14 نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در استان فارس/ یک بیمار جان خود را از دست داد

14 نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در استان فارس/ یک بیمار جان خود را از دست داد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به یکی دیگر از بیماری های منتقله از کنه تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 14 نفر در استان فارس مبتلا و یک نفر فوت کرده است.

عباس رضایان زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری «بیماری های مشترک بین انسان و دام» به تب کریمه کنگو منتقله از کنه اشاره کرد و در این خصوص گفت: سالانه بیش از 10 مورد این بیماری در فارس گزارش می شود. بیماری که اگر به موقع تشخیص داده شود می توان به آن کمک کرد اما گاهی با بهترین تشخیص ها 30 درصد مرگ و میر داریم و از ابتدای امسال تاکنون 14 نفر در استان فارس مبتلا و یک نفر فوت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق دام و کنه منتقل می شود. پرندگان به جز شترمرغ به تب کریمه مقاوم هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخشی دیگر به بیماری سالک نیز اشاره کرد و گفت: پیشگیری از بیماری سالک رکن اصلی بهبود محیط زیست است اما مشکلی که وجود داشت عکس های بافت فرسوده سنگ سیاه و شیراز بود. ، پس از آن شهرداری متعهد به جمع آوری سریع نخاله ها و نخاله های ساختمانی شد.

رضاییان زاده همچنین گفت: از آنجایی که هر ساله با تجمع زائران برای یک مراسم عظیم بین المللی مواجه هستیم و در هنگام بازگشت تبادل ویروس ها در فضایی متراکم انجام می شود، پایگاه مقاومت مرزی را در فرودگاه شیراز راه اندازی کردیم و همه را آزمایش کردیم. زائران در این پایگاه گرفته می شوند و علائم آنها با چند سوال بررسی می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امکانات نمونه برداری در فرودگاه مستقر است و با نمونه برداری از کووید، آنفولانزا، مالاریا و وبا اطلاعات افراد ثبت می شود. ما در تماس هستیم.

رضاییان زاده تصریح کرد: در روزهای آینده آخرین پرواز زائران به فارس انجام می شود و امیدواریم وضعیت اپیدمی که هر ساله پس از بازگشت زائران داریم رخ ندهد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه همه ساله در فصل تابستان با معضل «وبا» که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود نیز مواجه هستیم، افزود: وبا ارتباط مستقیمی با عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی دارد. و در واقع وبا اولین اپیدمی در کشور در سال 44 بود و از آن زمان به یک بیماری بومی برای منطقه تبدیل شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه اپیدمی لزوماً وضعیت کووید نیست، بلکه وجود بیماری بیش از حد انتظار است، ادامه داد: بیماری وبا عمدتاً در مناطقی که مهاجران و اتباع افغانستانی وجود دارند، منتقل می‌شود.

رضاییان زاده با بیان اینکه وبا سازگاری اکولوژیکی بالایی دارد اما با جوشاندن آب و به ویژه کلر به سرعت از بین می رود، گفت: در صورت عدم رسیدگی به مناطق روستایی و مکان های دارای نشتی لوله، این بیماری منتقل می شود. همچنین 75 درصد افرادی که به وبا مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند و تنها 20 درصد اسهال دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بر اساس بررسی های انجام شده گروه خونی O بیشترین و AB کمترین ابتلا به وبا را داشتند.

رضاییان زاده ادامه داد: گروه های در معرض خطر ابتلا به وبا از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و آفریقا هستند و البته افرادی که از مناطق دور افتاده نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

وی افزود: امسال 4 مورد ابتلا به وبا در شهرهای ایرانشهر، بیرجند و قم مشاهده شده است. در فارس نیز 2 هزار و 362 آزمایش انجام شده و هیچ موردی ابتلا نداشته ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: در سال گذشته 18 مورد وبا وارداتی که از عراق وارد کشور شده بود مشاهده شد که از این تعداد 2 نفر تبعه افغانستان و مابقی هموطنان ما بودند.

دیدگاهتان را بنویسید