روستابازار نیاز امروز آذربایجان شرقی است/ سود مطلوب در گرو عزم مسئولان است

ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 1400/08/20
کد خبر: 1783480

شبکه تعاون روستایی می تواند با راه اندازی پایانه های تحویل، در برخورداری از بستر و پتانسیل لازم برای بهینه سازی این خدمات برای به روز رسانی ساختار توزیع محصولات تولیدی کشاورزان نقش اساسی داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته آنایی، عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و محصولات روستایی از قدیم الایام وجود داشته و امروزه بازارهای هفتگی روستایی باقی مانده است، همان شکل اولیه بازارها در جوامع بدوی بشری که اغلب کارکرد خود را در اقتصاد دهقانان و حتی مشتریان شهری حفظ می کنند. .

محصولات محلی، محصولات دامی و کشاورزی محلی، صنایع دستی و سایر محصولات روستایی از عمده کالاهای عرضه شده در این بازارها هستند. ساماندهی مراکز خرید و کمک به پایداری آنها در قالب بازارچه های روستایی یکی از نیازهای امروزی است.

استان آذربایجان شرقی در تولید چند محصول کشاورزی رتبه اول کشور و در تولید چند محصول دیگر از رتبه اول تا پنجم را دارد. این استان سالانه حدود پنج میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند که نشان از ظرفیت و پتانسیل بالای این منطقه دارد.

محصولات شاخصی که در کشور رتبه خوبی دارند عبارتند از عدس، سیب، زردآلو، سنجد، زغال سنگ، گوشت قرمز، تخم مرغ، رزماری، سیر، سیب زمینی، کشمش، محصولات گلخانه ای، عسل. حتی محصولاتی مانند زعفران و پسته که در استان های دیگر تولید می شود نیز تولید قابل توجهی در استان دارد و روز به روز در حال افزایش است.

کشاورزان و تولیدکنندگان روستایی سال هاست که محصولات خود را در روستاهای سنتی اغلب به صورت هفتگی در مناطق روستایی یا شهری عرضه می کنند. ویژگی بارز این بازارها نبود واسطه در آنهاست که به گفته اکثر خریداران باعث سوددهی و رونق این بازارها شده است.

تفاوت “روز بازار” و “روستای بازار”

در “روز بازار” همه می توانند خرید کنند، اغلب نظارتی بر کیفیت محصول وجود ندارد، همه می توانند هر محصولی را بفروشند، مدیر خاصی وجود ندارد، عرضه ها پایدار نیست و شرایط آب و هوایی موثر است، اما “بازارهای روستایی” در فضای مناسب و حتی در فرصت، با امکانات اولیه پوشش داده شده و برای محصولات کشاورزی و محصولات دهقانان است. نوع خدمات در بازار روستایی در مقاطع مختلف و بسته به شرایط جامعه تغییر می کند که در اینجا بیش از گذشته اهمیت دارد.

شبکه تعاون روستایی با بستر و پتانسیل لازم جهت بهینه سازی این خدمات جهت به روز رسانی ساختار توزیع محصولات روستایی با راه اندازی پایانه های تحویل می تواند علاوه بر افزایش پویایی این شبکه منجر به خرید مستقیم از مردم، سود مناسب نیز شود. تضمین، مناسب تر برای کشاورز و خریدار.

از مزرعه تا میز

بی شک با تلاش شبکه تعاون روستایی با اجرای طرح بازار روستایی، می توان با حذف واسطه ها، محصولات کشاورزی، تولیدات روستایی و دستی را عرضه کرد، زیرا کوتاه کردن فاصله تولید و مصرف کننده یکی از اهداف این شبکه است. پیش بینی می شود محصولات روستایی در قالب نمایشگاه و فروشگاه های ثابت و ثابت از طریق انبار سازمان تعاون روستایی عرضه شود.

استان آذربایجان شرقی با داشتن انواع محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی باید با راه اندازی مراکز خرید در قالب بازارچه روستایی با شعار مزرعه تا سفره، فاصله قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف را کاهش دهد. حذف واسطه های غیرضروری و ایجاد رقابت در بازار با تاسیسات اولیه آب، برق و فاضلاب تا تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بتوانند محصولات خود را به صورت پایدار مانند روز بازار به مردم عرضه کنند. البته کنترل کیفیت تولیدات دامی توسط سازمان دامپزشکی و کنترل قیمت توسط سازمان تعزیرات و سایر ارگان ها مانند هر بازار دیگری ضروری است.

لزوم اصلاح ساختار بازار محصولات کشاورزی

متاسفانه در حال حاضر در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی با مشکلات جدی مواجه هستیم. تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمت های مشخصی عرضه می کنند، اما همان محصولات با قیمت های دیگر به دست مصرف کنندگان می رسند. به عبارت دیگر، بین قیمتی که تولیدکننده محصولات کشاورزی از بازار دریافت می کند و قیمتی که مصرف کننده در بازار می پردازد، تفاوت زیادی وجود دارد و سود اصلی او عمدتاً به واسطه های غیرضروری می رسد که هیچ نقشی در انتقال یا ایجاد ندارند. ارزش افزوده در محصول ، اتفاق می افتد.

دهکده بازار هوشمند

در دنیای امروز، تجارت آنلاین در مدت کوتاهی بسیار رواج یافته و حرفه ای و گسترده تر می شود، به طوری که ترکیه با راه اندازی بازار دیجیتال در صنعت کشاورزی، آن را نقطه عطفی برای اقتصاد خود نامید و طی ده سال پیش بینی می شود. روش ها به عنوان یک عامل مهم بیشترین تأثیر را بر بخش کشاورزی و نقش مشوق ها برای تضمین پایداری کشاورزی خواهند داشت.

در ایران با وجود بازارهای دیجیتال و اینترنتی فعال چند سالی است که فعال هستند و اخیرا شاهد راه اندازی انواع بازارهای دیجیتال تخصصی کشاورزی بوده ایم و اگر محصولات عرضه شده در فروشگاه های روستا بازار کارساز نباشد ما نمی توانیم. نتایج بهتر و بیشتری ببینید

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید