قاچاق گاو تب کریمه کنگو را در سیستان و بلوچستان افزایش داد/ شهروندان باید تب کریمه کنگو را جدی بگیرند.


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878390

با افزایش تعداد مبتلایان به تب کنگو، با توصیه های بهداشتی شهروندان که معمولاً از طریق گزش کنه های آلوده یا تماس انسان با بافت های دام آلوده منتقل می شود، زنگ خطر این بیماری مهلک به صدا درآمد. کشتار دام به مردم منتقل می شود تاکید زیادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با شروع فصل تابستان و احتمال افزایش شیوع بیماری های مختلف در انسان و دام، یکی از مهم ترین بیماری ها بیماری تب کریمه کنگو است که در اثر کشتار غیرمجاز در خارج از کشتارگاه ایجاد می شود.

گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که در سال جاری ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده و یک نفر نیز بر اثر این بیماری فوت کرده است.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی شایع بین انسان و دام است که در کشور ما نیز بروز می کند.

عامل بیماری ویروسی از خانواده Bunyavirdae و جنس Nairovirus است که آلودگی به این ویروس باعث بیماری بالینی در دام نمی شود و می تواند باعث مرگ انسان شود.

این ویروس مقاومت حرارتی کمی دارد و در دمای 56 درجه سانتیگراد در 30 دقیقه میمیرد و در دمای 40 درجه سانتیگراد به مدت 40 روز در خون مقاومت می کند.

این ویروس در برابر مواد ضدعفونی کننده به ویژه ترکیبات اسیدی مقاوم نیست، بنابراین در محیط اسیدی ایجاد شده پس از یخ زدن لاشه در گوشت از بین می رود.

قاچاق دام و ذبح غیرقانونی نقش مهمی در افزایش تب کریمه دارد

مهدی حسینی; مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو از کشورهای همسایه وارد می شود، گفت: این بیماری در کشور ما بومی است اما قاچاق دام و ذبح غیرمجاز باعث افزایش ابتلا به این بیماری می شود. این بیماری تاثیر قابل توجهی دارد.

وی افزود: واردات دام با صدور مجوز جهاد کشاورزی در استان از مرز پاکستان و افغانستان انجام می شود.

قرنطینه حیوانات وارداتی برای شرایط حذف کنه از اهمیت بالایی برخوردار است

وی ادامه داد: سپس دام‌ها بر اساس هدف واردات به واحدهای قرنطینه منتقل می‌شوند و پس از طی دوره قرنطینه، مشروط به خروج کنه‌های زنده از بدن دام و سلامت بالینی با صدور گواهی بهداشت قرنطینه تحت مقررات با نظارت دکتر دامپزشک به مقصد مورد نظر اعزام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: شهروندان هنگام کار از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک، چکمه، لباس کار مناسب و حتی عینک استفاده کنند و پس از انجام کار روزانه دست، وسایل و لباس کار خود را بشویند و ضدعفونی کنند. جداسازی و له کردن کنه های حیوانی

شهروندان از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند

وی با اشاره به توصیه های شهروندان برای خرید گوشت، اذعان داشت: از ذبح غیرمجاز دام خودداری کنید و یا گوشت بدون مهر دامپزشکی خریداری کنید و تماس انسان با خون و بافت های آلوده دام می تواند برای انسان بیماری زا باشد و آلودگی گوشت و مواد غذایی از جمله جگر، فروشگاه. لاشه ها را به ترتیب حداقل 24 ساعت و 48 ساعت قبل از مصرف در یخچال خریداری کنید و هنگام خرد کردن گوشت یا آلوده کردن غذا از دستکش استفاده کنید.

حسینی با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان گفت: به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت از حیوانات قربانی و تامین سلامت جامعه اقداماتی توسط دامپزشکان عید سعید قربان و هماهنگی فرمانداری، شهرداری انجام می شود. ، سازمان جهاد استانی، نمایندگی ولی در دامپزشکی، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشتی درمانی استان ها و واحدهای ذیربط، کمیته همیاری امام خمینی(ره)، بهزیستی و توجیهی مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی، مدیران و ناظران مذهبی فعال در طرح.

وی ادامه داد: شهروندان باید دام قربانی خود را از مراکز مجاز تحویل دام، دام زنده مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان تهیه کنند و در هنگام خرید دام برای اطمینان از سلامت دام به کارشناسان دامپزشکی مستقر در مراکز مجاز تحویل دام و پرهیز از کنه مراجعه کنند. – حیوانات منتقل شده و حیوانات باید قبل از ذبح به اندازه کافی استراحت کنند و هنگام ذبح طعمه خود از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، عینک و چکمه استفاده کنند.

از گوشت حیوان قربانی برای از بین بردن عوامل بیماری زا پس از 24-12 ساعت استفاده شود

وی افزود: گوشت قربانی را پس از ذبح شسته و به مدت 12 الی 24 ساعت در ته یخچال نگهداری کنید تا عوامل بیماری زا مانند تب کریمه کنگو و تب مالت از بین برود سپس سعی کنید آن را برش دهید و از خوردن سیاه خام به صورت جداگانه پرهیز کنید. “.

مدیرکل دامپزشکی کشور گفت: کریمه کنگو معمولاً از طریق گزش کنه های آلوده یا تماس انسان با بافت دام های آلوده در هنگام ذبح و همچنین تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز به انسان منتقل می شود. و گوسفند و خرگوش میزبان هایی هستند که ویروس را تولید می کنند.

وی گفت: کنه هایی که این حیوانات را می خورند مبتلا می شوند و این عفونت را به نوزادشان منتقل می کنند و بافت های مختلف این حیوانات از جمله خون و گوشت آلوده می شود و می تواند ویروس را به محیط زیست یا از طریق تماس با انسان منتقل کند. در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی با اشاره به عدم انتقال تب کریمه از طریق لبنیات، گفت: تب کریمه از کنگو از طریق خون و بافت آلوده دام های آلوده به انسان منتقل می شود.

سمپاشی و قرنطینه دام خریداری شده در 14 روز یکی از مهمترین اقدامات دامپزشکی است.

حسینی با اشاره به پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو گفت: پیشگیری از بیماری های دامی و بهبود وضعیت دام برای جلوگیری از تخم ریزی و پرورش کنه ها و سمپاشی بدن و دام و همچنین در فصل فعالیت دام بسیار مهم است. جمع آوری کنه و کود دام «فضولات و خروج دام از دام و پاکسازی دام از محل های مختلف برای جلوگیری از تخم ریزی و عدم خرید دام از مراکز بیماری و دامداری هایی که استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی کنند.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به پیشگیری از بیماری های انسانی افزود: جدا نگه داشتن دام از زیستگاه و خودداری از له کردن کنه ها با دست یا روی بدن حیوان و خودداری از تماس فیزیکی با ترشحات و خون دام و خودداری از ذبح. دام در اماکن غیرمجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از مکان های امن و تحت نظر دامپزشکی و نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 24 ساعت یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری در انسان است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت اصول ایمنی در صورت تماس با گوشت تازه، جگر، سایر آلاینده های دام و وسایل حفاظت فردی در صورت تماس با ترشحات و خون حیوانات (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و شخصی روشهای حفاظتی در برابر گزش کنه و حشرات و خودداری از سفر به مکانهای غیر مجاز کشتار یکی دیگر از اقدامات احتیاطی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید