عبور گوشت از «پیش سرما» یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از کریمه کنگو است


ساعت: 21:32
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840994

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از 29 کشتارگاه دام در استان، 25 کشتارگاه مجهز به سالن پیش خنک کننده هستند و 99 درصد اجساد به قصابی های استان اصفهان می رسد. “پیش سرد” هستند. و ما توانستیم خطر ورود ویروس به خانه ها را مستقیماً از دام ها و لاشه ها از بین ببریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا ادیبان در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی گفت: مواردی از تب کریمه کنگو یا تب CCHF در عراق گزارش شده و موارد متعددی نیز در کشورمان رخ داده است که این موضوع باعث نگرانی مسئولان بهداشت عمومی شده است.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه اگر فردی به این بیماری مبتلا شود، به دلیل انتقال سریع از فردی به فرد دیگر و ایجاد موجی از این بیماری، شرایط سختی خواهد داشت، گفت: بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و اقدامات پیشگیرانه همواره در دستور کار دستگاه های مسئول قرار دارد.

وی گفت: عامل این بیماری ویروسی است که بیشتر از طریق نوعی کنه منتقل می شود، این کنه ها معمولا در مزارع سنتی یا خانه های روستایی هستند و با شروع فصل تابستان افزایش می یابند و فصل بهار و تابستان از زمان های مهم است. بیماری کنترل و پیشگیری می شود و اقدامات پیشگیرانه باید از همان لحظه آغاز شود.

علیرضا ادیبان گفت: این بیماری از طریق تماس مستقیم انسان با ترشحات بافت های آلوده حیوانی، نیش کنه های آلوده و همچنین از طریق حشرات خون خوار منتقل می شود.

مشکل اینجاست که حیوانی که توسط کنه آلوده گزیده می شود و بیمار است علائم بالینی خاصی ندارد و دامپزشک و پرورش دهنده متوجه بیماری نمی شوند و ممکن است ویروس در بدن حیوان وجود داشته باشد.» حیوانات آلوده باید منتقل شوند. به کشتارگاه و ذبح می شود و در هنگام ذبح خون، ترشحات و بافت دام های آلوده باید به کسانی که با آنها در تماس بوده اند تحویل داده شود.

معاون بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: به همین دلیل تب تب در کریمه کنگو یک بیماری صنفی است و کشاورزان، چوب‌برها، قصابان، قصاب‌ها، کشتارگاه‌ها، کارکنان دامپزشکی، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بیشتر درگیر هستند. خطر.

ادیبان اذعان داشت: هر ساله دامپزشکی هشدارهای لازم را به جامعه هدف ارائه می کند و در بحث پرورش دهندگان سعی شد ضوابط لازم برای دامداری هایی که مجوز بهداشتی آنها صادر یا صادر می کنیم رعایت شود و با انگل های خارجی روی دام ها، دیوارها مبارزه شود. دام ها را جلا دهید تا درز یا سوراخی برای رشد و تکثیر کنه ها وجود نداشته باشد.


* هنگام بحث سمپاشی، پرورش دهندگان آموزش می بینند

معاون بهداشت دامپزشکی استان ادامه داد: در بحث سم پاشی به دامداران آموزش داده شد تا سمپاشی دوره ای انجام دهند و با شروع فصل گرما این روند را افزایش دهند.

وی گفت: داروهایی هستند که دامدار از آنها استفاده می کند که انگل خارجی روی بدن حیوان نداشته و رشد و تکثیر نمی شود که این بحثی است که همیشه با توصیه دامپزشک انجام می شود.

ادیبان توصیه می کند: در صورت مشاهده کنه در بدن دام توسط پرورش دهندگان از له کردن آن خودداری کنید زیرا له کردن آن آلودگی را به محیط زیست منتقل می کند.

وی گفت: مدیریت کشتارگاه نیز موظف است برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها، تجهیزات حفاظت فردی مناسب از قبیل ماسک، عینک، دستکش و لباس کار مناسب را برای کارگران کشتارگاه و کشتارگاه در اختیار آنها قرار دهد.

معاون دامپزشکی استان گفت: خوشبختانه یکی از دلایل مهمی که کریمه کنگو چند سالی است در استان اصفهان تب خونریزی دهنده ندارد این است که دستور تجهیز کشتارگاه ها به پیش سرد را داده ایم. اتاق ها و روزه داران لاشه ها باید حداقل به مدت 24 ساعت در مکانی از پیش سرد در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شوند.

علیرضا ادیبان در این رابطه گفت: هنگام نگهداری لاشه حیوان در اتاق پیش سردکن، انجماد لاشه، فعل و انفعالات شیمیایی روی لاشه ایجاد می شود که باعث کاهش PH و اسیدی شدن لاشه می شود و این ویروس و اکثر ویروس ها و میکروب ها بسیار حساس هستند. به اسید، لاشه و معدوم می شود تا در صورت انجام صحیح تمامی این مراحل، گوشت با شناسه و گواهی دامپزشکی به بازار عرضه شود.


* 99 درصد لاشه هایی که در استان اصفهان به قصابی ها می رسد پیش سرد هستند

وی افزود: از 29 کشتارگاه دام در استان، 25 کشتارگاه مجهز به سالن پیش سرد است و 99 درصد لاشه هایی که به قصابی های استان اصفهان می رسد پیش سرد است و توانسته ایم بر این خطر غلبه کنیم. ویروس های دام و لاشه را مستقیماً در خانه ها از بین ببرید.

ادیبان بیان کرد: موضوع مهمی که همیشه ما را نگران می کند این است که برخی افراد به دلیل علایق شخصی در منازل خود دام تهیه می کنند و از محل ذبح یا گوشت قرمز در خارج از کشتارگاه ذبح می کنند و این روند و مشکل باعث می شود ، در صورت وجود ویروس در این لاشه باید مستقیماً به بدن انسان منتقل شود و مردم مراقب باشند گوشت خود را از مراکز مجاز و زیر نظر دامپزشکی خریداری کنند.

معاون دامپزشکی استان افزود: در صورتی که علیرغم توصیه دامپزشکی، گوشت خارج از پروسه مجاز طبخ شود، باید حداقل 24 ساعت در یخچال با دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود تا لاشه یخ بزند و در صورت وجود ویروسی که باید ناپدید شود

وی افزود: کشاورزان در بحث پشم چینی باید از وسایل حفاظت فردی و مواد مصرفی استفاده کنند.

علیرضا ادیبان گفت: حیوانات خانگی، سگ، گربه و مرغی که در منازل به ویژه در روستاها نگهداری می شوند باید عاری از کنه نگهداری شوند اما با توجه به اینکه معمولاً ذبح نمی شوند احتمال این امر بسیار زیاد است. بیماری کم است و باید از کشتار در خارج از کشتارگاه خودداری شود.

معاون بهداشت دامپزشکی استان در پایان گفت: مردم در صورت مشاهده لاشه های فاقد شناسنامه و برچسب دامپزشکی در محل تحویل، اختلالات بهداشتی در حوزه دامپزشکی را با شماره تلفن 1512 اعلام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید