بالا آمدن تب کریمه کنگو در ایران/ 2 نفر جان باختند

بالا آمدن تب کریمه کنگو در ایران/ 2 نفر جان باختند

روز جدید: رئیس گروه مدیریت بیماری‌های عفونی انسان و دام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از افزایش تعداد مبتلایان به کریمه کنگو به ۳۴ نفر در یخچال ۴۸ ساعته خبر داد. نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد

دکتر بهزاد امیری با اشاره به روند رو به رشد تب کریمه کنگو در سال جاری گفت: تا ظهر روز شنبه (4 تیرماه) 34 مورد مثبت تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شد که متأسفانه از این تعداد 2 نفر جان خود را از دست دادند. زندگی کرد، آنها از دست دادند. در طول دهه 1400، تنها 13 مورد تب کریمه و دو مورد مرگ ناشی از آن در سیستم ها گزارش شده است.

وی افزود: افزایش موارد تب کریمه کنگو می تواند علل مختلفی داشته باشد و به نظر می رسد شرایط برای انتقال این ویروس فراهم شده است. همچنین مشکلاتی از جمله عدم نظارت بر مسائل بهداشتی وجود دارد که اکنون با امضای وزیر بهداشت و درمان به دانشگاه ها ابلاغ شده است تا مراقبت های خود را افزایش داده و از تبادل دام به ویژه در مناطق مرزی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه سه راه برای انتقال این بیماری وجود دارد، خاطرنشان کرد: راه اول گزش ناشی از گزش است که می تواند خود فرد را گاز بگیرد یا کنه روی بدن باشد و فرد آگاهانه یا ناخودآگاه آن را له کند. راه بعدی انتقال از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که در هنگام ذبح دام یا حمل احشاء دام اتفاق می افتد. البته اگر انسان گوشت خام یا کله پاچه حیوان را نپخته یا نادرست مصرف کند، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. راه سوم انتقال از بیمار آلوده به افراد دیگر است.

وی با تاکید بر لزوم خرید دام از مراکز مجاز تحویل دام، گفت: بهتر است دام از بازارهای عرضه دام مجاز خریداری شود. زیرا این مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند. دام ها باید در کشتارگاه ها ذبح شوند، زیرا دامپزشکان در تمامی کشتارگاه های مجاز حضور دارند و دام ها را قبل و بعد از کشتار بررسی می کنند. برخی از انواع بیماری های گاو، مانند CCHF، علائم واضحی ندارند و تنها توسط دامپزشکان و متخصصان بهداشت قابل تشخیص هستند.

وی با اشاره به نزدیکی عید سعید قربان و رواج قربانی گوسفندان در کشور، گفت: مردم به هیچ وجه در منازل و اماکن عمومی دام ذبح نکنند. زیرا خونریزی کنونی می تواند منجر به آلودگی محیط زیست و افزایش بروز و انتشار بیماری های حیوانی به انسان شود. برای اعیاد اسلامی یا سایر مناسبت های مذهبی، توصیه می کنیم ذبح گاو را در کشتارگاه ها رها کنید. افرادی که دام‌ها را ذبح می‌کنند باید از وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و بعد از ذبح وسایل خود را ضدعفونی کنند و خون‌ها باید به طور بهداشتی دفع شود.

امیری تاکید کرد: گوشت دام های ذبح شده باید قبل از مصرف حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شود و جگر و سایر احشام دام پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتی گراد مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید