بازار داغ ذبح و تب کریمه کنگو / شوراهای دامپزشکی پیشگیری از بیماری کنگو


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856172

تب کریمه کنگو یک بیماری مسری است که می تواند منجر به مرگ شود. اما بازار کشتار این روزها داغ است و همین امر می تواند باعث شیوع این بیماری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، تب کریمه کنگو یکی از بیماری های شایع بین دام و انسان است که همیشه در روزهای گرم سال شایع است و اغلب از طریق گزش کنه آلوده منتقل می شود. البته راه دیگر انتقال این بیماری، کشتار دام است که به صورت غیربهداشتی انجام می شود.

تب کریمه کنگو برای اولین بار در سال 1944 در منطقه کریمه اوکراین و سپس در منطقه کنگو در سال 1956 مشاهده شد و زمانی که مشخص شد هر دو بیماری منشأ یکسانی دارند و توسط کنه ها منتقل می شوند، آن را تب کریمه کنگو نامیدند. وجود دارد.

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۳۷۸ در کشورمان رسما و در نهایت تایید و شناسایی شد.

بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری های سرایت انسان و دام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تب کریمه در کنگو معمولا در تابستان تشدید می شود و پیش بینی می شود که افزایش یابد و از طریق حیوان گزیدگی منتقل می شود و به مردم نیز منتقل می شود.

او گفت: «تب کریمه در کنگو اغلب افرادی را که در دامداری ها و کشتارگاه ها و همچنین در کشتارگاه ها کار می کنند، مبتلا می کند. در برخی افراد ممکن است بدون علامت باشد و ممکن است اصلا متوجه آن نشوند. با این حال، هنگامی که عفونت شدید می شود، چندین عضو بدن درگیر می شوند که به صورت علائم خونریزی ظاهر می شود.

توصیه های دامپزشکی مازندران برای پیشگیری از تب کریمه کنگو

محمدحسن گلپایگانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان، احتمال بروز و شیوع برخی بیماری های مشترک بین انسان و دام افزایش یافته است توصیه های بهداشتی دامپزشکی شخصی را جدی بگیرید.

وی افزود: بیماری هایی که همزمان با تابستان رخ می دهد شامل پوست لمپری، تب سه روزه، تلاریوز، بابزیوز و خونریزی کریمه کنگو است. برخی از این بیماری ها به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مانند بیماری مشترک انسان و دام یا بیماری مشترک انسان و حیوان سلامت انسان را تهدید می کند.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: خطر انتقال CCHF یا تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به دلیل ذبح غیرمجاز دام در منازل یا اماکن عمومی و نبود دستکش برای تمیز کردن گوشت در میزبان در حال افزایش است. متاسفانه این بیماری در دام هیچ علامتی ندارد و این امر خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

وی افزود: در مورد کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی که دامپزشک مسئول بهداشت و سلامت در محل کشتار و بازرسی دام قبل، حین و بعد از ذبح و نگهداری گوشت در یخچال تا 24 ساعت وجود دارد. ساعت، سپس تحویل گوشت به مراکز تحویل تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود، هیچ خطری برای مصرف کننده وجود ندارد.

بنابراین توصیه می شود هنگام تهیه گوشت خود از مراکز مجاز و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی به برچسب و مهر و موم دامپزشکی لاشه ها توجه ویژه ای داشته باشید و پس از نگهداری در دمای اتاق گوشت تازه مصرف کنید. حداقل 24 ساعت از یخچال معمولی استفاده کنید.

* نکاتی برای پرورش دهندگان

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه کنه ها عامل بروز این بیماری هستند، گفت: سمپاشی بدن دام ها و سایت های دام می تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم باشد، بنابراین به دامداران مازندرانی توصیه می شود در صورت مشاهده کنه، از خردکردن آن خودداری کنند. پوست حیوانات با دست

وی از کشاورزان خواست تا دام ها و پناهگاه های حیوانات را علیه انگل های خارجی از جمله کنه سمپاشی کنند تا در معرض بیماری مشترک بین انسان و دام قرار نگیرند.

گلپایگانی افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری را دامپزشکان، کشاورزان، قصابان، قصابان و افراد عادی جامعه که با دام و لاشه سروکار دارند برشمرد و تاکید کرد: در صورت رعایت بهداشت فردی و توصیه های دامپزشکی، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. به طور قابل توجهی Find را کاهش داد.

