فعال 83 مسئول کتابخانه در خراسان جنوبی / مهلت سه روزه برای عضویت رایگان در کتابخانه های استان

ساعت: 16:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784281

حاجی با بیان اینکه 83 مسئول کتابخانه در خراسان جنوبی فعال هستند، گفت: از فردا 24 آبان ماه عضویت در کتابخانه های خراسان جنوبی به مدت سه روز رایگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرق، محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: 83 کتابخانه در خراسان جنوبی داریم.

وی با بیان اینکه طبق اعلام ستاد استانی تاج امکان مراجعه اعضا به کتابخانه های شهرهای سرخ تاج برای مطالعه وجود ندارد، افزود: مخازن کتابخانه ها فعال است و اعضا می توانند کتاب امانت بگیرند.

کاهش اعضای کتابخانه به دلیل تاج

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی گفت: قبل از شیوع کرونا 55 هزار نفر در کتابخانه های استان عضویت داشتند که به دلیل بیماری عروق کرونر این تعداد به 24 هزار نفر رسید و خوشبختانه در چند روز اخیر تعداد کل اعضای کتابخانه های استان افزایش یافته است. افزایش به 32000. اگر کتابخانه ها به دلیل بحث تاج تعطیل نشوند، امیدواریم تا پایان سال شاهد افزایش تعداد اعضا و بازگشت اعضای سابق به کتابخانه های استانی باشیم.

حاجی گفت: کتابخانه های خراسان جنوبی 4050 صندلی دارد که رقم قابل توجهی است.

وی گفت: حدود یک میلیون نسخه کتاب در خراسان جنوبی داریم و زیربنای کتابخانه های استان 25 هزار و 970 متر مربع است.

فعالیت 24 باب کتابخانه روستایی

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی با بیان اینکه 24 کتابخانه روستایی در استان داریم، گفت: وام مصوب به کتابخانه های عمومی استان 114 درصد افزایش یافته و 11 میلیارد و 300 میلیون تن وام برای طرح های فعال در استان اعطا شده است. .

حاجی از اعطای نیم درصد وام های شهرستان به کتابخانه ها خبر داد و افزود: از ابتدای امسال یک کتابخانه در باغ فردوس و یک کتابخانه در روستای بهمن آباد زیرکوه در استان افتتاح شده است.

وی گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه ای در روستاهای تیگاب گاین و معصوم آباد حصاف افتتاح می شود.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی گفت: کتابخانه محمدتقی کریم پور در منطقه کاظمی بیرجند بهسازی شده و بخشی از فضای کتابخانه برای ناشنوایان و نابینایان است.

حاجی از تعریض 286 متر مربع در دو طبقه به کتابخانه استاد سعیدی خبر داد و گفت: در هفته کتاب و کتابخوانی شاهد راه اندازی کتابخانه سیار در استان خواهیم بود.

7 میلیارد تومان کمک خیران به کتابخانه های استان

وی با اشاره به احداث کتابخانه خیریه در روستای حاجی آباد افزود: در بحث جذب کمک های خیرین 7 میلیارد و 100 میلیون تن به کتابخانه های استان اهدا شد.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه های هفتگی کتابخوانی است و میزان مشارکت در خراسان جنوبی همواره بیش از هر کشور دیگری است.

حاجی گفت: آزادسازی پیک کتاب از دیگر اقداماتی بود که در زمان فوران تاج داشتیم و کتاب از طریق پیک به دست اعضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: تهیه محتوا و انتشار نشریه در فضای مجازی برای استفاده علاقه مندان از دیگر اقدامات اداره کل کتابخانه های استان است که در این راستا 16 هزار نشریه تهیه شده است.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی به تولید 6391 اثر با محتوای فرهنگی اشاره کرد و افزود: برگزاری 87 نشست کتاب خوان از دیگر اقدامات انجام شده است.

5 مورد از توسعه و تجدید کتابخانه ها

حاجی گفت: از سال گذشته پنج مورد توسعه و نوسازی کتابخانه های استان داریم و 23 هزار نسخه کتاب به این مجموعه ها اهدا شده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از خدمات ارائه شده در کتابخانه های استان استفاده از اینترنت از طریق وای فای است که در این ارتباط 354 سامانه مجهز به اینترنت در کتابخانه های استان برای ارائه آنلاین کتاب ارائه شده است.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی از افتتاح گره 12 ساله کتابخانه مرکزی استان خبر داد و افزود: زمینی به مساحت 11 هزار متر مربع در بلوار شهید ناصری و یک پروژه ملی است. 500 میلیون تن زمین برای تامین زمین این کتابخانه باید توسط برنامه و سازمان بودجه راه و شهرسازی بازپرداخت شود.

حاجی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی قیمت، اعتبار مورد نیاز این پروژه در حال حاضر حدود 88 میلیارد تن برآورد شده است.

وی بنیاد علوی و کانون کلام چی را از حامیان کتابخانه های استان دانست و گفت: بنیاد علوی این کتابخانه را در روستای نوگاب شهرستان درمیان احداث کرده که در حال حاضر 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی گفت: در شهرستان گهستان نیز پروژه کتابخانه نیمه کاره داشتیم که با تخصیص اعتبار کار ساخت آن ادامه یافت.

یادداشت های تفاهم

حاجی به انعقاد تفاهم نامه بین اداره کل کتابخانه، فنی و حرفه ای استان اشاره کرد و گفت: از جمله کمیته کمکی باشید.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی باید به پایگاه های امن فرهنگی تبدیل شوند، گفت: حفظ محافل ادبی در بین شاعران استان از دیگر اقدامات است.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی مهم ترین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی را برشمرد و گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه، نظافت مزار شهدا، دیدار با ناشران و کتابفروشی ها، تجلیل از کتابداران و فعالان این حوزه، تجلیل از کتابداران و فعالان این حوزه و همچنین نظافت مزار شهدا، تجلیل از کتابداران، تجلیل از کتابداران، تجلیل از کتابداران، تجلیل از کتابداران، تجلیل و تجلیل از کتابخوانان و کتابخوانی است. افتتاحیه و نقد کتاب، برگزاری مسابقه پیامکی با موضوع امام حسن عسکری(ع) و راه اندازی پایگاه ثابت جمع آوری کتاب های پرمخاطب در روز سه شنبه از جمله برنامه های پیش بینی شده در هفته کتاب و کتابخوانی است.

حاجی از برگزاری یادواره در روستای خان شرف نبندان به عنوان بزرگترین کتابخانه روستایی استان و به یاد خیر آن کتابخانه یاد کرد و گفت: بازدید از خانه سالمندان امام علی (ع) و فرزندان همراه با اهدای کتاب از دیگر هفته کتابخوانی است. برنامه . .

وی در خصوص موضوعی بودن کتاب های موجود در کتابخانه های استان گفت: بیشتر کتاب هایی که وارد کتابخانه های استان می شود به روز هستند به جز کتاب های درسی که به دلیل تغییرات با تاخیر جایگزین می شوند.

سه روز عضویت رایگان در کتابخانه

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی گفت: از فردا 24 آبان ماه عضویت در کتابخانه های استان به مدت سه روز رایگان است.

حاجی در خصوص احداث کتابخانه در استان افزود: یکی از مشکلات ما تامین زمین برای احداث کتابخانه است. چندی پیش زمینی به مساحت 1300 متر مربع در خیابان محلاتی از سوی بنیاد مستضعفان برای ساخت کتابخانه واگذار شد.

وی بیان کرد: سامانه پیامکی دریافت و ارسال کتاب با پیک 100045022 است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید