هیچ موردی از تب کریمه کنگو در گلستان گزارش نشد / پروتکل های دامپزشکی گلستان برای پیشگیری از تب کریمه کنگو


ساعت: 17:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855448

غلامرضا محرابی گفت: در استان گلستان هیچ گونه مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو گزارش نشده است، این بیماری بین دام و انسان مشترک است و این ویروس هیچ گونه بیماری بالینی در دام ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی کشنده است که از کنه آلوده به فرد منتقل می شود و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تب کنگو از طریق تماس انسان با مایعات بدن فرد مبتلا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به این بیماری

روز گذشته محمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو خبر داد و با اشاره به شناسایی ۱۳ بیمار و یک مورد فوتی در کشور، خبر داد.

وی به لطف گلستان جایگاه مهمی در پرورش دام و طیور کشور دارد و با اهمیت این بیماری به سراغ دکتر گلمرضا محرابی مدیرکل دامپزشکی استان گلستان رفتیم و در این خصوص با وی گفت و گو کردیم.


تب کریمه در کنگو چیست؟

تب کریمه کنگو بیشتر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، اروپای شرقی، عراق، هند، افغانستان، پاکستان و ایران شایع است.

روش اول تماس مستقیم با خون و ترشحات حیوان آلوده، روش دوم تماس غیرمستقیم با کنه ای است که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده است و سومین روش انتقال ویروس است. CCHF) انتقال انسان است. این فرد است و فرد سالم از طریق تماس با خون یا ترشحات فرد بیمار مبتلا می شود که در بیمارستان ها بیشتر دیده می شود.

در این راستا جلساتی با مراکز درمانی برگزار کردیم و کارشناسان ما دوره های آموزشی برای کادر درمانی و همچنین اطلاع رسانی از صدا و سیما برگزار کردند.

برای پیشگیری از این بیماری افراد از مصرف گوشت و جگر خام و نیم پز پرهیز کنند و 48 ساعت قبل از مصرف گوشت در یخچال نگهداری شود و افراد از خرید گوشت زنده بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.
افراد به خصوص کودکان نیز باید از دست زدن و بازی با کنه ها خودداری کنند.

در انسان، این بیماری معمولاً با سردرد شدید، تب، لرز، دردهای عضلانی، سرگیجه، درد و سفتی در ناحیه گردن و درد چشم همراه است.


آیا مواردی از این بیماری در استان شناسایی شده است؟

تا به امروز هیچ مورد مرگ و میر ناشی از تب کریمه کنگو در استان گلستان گزارش نشده است.

تنها راه کنترل این بیماری پیشگیری از آن است که حتی می تواند منجر به مرگ انسان شود، کنه ها مهم ترین ناقل ویروسی هستند که دام ها را مبتلا می کند، وقتی دام ها مبتلا می شوند، گوشت و خون آنها نیز آلوده می شود. .

دامپزشکان، بازرسان بهداشت گوشت، دامپروران، قصابان، کارگران کشتارگاه و کادر پزشکی گروه های پرخطری هستند که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و هر فردی ممکن است از طریق تماس با خون و ترشحات افراد مبتلا به این بیماری مبتلا شود.


استان برای پیشگیری از این بیماری چه اقدامات دامپزشکی انجام می دهد؟

تقویت نظارت بهداشتی در کشتارگاه های استانی از جمله؛ بازرسی بالینی قبل از ذبح، نظارت صحیح بر نگهداری لاشه ها در پیش چیلر، نظارت بر خودروهای حمل اجساد و انتقال به مراکز تحویل، تقویت نظارت های بهداشتی در مبادی ورودی و قرنطینه ای استان برای جلوگیری از ورود دام های غیرمجاز و تقویت بهداشت. نظارت در میادین دام استان شامل؛ اینها شامل کنترل حیوانات ثبت شده، سمپاشی مزارع دام و وسایل نقلیه دام می باشد.

تقویت نظارت بهداشتی بر اماکن فروش فرآورده های خام دامی از نظر شناسایی مناطق برای کشتار غیرمجاز احتمالی و برخورد با متخلفان، رسیدگی و برخورد همه جانبه با افراد و قصابانی که در خارج از کشتارگاه ذبح می شوند، آموزش و تبلیغ مردم به ویژه در گروه های آسیب پذیر. . به عنوان دامداران، کارگران کشتارگاه، قصابان، قصابان، کشاورزان و به ویژه دهقانان و عشایر برای آشنایی با بیماری و پیشگیری از رفتارهای پرخطر گروه های در معرض خطر و تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو. دامپزشکی استان

همچنین باید برای توسعه بهداشتی کشتارگاه ها و کشتارگاه ها در کشتارگاه ها و لاشه های مجاز حداقل به مدت 24 ساعت پس از استخراج در سردخانه و نیز ساماندهی کشتارگاه ها در روستاها با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی تلاش های لازم صورت گیرد. کارکنان کشتارگاه و انتقال گوشت و همچنین افراد شاغل با دام اعم از واکسیناسیون، تزریق و … خرید و تهیه سموم سم پاشی رایگان دام و دامداری های استان، برنامه ریزی و هماهنگی با دهیاری ها، شوراهای اسلامی روستاها و تعاونی های دام سمپاشی رایگان در روستاها و واحدهای دامداری استان از دیگر موارد در دستور کار است.
توصیه شما به پرورش دهندگان و مردم چیست؟

به مردم توصیه می کنیم گوشت را از مغازه های مجاز زیر نظر دامپزشکی خریداری کنند، چرا که گوشت این مراکز قبل، حین و بعد از ذبح ارزیابی می شود و از طرفی گوشتی که مایل است به مدت 24 ساعت در کشتارگاه ها به مردم عرضه شود. از 2 تا 4 درجه سانتیگراد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید