تب کریمه کنگو در کمین است/ بدون مهر حمایت از حیوانات گوشت نخرید


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881533

دامپزشکان سیستان و بلوچستان نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به دلیل فصل گرما هشدار دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، همه ساله با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، امکان انتقال بیماری های واگیردار از جمله تب کریمه کنگو شهروندان و دامداران را به ویژه در استان پهناور می طلبد. سیستان و بلوچستان، برای خرید و مصرف گوشت و دام بیش از پیش مراقب باشید.

زیرا سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارد که سرچشمه ورود تب کریمه کنگو به ایران است.

با توجه به مرز طولانی این منطقه با کشورهای پاکستان و افغانستان و ورود دام قاچاق از این کشورها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان شیوع بیشتری دارد و نیازمند توجه بیشتر مردم است.

هشدار دامپزشکی برای انسان و کشاورز

مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما از مردم و دامداران خواست برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو به ویژه در آستانه قربان بایرام و اجرای حکم اعدام، توصیه های بهداشتی را رعایت کنند. از آیین ذبح و بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد و خونریزی دهنده است که در بین انسان و دام شایع است و مهم ترین راه انتقال این ویروس از طریق گزش کنه و تماس انسان با خون و بافت دام های آلوده است.

وی سمپاشی در انبارها و دام ها را مهمترین راه مقابله با این ویروس در دامداری ها برشمرد و افزود: باید از له شدن کنه با دست یا بدن حیوان خودداری شود و از تماس با مخاط آن پرهیز شود. بدن مانند چشم و دهان با ترشحات و خون حیوانات آلوده.

حسینی تاکید کرد: تهیه گوشت از مراکز مجاز طبق مهر و برچسب دامپزشکی، استفاده از دستکش هنگام بسته بندی و شستشو و ضدعفونی تخته برش و ابزار آشپزخانه پس از بسته بندی از ضروری ترین اقدامات پیشگیرانه است.

این مسئول افزود: شهروندان پس از خرید گوشت قرمز آن را به مدت 24 ساعت در یخچال در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد قرار داده و از مصرف جگر خام و نیم پز خودداری کنند.

به گفته وی، این ویروس به گرما حساس است، بنابراین پختن گوشت این ویروس را از بین می برد.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: شهروندان در صورت زخم یا آسیب پوستی در هنگام ذبح و بروز علائم بیماری سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید