روند نزولی رشد نقدینگی در سال 1401 ادامه یافت


ساعت: 16:10
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882345

روند نزولی رشد نقدینگی که از نیمه دوم سال گذشته پس از 9 سال آغاز شده بود، در اردیبهشت ماه امسال نیز ادامه داشت، البته پرداخت یارانه نقدی در آن ماه افزایش چشمگیری داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در دو ماهه نخست امسال به 2.3 درصد رسید. حجم نقدینگی 12 ماهه منتهی به اردیبهشت امسال 34.7 درصد بوده که نشان از ادامه روند نزولی افزایش نقدینگی در اردیبهشت ماه است.

نکته بسیار مهم قابل تامل، افزایش 2.5 درصدی نقدینگی در این ماه نسبت به فروردین است. در فروردین ماه رشد نقدینگی نسبت به اسفند 1400 منفی بود اما در اردیبهشت 2.5 درصد رشد داشت.

این رشد برای برخی فضا برای انتقاد و اشتباه در مورد موفقیت دولت در کنترل رشد نقدینگی ایجاد کرد، اما این انتقادات به دو دلیل بی اساس است: اول اینکه این رشد نقدینگی در 2 ماهه اول سال گذشته 3.6 درصد بوده و رشد نقدینگی نقدینگی 2.3 درصد است که در دو ماهه نخست سال جاری نشان دهنده کاهش 1.3 درصدی رشد نقدینگی در دو ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

دلیل دوم اجرای سیاست حذف ارز از 4200 تومان برای برخی کالاهای اساسی بود. دولت برای پرداخت یارانه نقدی منتظر اولین قدم نماند تا ارز 4200 تومانی را به قیمت ارز حواله صادراتی در نیما (حدود 26 هزار تومان) بفروشد و از درآمد کسب شده برای پرداخت یارانه نقدی استفاده کند. در واقع همزمان با تغییر نرخ کالاهای اساسی از ۴۲۰۰ تومان به نیم بها، دولت شروع به پرداخت یارانه نقدی کرد و این مشکل منجر به افزایش موقت حجم نقدینگی شد.

علاوه بر این، این کاهش 1.3 درصدی رشد نقدینگی در دو ماهه نخست امسال نسبت به دو ماهه سال گذشته در شرایطی رخ داد که میزان یارانه نقدی توزیع شده توسط دولت در اردیبهشت ماه افزایش چشمگیری داشت.

بنابراین این پدیده تنها در این ماه اتفاق می افتد و در ماه های آینده افزایش نقدینگی از محل توزیع یارانه های پولی برای تعدیل نرخ ارز کالاهای اساسی نخواهیم داشت چرا که به موازات پرداخت یارانه و با تزریق پول به حساب خانوارها، درآمد حاصل از فروش ارز نیم بها به حساب دولت واریز می شود.

گواه این گفته رشد اندک موجودی تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها و رشد اندک سپرده های بانکی در دو ماهه نخست امسال است. در دو ماهه نخست امسال رشد سپرده ها 2.7 درصد و رشد مانده تسهیلات اعطایی 1.07 درصد بوده است. در حالی که در دو ماهه نخست سال گذشته رشد سپرده ها 8.6 درصد و رشد مانده تسهیلات اعطایی 11.1 درصد بوده است.

در عین حال یکی از مهم ترین نکاتی که در تحلیل اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد، نرخ رشد بهینه نقدینگی اقتصاد ایران در مقطع فعلی است. دولت سیزدهم در شرایطی اقتصاد را در دست گرفت که نرخ تورم در شهریور 1400 به 3/59 درصد رسیده بود و دولت نتوانست به یکباره نرخ رشد نقدینگی را به سطوح بسیار پایین کاهش دهد زیرا کاهش بیش از حد رشد نقدینگی باعث رکود در اقتصاد شد و کاهش رشد اقتصادی

به عنوان مثال، با توجه به اینکه بخشی از تقاضای پول در اقتصاد ایران ناشی از سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی است، تورم باعث افزایش هزینه ها و افزایش نقدینگی مورد نیاز این شرکت ها می شود. به همین دلیل شرکتی که قبلاً می توانست با هزار واحد نقدینگی 5000 واحد کالا تولید کند، برای تولید همین مقدار کالا در شرایط تورمی 20 درصدی به 1200 واحد نقدینگی نیاز دارد. اگر دولت رشد اقتصادی 5 درصدی را هدف قرار دهد، نیاز شرکت به نقدینگی نیز به همین نسبت افزایش خواهد یافت.

بنابراین برای کاهش نرخ تورم و رسیدن رشد اقتصادی به سطح مناسب، نرخ رشد نقدینگی باید متناسب با نرخ تورم هدف و نرخ رشد نقدینگی هدف برای یک سال باشد.

در این مدت دولت سیزدهم با جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه و کنترل ترازنامه بانکی موفق شد رشد نقدینگی را در مسیر نزولی قرار دهد و قطعا با تداوم این سیاست ها نرخ رشد نقدینگی به نقطه مطلوب خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید