افزایش نگران کننده مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور/ این توصیه ها را جدی بگیرید!

افزایش نگران کننده مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور/ این توصیه ها را جدی بگیرید!

روز جدید آمار تب کریمه کنگو در کشور امسال افزایش یافت و از ابتدای سال تاکنون 51 مورد تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شد و متاسفانه 3 بیمار فوت کردند.

بهزاد امیری در آستانه عید سعید غدیر خم به منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام، بر رعایت توصیه های بهداشتی تاکید کرد و گفت: مردم از خرید دام زنده و یا دام خودداری کنند. گوشتی که خارج از نظارت شبکه سازمان است ذبح شده و در دامپزشکی عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه همه کسانی که قصد ذبح دام دارند باید دام زنده را از عرضه مجاز دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند، تصریح کرد: از طرفی کشتار دام فقط باید در کشتارگاه های تحت نظارت انجام شود. ادارات کل دامپزشکی و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری کنند. زیرا این مشکل می تواند زمینه ساز شیوع بیماری های خطرناک باشد.

وی تاکید کرد: افرادی که به ذبح دام می پردازند باید از وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و پس از ذبح ابزار خود را ضدعفونی کنند. خون نیز باید به روش بهداشتی دفع شود.

امیری با تاکید بر اینکه گوشت تازه ذبح شده نباید سریع مصرف شود، گفت: گوشت دام های ذبح شده باید قبل از مصرف حداقل 24 ساعت در یخچال با دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود. هدف از این عمل این است که پدیده بدن مرده PH گوشت را بالا ببرد که در صورت وجود ویروس در گوشت باعث از بین رفتن آن می شود. البته تاکید می کنیم که جگر و سایر روده ها و احشاء حیوانات باید بعد از 48 ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی دام هایی که علائم بیماری را نشان می دهند نباید ذبح و مصرف شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل فعالیت کنه ها هستیم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک معضل جدی است. این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام منتقل می شود و در صورتی که حیوان در مدت ابتلای حیوان به ویروس بدون رعایت اصول بهداشتی و وسایل حفاظتی توسط فردی ذبح شود، امکان ذبح حیوان وجود دارد. ترشحات آلوده به ویروس را از بدن حیوانی انسان منتقل می کند و وجود خواهد داشت و باعث بیماری می شود.

وی در عین حال به افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 51 بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شده و متاسفانه سه بیمار جان خود را از دست داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید