6 نفر بر اثر تب کریمه کنگو جان باختند


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893204

رئیس گروه مدیریت بیماری های انتقالی بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به آخرین اخبار از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای امسال تا 14 شهریور 6 نفر بر اثر تب کریمه کنگو جان خود را از دست دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهزاد امیری رئیس اداره مدیریت بیماری های منتقله بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به آخرین اخبار مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۴ شهریور تعداد موارد مثبت شناسایی شده با تب کریمه کنگو 67 مورد است که از این تعداد متاسفانه 6 نفر جان خود را از دست داده اند.

وی درباره تاریخچه پیدایش این بیماری گفت: اولین مورد توصیف شده از این بیماری در منطقه کریمه در سال 1942 و دو سال قبل از اپیدمی کریمه رخ داد. در سال 1944، در طول جنگ جهانی دوم، یک بیماری در سراسر شبه جزیره کریمه شیوع یافت و بیش از 200 روستایی و سرباز را کشت.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و شایع ترین بیماری ویروسی منتقله از کنه است که در بیش از 30 کشور جهان وجود دارد و در قاره های آفریقا، اروپا و آسیا بومی است.

امیری درباره این بیماری که در حال حاضر واکسن تایید شده انسانی و حیوانی برای آن وجود ندارد، گفت: تب کریمه کنگو قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را دارد و به عنوان یکی از موارد عفونت های بیمارستانی، اپیدمی های بیمارستانی وجود دارد. نیز رایج است. مواردی از عفونت های بیمارستانی ناشی از آن در کشورهای مختلف از جمله ایران گزارش شده است. بیماری هموراژیک کریمه کنگو تهدیدی جدی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی است و باعث شیوع بیماری های بیمارستانی می شود که می تواند با مرگ و میر بالایی همراه باشد.

دامداران باید از تب خونریزی دهنده کنگو آگاه باشند

رئیس اداره مدیریت بیماری های منتقله بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: از سوی دیگر گروهی که در حوزه دام و دامپروری فعالیت می کنند نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند. کارکنان دامپزشکی، پرورش دهندگان، افراد شاغل در دامپروری و پرسنل کشتارگاه ها با توجه به اینکه بیشتر در معرض حیوانات قرار می گیرند، باید مراقبت خود را افزایش دهند و در این زمینه به ظاهر حیوانات برای شناسایی بیماری های احتمالی توجه بیشتری داشته باشند.

امیری با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان به تب کریمه کنگو بدون علامت هستند، تصریح کرد: افرادی که در مرحله اولیه دچار علائم می شوند تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد شکم و کمر، گیجی، تهوع، استفراغ و پرخونی را تجربه می کنند. تبدیل به مخاط اگر بیماری وارد مرحله حاد شود، خونریزی زیر جلدی، خونریزی در بدن، خونریزی داخل ملتحمه چشم، خونریزی از غشای مخاطی، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت درگیر شدن چندین عضو بدن مانند دستگاه گوارش، ادرار و تنفس. سیستم هایی که ممکن است رخ دهد، در صورت عدم درمان مناسب منجر به مرگ بیمار می شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت مصرف گوشت و کله پاچه خام یا کم فرآوری شده احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد، خاطرنشان کرد: گوشت ذبح شده باید حداقل 24 ساعت قبل از مصرف در دمای اتاق نگهداری شود و 4 درجه سانتیگراد باشد. در یخچال قرار داده شده و جگر و سایر روده ها و احشاء حیوان باید پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید