زیباترین میلیاردر زن دنیا کیست؟!/عکس

زیباترین میلیاردر دنیا کیست؟!

الیزابت هولمز، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت پزشکی ترانوس، یک کارآفرین موفق بود که حتی به عنوان جوانترین میلیاردر زن خودساخته جهان شناخته شد. اما خیلی زود او از کار افتاده بود و همه چیز را که ساخته بود ویران کرد، اکنون باید بیش از 11 سال را در زندان بگذراند.

هنگامی که الیزابت هلمز در سال 2014 30 ساله بود، او را یکی از مشهورترین چهره های جهان می دانستند. او از دانشگاه استنفورد انصراف داد و شرکتی به نام Theranos راه اندازی کرد که به لطف نوآوری های انقلابی در زمینه تشخیص بیماری، به سرعت به 9 میلیارد دلار رسید.

هولمز توسط هیئت منصفه کالیفرنیا در ژانویه 2022 به چهار فقره کلاهبرداری با سیم متهم شد. البته اتهامات دیگری نیز علیه او وجود داشت که در آن موسس ترانوس تبرئه شد اما حالا حکم دادگاه قطعی شده و هلمز باید 11 سال و 3 ماه را در زندان بگذراند. در مقاله زیر به ظهور و سقوط فردی که توسط مجله فوربس به عنوان جوانترین میلیاردر خودساخته جهان در سال 2015 معرفی شد، خواهیم پرداخت.

ظاهر

اطرافیان الیزابت هولمز می گویند زمانی که او 9 ساله بود به همه کسانی که می دانست گفت که می خواهد وقتی بزرگ شد میلیاردر شود. نزدیکان هلمز می گویند که او این را بسیار جدی و قاطعانه گفته است. او در دوران دبیرستان اخلاق کاری خود را توسعه داد و تا دیروقت درس خواند.

.

زیباترین میلیاردر دنیا کیست؟!

الیزابت هلمز به زودی اولین تجارت خود را با فروش کامپایلرهای زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس آغاز کرد. اما با الهام از پدربزرگش که جراح بود تصمیم گرفت در رشته پزشکی تحصیل کند اما خیلی زود متوجه شد که از سوزن می ترسد. او بعداً گفت که این مشکل او را الهام بخش ساخت Theranos کرد.

سرانجام هلمز تحصیل در رشته مهندسی شیمی را در دانشگاه استنفورد آغاز کرد. او پس از گذراندن سال اول دانشگاه، برای دوره کارآموزی به موسسه ژنوم سنگاپور رفت. یکی از دلایلی که الیزابت توانست این شغل را به دست آورد این بود که می توانست زبان ماندارین صحبت کند.

در سال دوم دانشگاه نزد یکی از اساتید دانشگاه به نام «چنینگ رابرتسون» رفت و پیشنهاد تأسیس شرکتی را داد. در نهایت با تشویق مربی خود، Real-Time Cures را تأسیس کرد که بعدها به Theranos تغییر نام داد. او به زودی پتنتی را برای یک دستگاه پزشکی برای آنالیز آنالیت ها و تحویل دارو به ثبت رساند که یک دستگاه پوشیدنی برای تجویز دارو، ارزیابی خون بیمار و تنظیم دوز دارو در صورت لزوم است.

الیزابت هولمز ترم بعدی تحصیل در استنفورد را رها کرد و روی ترانوس در زیرزمین خانه کالج خود تمرکز کرد. مدل کسب‌وکار آن حول محور ارائه یک راه‌حل آزمایش پزشکی با فناوری اختصاصی است که می‌تواند اطلاعات لازم را با وارد کردن یک سوزن کوچک در انگشت و خارج کردن مقدار کمی خون به دست آورد. هلمز ادعا می کند که این آزمایش ها می توانند بیماری هایی مانند سرطان و کلسترول بالا را تشخیص دهند.

زیباترین میلیاردر دنیا کیست؟!

ظهور Theranos

این کارآفرین جوان آمریکایی شروع به جذب سرمایه از افراد مشهوری مانند لری الیسون، بنیانگذار اوراکل کرد. ترانوس توانست بیش از 700 میلیون دلار سرمایه جذب کند. او به سرمایه گذاران گفت که اگر مجبور نباشد فناوری ترانوس را توضیح دهد، پول آنها را می پذیرد. او همچنین می خواست حرف آخر را در شرکت بزند.

وسواس پنهان کاری به تمام نقاط ترانوس سرایت کرده است. او به زودی از سه کارمند شرکت به دلیل سوء استفاده از اسرار تجاری ترانوس شکایت کرد. با اتخاذ این رویکرد مدیریتی الهام گرفته از استیو جابز، او شروع به پوشیدن یقه یقه اسکی مشکی کرد.

در سال 2008، هیئت مدیره Theranos تصمیم گرفت الیزابت هولمز را از سمت مدیرعاملی برکنار کند و فردی با تجربه تر را جایگزین او کند. اما هولمز در یک جلسه دو ساعته آنها را متقاعد کرد که به او اجازه دهند به کنترل شرکت ادامه دهد.

همانطور که ترانوس به جمع آوری میلیون ها دلار سرمایه اضافی ادامه داد، هولمز شروع به جلب توجه و شناخت رسانه ها کرد. او روی جلد مجلات فورچون و فوربس، سخنرانی های TED و حتی با بیل کلینتون و جک ما قرار داشت.

زیباترین میلیاردر دنیا کیست؟!

Theranos به زودی شروع به برون سپاری کرد. کاپیتال بلو کراس و کلینیک کلیولند از این شرکت خواسته اند که آزمایش های خود را به بیماران خود ارائه دهد و والگرینز در توافق نامه ای اعلام کرده است که می خواهد یک مرکز تست Theranos در فروشگاه های خود داشته باشد. این شرکت همچنین به طور مخفیانه قراردادی 350 میلیون دلاری با Safeway امضا کرد.

زمانی الیزابت هولمز به عنوان جوانترین میلیاردر زن در جهان شناخته شد که دارایی شخصی او 4.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود. اما او همچنان نگران امنیت بود. در ترانوس، الیزابت از همه بازدیدکنندگان می‌خواهد که یک توافقنامه عدم افشای اطلاعات را امضا کنند و در حین حضور در شرکت باید با امنیت همراه باشند. او همچنین یک محافظ برای خود استخدام کرد و شیشه های دفترش را سد کرد.

سقوط

در آن زمان، سوالات در مورد فناوری Theranos رایج تر می شد. ایان گیبونز، دانشمند ارشد Theranos و یکی از اولین کارمندان این شرکت، به هولمز گفت که دستگاه آزمایشی هنوز برای عرضه عمومی آماده نیست و به اندازه کافی دقیق نیست. سایر دانشمندان خارج از شرکت نیز در مورد Theranos ابراز نگرانی کرده اند.

زیباترین میلیاردر جهان کیست؟!

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در آگوست 2015 تحقیق درباره Theranos را آغاز کرد و تنظیم کننده های دولتی اشتباهات عمده ای را در آزمایش مداوم بیماران این شرکت دریافتند. در اکتبر همان سال، وال استریت ژورنال نتایج تحقیقات خود را در مورد مشکلات فناوری ترانوس منتشر کرد و زمینه را برای سقوط این شرکت فراهم کرد.

گزارشگر این روزنامه، «جانی کریرو» متوجه شده بود که دستگاه آزمایش خون Theranos به نام «ادیسون» نمی تواند نتایج دقیقی بدهد. بنابراین این شرکت با همان مکانیزم های سنتی پاسخ نمونه های آزمایشی را دریافت می کند. الیزابت هلمز اخیرا در CNBC ظاهر شد تا از خود و شرکتش دفاع کند. او ادعا می کند که آنها به Terran حمله کردند زیرا می خواستند دنیا را تغییر دهند.

در سال 2016 علاوه بر سازمان غذا و دارو، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیز بررسی این شرکت را آغاز کردند. در جولای همان سال، هولمز به مدت دو سال از صنعت تست پزشکی محروم شد. در ماه اکتبر، Theranos عملیات در آزمایشگاه ها و مراکز بهداشتی خود را به حالت تعلیق درآورد.

شروع تعقیب کیفری

زیباترین میلیاردر جهان کیست؟!

در مارس 2018، ترانوس، هولمز و همسرش، سانی بالوانی، که مدیر عامل شرکت و شماره دو بود، توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار به کلاهبرداری گسترده متهم شدند. هلمز موافقت کرد که کنترل مالی و تصمیم گیری در شرکت را رها کند، 500000 دلار جریمه بپردازد و 18.9 میلیون سهام Theranos را بازگرداند.

با این حال، از آنجایی که این شرکت خصوصی است، او مدیرعامل Theranos باقی می ماند. هولمز در نامه ای به سرمایه گذاران برای نجات ترانوس درخواست پول بیشتری کرد. در ژوئن 2018، اعلام شد که هلمز از سمت مدیرعاملی کناره گیری می کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده در همان روز اعلام کرد که هیئت منصفه فدرال الیزابت هولمز و سانی بالوانی را به 9 فقره کلاهبرداری غیرمستقیم و دو فقره توطئه برای کلاهبرداری متهم کرده است. در سپتامبر همان سال، Theranos در ایمیلی به سهامداران خود اعلام کرد که در حال تعطیل شدن است.

الیزابت هلمز در اوایل سال 2019 با ویلیام بیلی ایوانز نامزد کرد و چند ماه بعد در یک مراسم خصوصی ازدواج کردند. پس از این ماجرا پرونده او و بالوانی از یکدیگر جدا شد.

علاوه بر پرونده های جنایی، هولمز با شکایات مدنی نیز مواجه است. به عنوان مثال، یک بیمار سابق Theranos از او به دلیل سهل انگاری در آزمایش خون شرکت شکایت کرده است. با این حال، در فوریه 2020، یک قاضی با صدور حکمی مبنی بر اینکه بیماران در نتیجه اقدامات وی متحمل ضرر مالی نشده اند، برخی از اتهامات علیه این کارآفرین آمریکایی را رد کرد.

شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ملاقات حضوری باعث شد که محاکمه و محاکمه پرونده هولمز ابتدا به اکتبر 2020 و سپس به مارس 2021 موکول شود. در نهایت او مجدداً درخواست کرد که دادگاه خود به دلیل حاملگی اش به 31 آگوست به تعویق بیفتد. .

زیباترین میلیاردر جهان کیست؟!

دادستان های دادگاه الیزابت هلمز می گویند که او در مورد شرکتش به همه دروغ گفته است. اما پاسخ تیم حقوقی هولمز این بود که شکست دادن جرم نیست زیرا او تمام تلاش خود را کرده است و نباید به خاطر شکست او را سرزنش کرد.

شاکی پیشنهاد داده بود در این دادگاه حدود 200 نفر از جمله «روپرت مرداک»، «هنری کیسینجر» و «جیمز متیس» شهادت دهند اما در نهایت تنها 30 نفر شهادت دادند. آن جلسات 11 هفته به طول انجامید و افرادی از جمله کارمندان، سرمایه گذاران و بیماران و پزشکان سابق Theranos در جایگاه شاهد حضور یافتند. سپس نوبت به تیم دفاع رسید و آنها فقط سه نفر از جمله خود الیزابت را برای شهادت فراخواندند.

پذیرش اشتباهات اثر الیزابت هلمز

او در دادگاه ادعا کرد که بالوانی از او سوء استفاده عاطفی و جنسی کرده است. هولمز گفت که همسر سابقش همه برنامه های او را سازماندهی کرده و حتی رژیم غذایی او را کنترل کرده است. او همچنین اعتراف کرد که لوگوی چندین شرکت داروسازی را بدون اجازه در گزارش های Theranos درج کرده است. این موضوع برخی از سرمایه گذاران را به این فکر واداشت که فناوری Theranos مورد تایید این شرکت ها قرار گرفته است.

زیباترین میلیاردر دنیا کیست؟!

در نهایت، پرونده هولمز به هیئت منصفه ای متشکل از هشت مرد و چهار زن تحویل داده شد. آنها بنیانگذار ترانوس را در یک فقره توطئه برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران و چهار فقره کلاهبرداری غیرمستقیم مجرم شناختند. هولمز در مورد چهار اتهام باقی مانده بی گناه شناخته شد و هیئت منصفه نتوانستند در مورد سه اتهام باقی مانده به اجماع برسند.

کمی بعد شبکه آمریکایی Hulu سریالی بر اساس داستان هلمز و ترانوس ساخت به نام The Dropout. سوال اصلی این سریال این بود که جوان ترین میلیاردر زن خودساخته جهان چگونه در یک چشم به هم زدن همه چیز را از دست داد؟

پس از رای هیئت منصفه، الیزابت هولمز چندین بار تلاش کرد تا تجدیدنظر کند یا محاکمه دیگری داشته باشد. اما در نهایت تلاش های او بی نتیجه ماند و در 18 نوامبر امسال اعلام شد که هولمز قرار است 135 ماه را در زندان بگذراند که معادل 11.25 سال است.

او در پاسخ به این حکم گفت: «من اینجا در برابر شما می ایستم و ترانوس را پاسخگو می دانم. من ترانوس را دوست داشتم […] خیلی متاسفم. “من همه چیزم را فدا کردم تا شرکتمان را بسازم و آن را نجات دهم.” الیزابت هلمز قرار است از 27 آوریل 2023 (7 می 1402) به زندان برود.

دیدگاهتان را بنویسید