زمان یک روز جدید نقدینگی فرا رسیده است

وقت نقدینگی است

روز جدید رئیس جمهور روز گذشته به تیم اقتصادی خود دستور داد که به کاهش نقدینگی ادامه دهند و در این مسیر حرکت کنند. دستور ابراهیم رییسی به «کلیه دستگاه ها به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی» داده شد که بر اساس گزارش بانک مرکزی از متغیرهای اقتصادی تا پایان آبان ماه به نیم درصد رسیده است. 540 هزار میلیارد تن. پایه پولی که به آن «پول قوی» نیز می گویند، در واقع ارز صادر شده توسط بانک مرکزی است. پول قوی پولی است که مستقیماً توسط بانک مرکزی تولید می شود و شامل اقلام ترازنامه بانک مرکزی می شود. به بیان ساده، پول قوی برابر است با مجموع اسکناس و سکه، به اضافه سپرده های بانکی نزد بانک مرکزی. در واقع پایه پولی منبعی است که توسط بانک مرکزی صادر می شود و در چرخه اقتصادی در اختیار بانک های تجاری قرار می گیرد. به گونه ای که بانک ها می توانند با ایجاد پول بانکی از این منابع برای گسترش حجم پول استفاده کنند. پایه پولی شامل اجزایی است. قسمت اول طلایی است. وقتی در ترازنامه بانک مرکزی به عنوان طلا مثبت می شود، به این معناست که بانک مرکزی در ازای دریافت طلا، معادل ریالی آن را به دارندگان طلا داده است. بخش دوم دارایی های خارجی است. بانک مرکزی موظف است ارزهای خارجی را در بانک طرف مقابل خود نگهداری و معادل ریالی آن را چاپ کند. بخش سوم، دارایی های ترازنامه است. این بخشی است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این بخش، دولت از بانک مرکزی وام می گیرد و بانک مرکزی بدون دو جزء قبلی پایه پولی پول چاپ می کند. قسمت چهارم بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. بانک مرکزی به بانک ها وام می دهد. اگر نرخ سود بازار بالاتر از نرخ بهره ای باشد که بانک مرکزی به آن وام می دهد، در واقع پول قوی منتشر می کند. در نهایت خالص دارایی های بانک مرکزی در پایه پولی لحاظ می شود. در نظام پولی، عرضه پول فرآیندی پیچیده و حاصل تعامل چهار گروه از عوامل مؤثر بر آن است که شامل بانک مرکزی، بانک های تجاری و تخصصی، سپرده گذاران و وام گیرندگان می شود.

چی شد؟

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی با رشد 2.5 درصدی پایه پولی یک ماهه، رکورد رشد این متغیر از تیرماه جابجا شده است. پیش از این، رشد 6 درصدی پایه پولی در اردیبهشت، بیشترین افزایش ماهانه این شاخص تورم از اسفند 98 بوده است. وضعیت برای یکی دیگر از شاخص های مهم اقتصادی یعنی نقدینگی نیز مشابه است. بر اساس گزارش بانک مرکزی از ابتدای امسال تا آبان، بیش از 800 هزار میلیارد تن نقدینگی به حجم نقدینگی اضافه شده است. 100 تریلیون تن پول وارد اقتصاد کشور شده است. روند صعودی متغیرهای پولی تا زمانی است که دولت معتقد است توانسته تورم را مهار کند، تورم آذرماه امسال برای سومین ماه متوالی کاهش یافت، اما این دلیلی برای بهبود وضعیت نیست. از سوی دیگر بررسی روند پایه پولی تا آبان ماه امسال نشان می دهد که هر کاهشی به معنای «گذر از شرایط» نیست؛ در مرداد ماه امسال نرخ رشد ماهانه پایه پولی منفی 1.4 درصد بود اما در شهریور ماه به 0.6 درصد رسید. فراز و نشیب پایه پولی و نقدینگی زمانی خطرناک‌تر می‌شود که به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، دو اتفاق در لایحه بودجه سال آینده بیفتد. اول اینکه دولت 137 تریلیون تن یا 5.97 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بدهکار است و حدود 70 تریلیون تن درآمد نفتی غیرشفاف است. این ارقام در کنار کسری 300 هزار میلیارد تنی تراز عملیاتی می تواند مشکلات اقتصادی کشور را تشدید کند.

شرایط دشوار؛ رشد پایه پولی

بر اساس گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی در پایان آبان ماه، نقدینگی و پایه پولی به ترتیب ۴۳۱۵ و ۵۴۰ هزار میلیارد تن بوده است. نقدینگی تغییر کرده است و بسته به شرایط اقتصادی کشور تغییرات ریز و درشت زیادی رخ خواهد داد، اما نرخ رشد بالای پایه پولی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در شرایط فعلی مکمل دغدغه های اقتصادی کارشناسان است. در هشت ماهه اول سال جاری، این متغیر تورم نشان دهنده نرخ رشد حدود 17 درصدی بوده که بالاترین رقم از اوایل دهه 90 بوده است. نوسانات ارزی، تغییر نرخ ارز در بودجه، کسری فزاینده عملیاتی و برداشت از صندوق توسعه ملی در سال های تحریم کشور از مهم ترین دلایل تداوم هجوم این متغیر پولی است. پس از هشت ماهه امسال و هشت ماهه اول سال های 91 و 98 بیشترین تغییرات این متغیر تورم مربوط به دهه گذشته بوده است. البته بررسی تورم پایان این سال ها نیز نشان می دهد که هرگونه تغییر جزئی در پایه پولی خود را در افزایش مخارج مردم نشان می دهد. تورم در سال 91 با 41.8 واحد درصد افزایش به 30.5 درصد رسید. تورم سال 98 نیز با 29.3 واحد درصد افزایش به 34.8 درصد رسید. مقایسه این دو سال نشان می دهد که متغیر پایه پولی که وام های مستقیم یا غیرمستقیم دولت ها از سیستم بانکی یا پولی شدن بودجه را نشان می دهد نیز با هر تغییر تورم را افزایش می دهد. البته در سال 91 به دلیل پرداخت یارانه نقدی تقریباً به تمام افراد جامعه و در سال 1377 به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی، رشد پایه پولی بیشتر از سال های دیگر بود. طی این دو سال فشار مالی بر بودجه دولت به دلیل تعهدات مالی و همچنین لغو کلیه معافیت های خریداران نفت در کشور در اوایل سال 98 بیشتر از قبل شده و به همین دلیل پایه پولی بیش از پیش افزایش یافته است. . در صورت ادامه تحریم ها احتمالا این شرایط در سال آینده نیز تکرار خواهد شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه به حجم پایه پولی کشور در مجموع حدود 80 هزار میلیارد دلار اضافه شد که به طور متوسط ​​10 تریلیون تن پول قوی به اقتصاد تزریق شد.

وضعیت متغیرها

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای امسال تا آبان ماه، 826 هزار میلیارد تن به نقدینگی کشور افزوده شده که نرخ رشد این متغیر تا آبان ماه 23.5 درصد اعلام شده است. این عدد نشان می دهد که در هشت ماهه امسال به طور متوسط ​​حدود 100 هزار میلیارد تن در ماه و بیش از 3300 میلیارد تن در روز به نقدینگی کشور اضافه شده است. با فرض تداوم وضعیت موجود تا پایان سال جاری، به نظر می رسد تغییر محسوسی در روند رو به رشد نقدینگی و پایه پولی وجود نداشته باشد. بنابراین رشد ماهانه دو متغیر بین دو تا سه درصد و رشد سالانه در محدوده 35 تا 45 درصد باقی می ماند. این می تواند سیاست های تورمی را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلاتی را برای دولت ایجاد کند. به ویژه جامعه نسبت به نوسانات نرخ ارز و هرگونه اخبار مرتبط با تغییر روند قیمت آن حساسیت فوق العاده ای خواهد داشت. متغیرهای مهم پولی تا آبان ماه نشان می دهد که اوضاع خوب پیش نمی رود و دولت در عرض چند ماه وام گرفته است.

آیا بودجه به کنترل تورم کمک می کند؟

بودجه سال 1401 با وجود همه انتقادات در حال بررسی است. از مهمترین نکات در این لایحه می توان به افزایش نرخ ارز به 23 هزار تن (در بودجه 1400 این نرخ 17 هزار تن)، کدورت حدود 70 هزار میلیارد تنی درآمدهای نفتی، استقراض 137 هزار میلیارد تنی اشاره کرد. از محل صندوق توسعه و کسری تراز عملیاتی 300 هزار میلیارد تن است. 38 درصد دیگر از وابستگی بودجه به نفت یکی دیگر از موضوعات نگران کننده است. کارشناسان معتقدند در سالی که جهان همچنان با تاج و حومه آن دست و پنجه نرم می کند که هر کدام ممکن است محدودیت های شدیدی را در برخی کشورها اعمال کنند، امید به افزایش فروش نفت و فرآورده های نفتی وجود دارد. به خصوص اگر درآمدهای نفتی محقق نشود، کسری تراز بودجه عملیاتی در خوش بینانه ترین حالت دو برابر می شود. در آن صورت دسترسی به منابع بانکی مهمترین اقدام دولت برای جبران خواهد بود. اگرچه مسعود میرکاظمی، مدیر برنامه و سازمان بودجه تیمش، تیم خود را استقراضی از سیستم بانکی توصیف کرد، اما باید دید دولت تا چه اندازه می تواند چشم خود را از منابع بانکی برای پوشش کسری بودجه ببندد.

دیدگاهتان را بنویسید