افزایش 937 درصدی کتابخانه های خراسان جنوبی به برکت انقلاب اسلامی / افتتاح 5 کتابخانه و کلنگ زنی 19 طرح به مناسبت دهه مبارک فجر


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807484

حاجی گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، هشت کتابخانه در استان وجود داشت که در چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، این تعداد به 83 و 937 کتابخانه افزایش یافت. درصد.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان با بیان اینکه اداره کل کتابخانه های خراسان جنوبی در سال 1384 در استان افتتاح شد، گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، 8 کتابخانه در سطح استان آغاز شد. استان مشخص شد که در چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران این تعداد به 83 فصل افزایش یافته و 937 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین فضای کتابخانه های استان قبل از انقلاب یک هزار و 350 متر مربع بود که اکنون به 26 هزار و 90 متر مربع افزایش یافته و یک هزار و 832 درصد رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی یادآور شد: از مجموع 83 کتابخانه استانی، 72 کتابخانه نهادی و 11 کتابخانه مشارکت کننده بودند.

حاجی افزود: خوشبختانه امسال و 12 سال بعد زمین کتابخانه مرکزی استان به مساحت بیش از 9 هزار متر مربع در بلوار شهید ناصری بیرجند تملک شد.

وی با اشاره به کمک 20 میلیارد ریالی خیرین و بنیادهای علوی، برکت و کلامچی برای احداث و تجهیز کتابخانه های عمومی استان در سال جاری، گفت: 120 درصد است.

وی در سال جاری 57 هزار و 778 نسخه کتاب به ارزش بیش از 17 میلیارد و 333 میلیون ریال و 28 هزار و 845 نسخه نشریه به ارزش بیش از یک میلیارد و 874 میلیارد ریال عرضه کرد. برای غنی سازی منابع کتابخانه ای استان اعلام شد.


افتتاح 5 کتابخانه و حفاری 19 پروژه

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی با بیان اینکه طی یک سال گذشته اقدامات قابل توجهی از سوی اداره کل کتابخانه های خراسان جنوبی انجام شده که در دهه فجر شاهد آن بوده ایم، گفت: قائنات، فردوس و خوسف افزایش سیار را افزایش می دهند. کتابخانه های استان به 2 باب; با افتتاح کتابخانه سیار مستقل در گائنات، افتتاح بخشهای ویژه و تخصصی برای رهروان و ناشنوایان در کتابخانه محمدتگی کریم پور بیرجند و مناسب سازی بیشتر کتابخانه های استان برای افراد دارای معلولیت از جمله این طرح هاست.

حاجی از تعمیرات اساسی و آغاز عملیات عمرانی 19 پروژه از جمله ساخت، توسعه، تکمیل و زیباسازی کتابخانه های عمومی استان به طور همزمان خبر داد.

وی با بیان اینکه با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه، اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی برنامه های متعددی را دنبال می کند، گفت: در این راستا؛ در این راستا، این اداره کل در حال پیگیری است. طرح «کتابخانه گردی» به منظور افزایش سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آموزش در طول زندگی افراد جامعه اجرا می شود. نشست کتابخوان طرح دیگری است که به منظور اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و به منظور تشویق و ترویج مطالعه در قالب آشنایی با کتاب برگزار می شود.

طرح های نقد و بررسی کتاب حاجی به منظور جداسازی و ارائه سر و گردن، جشنواره خاطره نویسی برای تقویت قدرت نویسندگی، شناسایی و پرورش استعداد نویسندگی، جشنواره قصه گویی برای کشف استعداد و تربیت مربی در قصه گویی، توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی ، طرح ماه کتابخوان برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی عموم مردم به کتاب، لزوم معرفی کتاب های مفید برای رشد فکری افراد مختلف جامعه و همچنین ترویج فضایل اخلاقی و فرهنگ اجتماعی. وی با مطالعه کتاب های مفید و فاخر از دیگر برنامه های اداره کل کتابخانه های استان عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های خراسان جنوبی افزود: بیایید با هم طرح، جشنواره کتابخوانی رضوی و چهل قلم را بخوانیم.

وی با انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی برای تبدیل کتابخانه های عمومی به پایگاه های اجتماعی، فرهنگی و کارگری، 2 کتابدار استانی را در سطح کشور و برترین کتابدار استانی را برای برترین های کشور برای سال جاری انتخاب کرد. 208 نشست کتاب خوان، برگزاری 221 مسابقه کتابخوانی، برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور 31 هزار و 192 شرکت کننده، راه اندازی و تجهیز گروه کودک در تمامی کتابخانه های عمومی استان، دسترسی رایگان به فایل های الکترونیکی با بیش از 130 میلیون جلد کتاب، مقاله، پایان نامه و گزارش از طریق یک وب سایت مرجع مگا کاغذی، 705 نمایشگاه کتاب، 20 نوبت ادبی، 1370 ویژه برنامه، 20 جلسه نقد و بررسی و ارائه کتاب، تولید و انتشار بیش از 10 هزار محتوای فرهنگی و آموزشی، اجرای 15 ک وی برگزاری 5 نشست علمی – تخصصی را از اقدامات کلیدی اداره کل کتابخانه های استان در سال جاری عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید