زمان شروع پرداخت معوقات بازنشستگان است

حقوق بازنشستگان سال 1401 با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. اخیرا بازنشستگان خواستار پرداختن بیشتر به بحث افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و اعتراضات زیادی در چند ماه اخیر برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان آغاز شده است.

زمان شروع پرداخت معوقات بازنشستگان است
سپس مقرر شد مابه التفاوت 5 ماهه ابتدای سال به مستمری بگیران در نیمه دوم سال پرداخت شود. مهر گذشت اما خبری از پرداخت معوقات نیست! آخرین خبر از معوقات بازنشستگان این است که از این ماه این بدهی ها به حساب بازنشستگان واریز می شود.

«حمید حاج اسماعیلی» در این خصوص می گوید: مستمری بگیران مطمئن باشند که پرداخت معوقات قطعاً انجام می شود زیرا مصوبه قطعی شده و دو ماه است که افزایش ها با احکام جدید و احکامی که صادر شده است. از 1401 اجرا می شود/ این تاریخ 01/01 می باشد. بنابراین معوقات با جدیت رصد می شود این کارشناس بازار کار در خصوص مهلت پرداخت معوقات مستمری بگیران از بیمه می افزاید: معوقات باید از آبان ماه پرداخت شود.

وی درباره اینکه معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت مقطوع پرداخت می شود یا ماه به ماه، می گوید: طبق وعده خود سازمان بیمه گر تا پایان سال ماه به ماه معوقات پرداخت می شود. معوقات ماه آوریل در نوامبر؛ معوقات ماه می در آذر؛ معوقات ژوئن در ماه دسامبر؛ معوقات ژوئیه در ماه فوریه؛ و معوقات مرداد ماه در اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان در آبان ماه چقدر خواهد بود؟ وی می گوید: معوقات به افراد به تعداد متفاوت پرداخت می شود و به هر کدام با توجه به حقوقش افزایش هایی تقسیم می شود که می تواند از 500 هزار تومان تا 7 تا 6 میلیون تومان باشد.

علاوه بر حقوق معوقه مستمری بگیران تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران هنوز رقم مصوب شورای عالی کار نیست.

شورای عالی کار کمک هزینه مسکن کارگران را برای سال 1401 ماهانه 650 هزار تومان تعیین کرد اما شورای دولت در زمان ابلاغ این مصوبه آن را به 550 هزار تومان کاهش داد.

این کارشناس بازار کار می گوید: دولت برای توجیه تغییراتی که برای افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ایجاد کرد این کار را کرد. در واقع دولت قصد داشت اقدامات غیرقانونی خود در زمینه حقوق بازنشستگی را با کاهش حقوق مسکن کارگران توجیه کند.

حاج اسماعیلی افزود: حق مسکن کارگران در این ایام به تصویب شورای دولت می رسد. یکی از دلایلی که به نظر می رسد باعث به تعویق افتادن این مصوبه شده است این است که دبیرخانه ای که متولی مقدمات برگزاری جلسات شورای دولت است باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد که هنوز انجام نشده است.

این فعال کارگری با بیان اینکه هیچ یک از دولت های گذشته توجه جدی به مشکلات کارگران و مزدبگیران نداشته اند، افزود: 100 هزار تومان با تورم روزافزون رقمی نیست و ارزشی ندارد اما با توجه به اقتصادی بودن مشکلات مردم کارگران و نارضایتی هایی که وجود دارد و با توجه به اینکه اجرای حق مسکن برای کارگران امری قانونی است و اقدام دولت برای تغییر آن غیرقانونی است، بنابراین تصویب حق مسکن باید در اسرع وقت نهایی شود. جلسات شورای دولت

دیدگاهتان را بنویسید