در همین حال محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کشتارگاه ها و کارگران کشتارگاه دام توصیه کرد از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، چکمه، عینک، ماسک، لباس یا پیش بند پلاستیکی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که در کشتارگاه ها یا قصابی ها کار می کنند در صورت وجود زخم یا جراحت در دست یا انگشتان از تماس با ترشحات یا اجساد خودداری کنند.

سهرابی گفت: مردم اغلب دام زنده را از محله های غیر مجاز می خرند و به صورت سنتی ذبح می کنند و این خطراتی را به دنبال دارد. وی ادامه داد: خون و ترشحات گاو می تواند در چند روز بیماری را منتقل کند، پیاده روی، پارکینگ و حیاط خلوت رفتارهای ناسالمی است که می تواند باعث گسترش بیماری شود.

* افزایش نظارت بر سلامت

وی یکی دیگر از راه های انتقال بیماری را مانند گزش کنه عنوان کرد و گفت: ویروس این بیماری در گاو، گوسفند و بز تظاهرات خاصی ندارد و در نتیجه ممکن است حیوان تشخیص داده نشود. “

به گفته سهرابی، کنه ها از خون دام های آلوده تغذیه می کنند و خون می خورند و مبتلا می شوند. نیش انسان از کنه های آلوده نیز باعث می شود که عامل ایجاد کننده وارد جریان خون شده و عفونی شود. ریزش کنه روی پوست بدن نیز می تواند باعث عفونت شود.

مهرداد حقیگی، متخصص بیماری های عفونی، گفت: تب کریمه کنگو از حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود و می تواند از انسان به افراد دیگر نیز منتقل شود. اثر اسید در بدن حیوان از بین می رود. بنابراین لاشه حداقل 24 ساعت پس از کشتار در کشتارگاه های صنعتی نگهداری می شود.

وی گفت: متاسفانه در برخی مناطق بلافاصله پس از ذبح دام استفاده می شود که احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: در کشتارگاه های صنعتی و دارای مجوز نظارت بهداشتی وجود دارد و کارکنان از دستکش، لباس مخصوص و عینک برای برش گوشت استفاده می کنند، بنابراین خطر ابتلا به تب کریمه کنگو با فعالیت برخی افراد خارج از کشتارگاه افزایش می یابد. برای ذبح

حقيقي افزود: به مردم توصيه مي كنم با توجه به شروع فصل تابستان و احتمال شيوع اين بيماري در هنگام خرد كردن گوشت از دستكش استفاده كنند.

فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: مردم گوشت خریداری شده را حداقل 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مصرف کنند. همچنین از خوردن جگر خام خودداری کنید و آن را 48 ساعت قبل از غذا در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگه دارید.

* لزوم مراقبت و پیشگیری از بیماری ها

وی همچنین دمای بسیار بالا را در از بین بردن این ویروس موثر دانست و گفت: این بیماری چهار مرحله دارد. مرحله اول کمون یا دوره پنهان است. در این مرحله، پس از نیش کنه یا تماس با بافت یا خون آلوده، ویروس وارد بدن می شود. در این مرحله علائم اصلی هنوز مشخص نیست، فرد ممکن است گلودرد یا بدن درد یا علائم دیگری داشته باشد که چندان مهم به نظر نمی رسد.

حاجی افزود: معمولاً از زمان ورود ویروس تا ظهور علائم اصلی یک تا پنج روز طول می کشد و حداکثر دوره کمون 13 روز است.

وی ادامه داد: مرحله بعدی مرحله قبل از خونریزی است. در این مرحله فرد احساس بی حالی، سردرد، درد عضلانی، حالت تهوع، استفراغ و مشکلات گوارشی می کند.

این استاد دانشگاه مرحله سوم بیماری را مرحله خونریزی اعلام کرد و افزود: در این مرحله قسمت های مختلف بدن خونریزی می کند، عوامل انعقاد خون از بین می رود و اختلالات قلبی عروقی ظاهر می شود.

وی از فوت به طور متوسط ​​از هر 10 نفر 3 نفر مبتلا به این بیماری که اغلب در مرحله سوم بیماری رخ می دهد خبر داد و گفت: هفته رو به بهبود است.

حقيقي با تاكيد بر لزوم مراقبت و پيشگيري از اين بيماري گفت: با توجه به شروع فصل گرما و شيوه انتقال بيماري، مردم هنگام تماس با دام آلوده، ذبح حيوان و تماس با اندام هاي داخلي توصيه هاي بهداشتي را رعايت كنند. به تماشای.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید