهندسی هر فردی که مدرک کاردانی به بالا داشته باشد به عنوان تکنسین مشغول به کار است اما تعداد همکاران و تکنسین های واقعی بیشتر است – کمی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید