ضرورت ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان جنوبی


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811263

علی احسانی مقدم گفت: با توجه به در دسترس بودن اسناد و نسخه های با ارزش تاریخی قابل توجه از منطقه خراسان جنوبی، ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی در منطقه ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی احسانی مقدم پژوهشگر و کارشناس اسناد آرشیوی بر راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان جنوبی تاکید کرد. कاورستان وی گفت: اسناد و نسخ خطی تاریخی قابل توجهی از منطقه خراسان جنوبی در سازمان اسناد ملی ایران، تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی خراسان رضوی، مشهد و موزه و مرکز آستان قدس رضوی موجود است که به عنوان بخشی از مکتوب مورد نیاز است. میراث کشور.دریافت و سازماندهی شد.

وی ادامه داد: این امر موجب آزادسازی آرشیو دستگاه های اجرایی استان و البته ایجاد مرکز و همچنین دیجیتالی شدن مکاتبات شد.

وی با اشاره به اینکه خدمت به فرهنگ و تاریخ منطقه و اطلاع رسانی به جامعه از مهم ترین وظایف این مرکز است، افزود: اتصال به پایگاه های اطلاعاتی و همچنین راه اندازی دفتر آرشیو شفاهی و مصاحبه با بزرگان هر منطقه و همچنین راه اندازی دفتر بایگانی شفاهی و مصاحبه با بزرگان هر منطقه از مهمترین وظایف این مرکز است. این یکی از وظایف اوست.

وی افزود: موازی کاری برخی نهادها در استان مانند دانشگاه ها و آموزشگاه ها و عدم تخصص و عدم رعایت دستورالعمل های نگهداری نسخ خطی و اسناد اهمیت ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی خراسان جنوبی را دو چندان می کند. “

وی گفت: این سازمان از نظر تشکیلات و وظایف با کتابخانه‌های عمومی استان‌ها تفاوت دارد، چرا که در بحث کتابخانه ملی نقش کتابداران را ایفا می‌کند و در بحث اسناد وظیفه اصلی اوراق خانوار و دفتر است. اسناد و مدارک نیمه جاری و راکد هستند و مسئول ارزیابی، طبقه بندی، فهرست نویسی و نگهداری آنها به عنوان یک جهش دانش است.

احسانی مقدم در تکمیل اهداف پیشنهادی طرح ایجاد مرکز اسناد و کتابخانه ملی در خراسان جنوبی گفت: سنت ها و دانش بشری نسل به نسل منتقل شده و نگارش آن همواره از نقش و اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در این میان اسناد به عنوان معتبرترین منابع شناخت جوامع و فرهنگ ها نقش مسلمی در انتقال میراث انسانی به نسل های آینده دارند و از سوی دیگر ابزاری برای انجام کار دولت ها و وسیله ای برای اثبات حقوق هستند. از مردم. .

به گفته وی، حفظ این میراث ارزشمند همواره مورد توجه دولت ها و دست اندرکاران بوده است و امروز آرشیو مسئولیت سنگینی را بر عهده می گیرد و خدمات ویژه ای نیز ارائه می دهد و آرشیو اکثر اسناد آنها را از بین می برد. مکاتبات و آژانس های پرونده دولتی را آماده کنید.

وی تاکید کرد: ارزیابی اسناد اصلی ترین فعالیت آرشیو و مدیریت اسناد است چرا که مدیران اسناد بدون ارزیابی قادر به تصمیم گیری نهایی نیستند و مهمترین مسئولیت آرشیو تصمیم گیری در مورد انتخاب و انتخاب اسناد است. . “

وی گفت: از سوی دیگر وزارتخانه ها و سازمان ها برای انجام وظایف خود نیازمند مکاتبه درون و برون سازمانی هستند. در این راستا سالانه تعداد زیادی سند و فایل حاوی مطالب مرتبط با فعالیت های روزمره تولید و نگهداری می شود.

احسانی مقدم ادامه داد: این گونه اسناد و پرونده ها پس از ایفای نقش در سازمان مربوطه، از چرخه اداری خارج می شوند و معمولاً به دستگاه ها نمی رسد. بر اساس مفاد قانون تشکیل سازمان اسناد ملی ایران، کلیه اسناد، مکاتبات، دفاتر، پرونده ها، عکس ها، نقشه ها، کلیشه ها، نمودارها، فیلم ها، میکروفیلم ها، ضبط کاست ها و سایر اسنادی که توسط دولت و در دولت تهیه یا دریافت می شود. مالکیت به طور مستمر یا دوره ای باید طبق مقررات خاصی ارزیابی شود. اسنادی که از نظر اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی دارای ارزش هستند، برای همیشه حفظ و به سازمان اسناد ملی تحویل داده می‌شوند و اوراقی که فاقد چنین ارزشی باشند در جریان محاکمه معدوم شوند.

وی مفهوم اسناد ملی را این گونه تشریح کرد: بر اساس قانون تشکیل سازمان اسناد ملی ایران، کلیه اسناد، مکاتبات، دفاتر، پرونده ها، عکس ها، نقشه ها، کلیشه ها، نمودارها، فیلم ها، میکروفیلم ها، ضبط صوت و سایر اسناد دولتی تهیه می شود. و یا به دولت تحویل داده می شود و به طور مستمر یا مستمر در اختیار دولت است و از نظر اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی در اختیار سازمان اسناد ملی ایران است. ملی محسوب می شوند.

به گفته وی، بسیاری از مکاتبات و اوراق اداری که در دستگاه های دولتی و سازمان های اداری ایجاد می شود، پس از طی مراحل کنونی دچار رکود می شود و مورد استفاده قرار نمی گیرد، پس از راکد ماندن این گونه مکاتبات و اوراق، به تشخیص خود بررسی می شود. شورای سند ارزش اداری، مالی، فنی، علمی، تاریخی، پژوهشی، فرهنگی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و اقتصادی تلقی نخواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دفع ضایعات کاغذ مستلزم اخذ مجوز از شورای اسناد ملی و رعایت کلیه مقررات اعم از آیین نامه تشخیص زباله، دستورالعمل های مربوطه و تکمیل فرم های مشخص و در نهایت دفع کاغذ باطله با نظارت اسناد و مدارک است. سازمان کتابخانه. در سطح کشور انجام می شود و امحای اوراق خارج از ضوابط ممنوع و قابل پیگرد قانونی است.

وی در پاسخ به این سوال که اسناد ملی چگونه جمع آوری می شود، گفت: اسناد ملی از طریق 3 انتقال اسناد ارزشمند از سازمان ها و ادارات و کلیه نهادها و نهادهای دولتی و دولتی جمع آوری می شود که این اقدام پس از ارزیابی اسناد انجام می شود.
وی ادامه داد: اهدای اسناد توسط افراد تحصیل کرده، فرهنگی و خیر و خرید اسنادی که توسط مردم برای فروش عرضه شده است از دیگر روش های جمع آوری اسناد ملی است.

وی در خصوص نحوه خرید اسناد نیز گفت: ابتدا افرادی که قصد فروش اسناد خود را دارند به اداره اسناد و کتابخانه ملی خراسان جنوبی تحویل داده و سپس این اسناد به کمیته خرید ارسال می شود. تهران و پس از جلسه با قیمت “مشخص شده به فروشنده اعلام می شود و در صورت توافق مبلغ اسناد به حساب فروشنده واریز می شود در غیر این صورت اصل اسناد به صاحب سند مسترد می شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید