ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند یک ضرورت است/ عزم جدی خراسان جنوبی برای توسعه روابط با همسایه شرقی

ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801803

قناعت گفت: ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند یکی از زیرساخت های لازم است که فعال سازی این کنسولگری روند کار را تسهیل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاویر کنات استاندار خراسان جنوبی در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه استان گفت: هدف استان ما در اقتصاد و تجارت خارجی استان رسیدگی به دو موضوع دیپلماسی مرزی استان مرزی است و استان به ویژه ماهیرود است. و برای افغانستان کافی نیست.

وی تاکید کرد: ما نباید تنها به افغانستان بسنده کنیم، بلکه باید مبادلات مرزی همه کشورهای حاشیه دریای خزر و همسایگان غربی از جمله پاکستان، ازبکستان، عراق، قزاقستان، عمان، گرجستان و غیره را در نظر بگیریم.

به گفته وی؛ با توجه به شرایط کنونی کشور، باید نسبت به قبل برای توسعه روابط خارجی خود گام های فعال تری برداریم.

استاندار با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد نمایشگاه های مختلف در سراسر جهان گفت: حضور در این نمایشگاه ها همراه با سایر استان ها خوب است اما اقدام به تنهایی برای ایجاد نمایشگاه در کشورهای دیگر مهم است. باید با جدیت پیگیری شود تا ظرفیت های استان وارد شود.

وی با رضایت از عملکرد ستاد حرم و تحویل سنگ به الحرمین گفت: زمانی که گرانیت ما در عراق به خوبی عرضه می شود باید شرایطی را فراهم کنیم و از تجار این کشور دعوت کنیم تا صادرات سنگ و حتی فرآوری آن را تشویق کنیم. «سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را وارد کنید که بازار عراق را هدف گرفته اند.

وی راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند را زیرساختی مهم خواند و گفت: فعال سازی این کنسولگری پاسخگوی نیاز تجار و مسافران برای سفرهای طولانی و اخذ روادید مشهد یا تهران بوده و روند کار را تسهیل می کند.

به گفته وی؛ درخواست ما از افغانستان این است که در فراه کنسولگری ایجاد کند تا تاجران، گردشگران و مسافران معطل نشوند.

استاندار به ظرفیت سیمان باقران پرداخت و گفت: احیای بازارچه مرزی گلورد روند صادرات سیمان از استان را تسهیل می کند.

قنات ادامه داد: با توجه به آمادگی کامل مرز، اداره کل گمرک و صنعت، معدن و تجارت شرایط را برای مبادلات مرزی در استان فراهم کرده و در صورت همراهی و بازگشایی این مرز توسط افغانستان، هزینه صادرات سیمان کاهش می یابد. “

وی از دیگر برنامه ها دعوت از والیان سه ولایت فراه، نیمروز و هرات در خراسان جنوبی را برشمرد و گفت: دیدار با این سه والی نشان از عزم جدی این ولایت برای توسعه ارتباطات است.

به گفته وی؛ استفاده از ظرفیت دانشگاه های استان و جذب دانشجویان افغانستانی که بتوانند به عنوان سفیران جمهوری اسلامی فعالیت کنند نیز از جمله اقداماتی است که باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

مشاور استاندار و سرپرست وزارت امور خارجه در استان نیز به تشریح برنامه های این مجموعه برای توسعه مبادلات مرزی پرداخت.

حیدری فرد تاکید کرد: تشکیل شورای روابط خارجی، ایجاد کمیسیون مشترک همکاری های خراسان جنوبی با ولایت فراه، جذب نخبگان افغانستانی، استفاده از ظرفیت دانشگاه های استان برای جذب دانشجویان افغانستانی و … از جمله اقدامات است. که می تواند برای توسعه این ولایت منتهی به افغانستان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید