هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین مشاهده نشده است

به گفته مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال تاکنون 7 نفر به بیماری تب کریمه مبتلا شده اند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است بنابراین لازم است مردم توصیه های دامپزشکی را با جدیت دنبال کنند.

برای بررسی بیشتر این موضوع با یک کارشناس ارشد انگل دامپزشکی در استان قزوین و مدیر روابط عمومی سازمان گفت‌وگو کردیم.

محمد فرحی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی گفت: تب کریمه در کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که حامل انگل های خارجی روی حیوان است که می تواند ویروس را منتقل کند.

وی افزود: این بیماری از اوایل بهار تا اواخر تابستان که کنه ها فعال هستند شیوع بیشتری دارد بنابراین توصیه می کنیم در ابتدای فصل تابستان جمعیت روستایی ضدعفونی شود چرا که این بیماری از طریق تماس یا گزش از افراد آلوده منتقل می شود. . کنه با بدن انسان.”

کارشناس ارشد انگل دامپزشکی استان قزوین گفت: در جوامع شهری ارتباط تنگاتنگی با حیوانات زنده وجود ندارد اما توصیه می کنیم تحت هیچ شرایطی مانند قربانی، آکیکا یا مشکلات دیگر در منزل ذبح نشوند.

فرحی افزود: شهروندان به منظور احتیاط از مراکز مجاز عرضه فرآورده های خام دامی که تحت نظارت دامپزشکی بوده و دارای مهر دامپزشکی هستند، گوشت قرمز تهیه کنند.

وی گفت: تب کریمه در حیوانات علائم خاصی ندارد اما اگر فرض کنیم همه دام ها مبتلا هستند. پس از کشتار حداکثر تا 24 ساعت در یخچال کشتارگاه نگهداری شود تا در صورت آلودگی با کاهش دما و PH ویروس کنگو را غیرفعال و سپس وارد چرخه توزیع در قصابی های شهری شود.

یک کارشناس ارشد دامپزشکی انگل شناسی استان قزوین با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین گزارش نشده است، تصریح کرد: برخی افراد به مصرف کله پاچه مانند قلب، جگر و کله پاچه گرایش دارند. توصیه می کنیم از مصرف خام این محصولات خودداری کنید و با تهیه آن ویروس را از بین ببرید زیرا این بیماری به گرما حساس است و در دمای بالا از بین می رود.

فراهی در پایان گفت: به شهروندان توصیه می شود در هنگام ذبح دام در منزل به تماس مخاطات بدن به ویژه دست، چشم و دهان با خون و ترشحات دام توجه کنند، زیرا دام های بیمار علائم خاصی ندارند، اما انتقال آن به انسان می تواند کشنده باشد. «بنابراین، توصیه می کنیم که کشتار در خارج از کشتارگاه انجام نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید