هر آنچه باید در مورد تب کریمه در کنگو بدانیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جهانبخش یوسفی، رئیس مرکز بهداشت سنندج در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: بر اساس گزارش های دریافتی در کشور عراق، در 55 نفر موارد ابتلا به تب خونریزی دهنده یا تب کریمه کنگو افزایش یافته است که متاسفانه 12 مورد ابتلا به این بیماری وجود دارد. عوارض این بیماری جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، افزود: عامل این بیماری ویروسی است که از طریق کنه منتقل می شود.

یوسفی با اشاره به اهمیت این بیماری در استان مرزی کردستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در مرز کشور عراق هستیم و احتمال قاچاق دام در استان وجود دارد باید از همه موارد و جوانب به خوبی پیشگیری شود تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. بیماری. استان

رئیس مرکز بهداشت سنندج گفت: این بیماری در خود دام ها بدون علامت وجود دارد و متاسفانه واکسنی برای پیشگیری وجود ندارد.

وی گفت: شیوع این بیماری در فصل گرم سال است چرا که عامل این بیماری یعنی. کنه ها در فصل گرما در تماس با دام افزایش می یابند.

یوسفی به انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: این بیماری به دو صورت مستقیم و به گونه ای است که اگر فردی با ترشحات یا خون حیوان یا فرد مبتلا تماس پیدا کند، مبتلا می شود. و انتقال غیرمستقیم راه دیگری است.«انتقال ویروس به این صورت است که اگر کنه از حیوان آلوده تغذیه کند و کنه به نحوی با فرد ارتباط برقرار کند، فرد را مبتلا می کند.

وی در ادامه به علائم این بیماری تب و لرز، دردهای عضلانی، درد استخوان و مفاصل، اسهال، تهوع و سرگیجه و در برخی دیگر حساسیت چشم اشاره کرد.

یوسفی گفت: اگر افراد به موقع به پزشک مراجعه نکنند، خونریزی در بدن فرد مبتلا شروع می شود و چون خونریزی در نقاط مختلف بدن رخ می دهد، این مورد عامل اصلی مرگ فرد مبتلا خواهد بود. “

وی به پیشگیری از ابتلا به این ویروس اشاره کرد و خاطرنشان کرد: عموم مردم به ویژه کسانی که اهل گوشت گرم هستند لازم است در این مدت به هیچ وجه از گوشت گرم استفاده نکنند یا اگر باید حداقل گوشت را سرد کنند. 24 تا 48 ساعت و سپس استفاده کنید.

رئیس مرکز بهداشت سنندج ادامه داد: مردم گوشت مورد نظر را از مکان هایی که زیر نظر دامپزشک کار می کنند تهیه کنند و استفاده از دستکش را برای پاکسازی گوشت فراموش نکنند.

وی در پایان به دامداران توصیه کرد: دامداران عزیز روستایی لازم است در این ایام از دستکش، ماسک و عینک برای جلوگیری از شیوع این بیماری در تماس با حیوانات استفاده کنند زیرا این روش می تواند باعث انتقال این بیماری شود.


bdce5142 23f7 4bae 99e7 cf7cf6ffc46a خبر خاکستری


تب کریمه کنگو؛ یک ویروس کشنده مشترک بین انسان و حیوان

مجتبی ورمقانی مدیرکل دامپزشکی کردستان نیز گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که در دام ها بدون علامت بوده و دام ها را تنها با تب خفیف به مدت 2 تا 7 روز مبتلا می کند. این بیماری به دلیل ظاهر حیوان امکان پذیر نیست.

وی افزود: ممکن است به گروه های در معرض ابتلا به این بیماری اشاره شود که عمدتاً دام، دامپزشک، کشتارگاه، قصاب، کادر درمانی در تماس با افراد بیمار هستند.

ورمگانی تاکید کرد: شهروندان از مصرف گوشت و مواد آلاینده (جگر، دل و کله پاچه) فرآوری نشده اکیدا خودداری کنند.

وی در پایان یادآور شد: مناسب است در مناطق آلوده به کنه، پرورش دهندگان عزیز حداقل دو بار در تابستان با فاصله زمانی 15 روز از سموم مورد تایید دامپزشکی برای سمپاشی دام و دام آلوده استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید