علائم و راه های پیشگیری از “تب کریمه کنگو”

علائم و راه های پیشگیری از “تب کریمه کنگو”

رئیس گروه مدیریت بیماری های منتقله بین انسان و دام وزارت بهداشت از شناسایی 18 بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور خبر داد و علائم و روش های پیشگیری از این بیماری را تشریح کرد.

دکتر محمدرضا شیرزادی درباره تعداد مبتلایان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق نوعی کنه منتقل می شود. از ابتدای سال جاری تاکنون 18 نفر به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شده اند که متاسفانه یک نفر فوت کرده است.

راه های انتقال تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

وی درباره راه های انتقال این بیماری افزود: اگر کنه حیوان بیمار را گاز بگیرد؛ تبدیل به یک ناقل ویروس می شود و پس از گاز گرفتن حیوان دیگری، ویروس را به آن حیوان منتقل می کند. همچنین اگر انسان کنه را از بدن حیوان جدا کند یا کنه آلوده شخص را گاز بگیرد. آدم مریض میشه

تب کریمه کنگو در گاو هیچ علامتی ندارد

رئیس گروه مدیریت بیماری های حیوانی به انسان وزارت بهداشت ادامه داد: تب کریمه کنگو معمولاً علائم خاصی در دام ایجاد نمی کند و ویروس آن تا یک هفته در بدن حیوان باقی می ماند. اگر در این مدت حیوانی ذبح شود، افرادی که آن حیوان را ذبح می کنند یا گوشت آن را تکه تکه می کنند. در معرض خطر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند. همچنین در صورت مصرف گوشت حیواناتی که به صورت غیرقانونی و سنتی و بدون رعایت نکات بهداشتی ذبح شده اند، به این بیماری مبتلا می شوند.

چگونه از بیماری پیشگیری کنیم؟

وی تاکید کرد: مردم گوشتی را مصرف کنند که از کشتارگاه خریداری می شود و دارای تاییدیه سازمان دامپزشکی است، زیرا در کشتارگاه ها دام ها حداقل تا 24 ساعت پس از کشتار در دمای یخچال نگهداری می شوند. سرمای یخچال باعث از بین رفتن بسیاری از ویروس های موجود در گوشت می شود، از جمله ویروس مرتبط با تب کریمه کنگو.

شیرزادی بیان کرد: اگر حیوانی به روش سنتی ذبح شود معمولاً بلافاصله پس از ذبح گوشت آن را جدا می کنند و افرادی که این گوشت را خریداری کرده و تکه تکه می کنند ممکن است به این ویروس مبتلا شوند.

علائم تب کریمه کنگو در انسان

رئیس گروه مدیریت بیماری های منتقله از راه دام وزارت بهداشت درباره علائم این بیماری در انسان گفت: حدود دو روز تا یک یا دو هفته پس از مواجهه با این ویروس، علائم تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان ظاهر می شود. این علائم شامل تب ناگهانی، بدن درد، سردرد، اسهال و استفراغ و سرفه است.

وی ادامه داد: علائم تب، بدن درد و سردرد ممکن است یک تا پنج روز طول بکشد و پس از آن بیمار وارد مرحله هموراژیک شده و علائم خونریزی گوارشی از جمله اسهال و استفراغ خونی، خونریزی زیر جلدی و خونریزی بینی بروز می کند.

رئیس گروه مدیریت بیماری های انتقالی بین انسان و دام وزارت بهداشت هشدار داد: اگر فردی به تب کریمه کنگو مبتلا شود و به زودی به پزشک مراجعه نکند یا پزشک بیماری را به درستی و به موقع تشخیص ندهد. خطر مرگ بیمار 40 تا 60 درصد است.

روش های درمان مبتلایان به تب کریمه کنگو

شیرزادی در خصوص نحوه درمان بیماران تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اظهار داشت: درمان بیماران حمایتی است و بیمار باید بستری شود و مایعات کافی دریافت کند. در صورت افتادن پلاکت ها، تزریق پلاکت انجام می شود و برخی داروها از جمله مسکن ها برای بیمار تجویز می شود.

مردم از ذبح حیوانات به روش سنتی خودداری کنند

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های عفونی انسانی و دامی وزارت بهداشت در پایان به مردم توصیه کرد از ذبح دام به روش سنتی خودداری کنند و فقط گوشت دام‌های خریداری شده از کشتارگاه‌ها را مصرف کنند. از تکه تکه کردن حیواناتی که ذبح آنها غیربهداشتی است خودداری کنید. افرادی که در مناطق روستایی با حیوانات تماس مستقیم دارند از دستکش استفاده کنند و از کندن کنه از حیوانات خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید