13 مورد و یک مورد مرگ بر اثر تب کریمه کنگو + هشدار وزارت بهداشت

13 مورد و یک مورد مرگ بر اثر تب کریمه کنگو + هشدار وزارت بهداشت

روز جدید : رئیس گروه مدیریت بیماری‌های واگیر در انسان و دام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به ظهور کنه‌ها در تابستان برای موارد تب کریمه کنگو تا این لحظه هشدار داد. سال جاری گفت: 13 نفر در سال جاری و تاکنون در کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

دکتر بهزاد امیری درباره این بیماری گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است که مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت کنه های سخت و عمدتا گونه ای به نام هیالوما هستند. این کنه ها حدود 800 روز عمر می کنند و می توانند ویروس را از طریق تخم به نسل بعدی منتقل کنند. هنگامی که این کنه ها حیوان را نیش می زنند، ویروس را به حیوان منتقل می کنند و حیوان تا دو هفته حامل ویروس خواهد بود و ممکن است خود حیوان هیچ علامتی نشان ندهد. اگر در این مدت حیوان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط افراد ذبح شود و در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

وی افزود: کنه‌های آلوده می‌توانند فرد را نیش بزنند و فرد را مبتلا کنند، بنابراین اگر فردی ندانسته با دست خود کنه آلوده به ویروس را آلوده کند و همچنین در صورت تماس با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو، در صورت رعایت اصول صحیح با رعایت بهداشت و استفاده از وسایل حفاظت فردی، ویروس از طریق ترشحات و خون آلوده از بدن بیمار به فرد دیگری منتقل می شود. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند. اما افرادی که در مرحله اولیه علائم دارند، دچار تب ناگهانی، لرز، سردرد، دردهای عضلانی، درد شکم و کمر، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی غشاهای مخاطی می شوند، اما اگر بیماری وارد فاز حاد شود، خونریزی زیر جلدی، کبودی خونریزی داخل ملتحمه، خونریزی از غشاهای مخاطی، خونریزی از مجاری بدن و احتمالاً تأثیر گذاشتن بر چندین اندام مانند سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مرگ شود.

به گفته وی، در مرحله حاد بیماری 10 تا 40 درصد احتمال مرگ بیمار وجود دارد. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است.

رئیس گروه مدیریت بیماری های واگیر در انسان و دام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بالاترین گروه سنی در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو را جمعیت جوان و میانسال و مولد معرفی کرد. CCHF; برای مثال افرادی که مشاغل دامداری، دامپروری، ذبح و ذبح را دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

امیری افزود: از آنجایی که فعالیت کنه ها با هوای گرم آغاز می شود، اکثر موارد ابتلا به CCHF را در اواخر بهار و تابستان مشاهده می کنیم، بنابراین توصیه می شود در فصول گرم سال توصیه های بهداشتی بیشتری را رعایت کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه تب کریمه کنگو برای اولین بار در کشورمان در سال 1378 رسما و در نهایت تایید و شناسایی شد، تصریح کرد: از ابتدای شناسایی اولین مورد تب کریمه کنگو در سال 1378 تا سال 1609 به ازای هر بیمار مبتلا. در کشور شناسایی و ثبت شد و از آن زمان تاکنون 209 نفر معادل 13 درصد بر اثر این بیماری در کشور جان خود را از دست داده اند.

وی بیان کرد: کشور برای تشخیص و درمان تب کریمه کنگو امکاناتی فراهم کرده و امکان انتقال نمونه و تشخیص نهایی بیماری در هر نقطه از کشور وجود دارد. بیماران در صورت مشاهده اولین علامت باید به مرکز بهداشت مراجعه کنند.

وی درباره آمار این بیماری طی سه سال گذشته تصریح کرد: در سال 1399، 40 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شد که از این تعداد 5 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. همچنین در سال 1400، 13 بیمار مبتلا شناسایی شد که 2 نفر از آنها فوت کردند. تا ظهر روز دوشنبه (9 ژوئن) سال جاری 13 نفر مبتلا به کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که یک نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داد.

امیری در این خصوص توصیه می کند: گوشت دام های ذبح شده قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شود. این عمل باید منجر به پدیده یخ زدگی لاشه شود که منجر به گلیکولیز می شود. گلیکولیز همچنین اسیدیته و PH گوشت را افزایش می دهد که در صورت وجود ویروس در گوشت، ویروس را از بین می برد. البته مصرف جگر و سایر احشاء دام را پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد توصیه می کنیم. مصرف جگر خام همچنین می تواند خطر انتقال سایر بیماری های عفونی به دام را افزایش دهد. همانطور که از سال های گذشته به یاد می آوریم، موارد CCHF در سال های گذشته به دلیل مصرف خام کبد است. بنابراین افراد باید از خوردن جگر خام و حتی نیمه پخته خودداری کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از خرید گوشت های کشتار شده و خارج از شبکه سازمان دامپزشکی به فروش می رسد، گفت: مردم از طبخ گوشت دام و سایر فرآورده های دامی مانند جگر به ویژه در جاده ها و معابر خودداری کنند و فقط تا حد امکان از طبخ گوشت دام و سایر فرآورده های دامی مانند جگر خودداری کنند. به اطلاع می رساند: به دلیل عوارض ناشی از مصرف گوشت آلوده امکان پذیر نیست، بهتر است دام را از بازارهای عرضه مجاز خریداری کنید؛ زیرا این مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند. دام باید در کشتارگاه ها ذبح شود زیرا تمامی کشتارگاه های مجاز دارای دامپزشکانی که دام ها را قبل و بعد از کشتار معاینه می کنند، برخی از بیماری های گاو مانند CCHF علائم واضحی ندارند و فقط توسط دامپزشکان و متخصصان بهداشت قابل تشخیص هستند.

وی افزود: همچنین مردم به هیچ وجه نباید دام را در منازل و اماکن عمومی ذبح کنند. زیرا خونریزی کنونی می تواند منجر به آلودگی محیط زیست و افزایش بروز و انتشار بیماری های حیوانی به انسان شود. برای اعیاد اسلامی یا سایر مناسبت های مذهبی، توصیه می کنیم ذبح گاو به کشتارگاه ها سپرده شود.

امیری تاکید کرد: افرادی که به ذبح دام می پردازند باید از وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و پس از ذبح وسایل خود را ضدعفونی کنند و خون های ریخته شده باید به صورت بهداشتی دفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید