سازمان ثبت احوال باید به طور منظم تحولات جمعیتی را رصد و تحلیل کند


ساعت: 12:34
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919519

وزیر کشور گفت: سازمان ثبت احوال باید توسعه جمعیتی را به طور منظم رصد و تحلیل کند و به نهادهای مختلف هشدار دهد تا نهادهای مسئول بتوانند سیاست های خود را تغییر دهند و نقش مهمی در اتخاذ این تصمیم داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم گرامیداشت روز ملی ثبت احوال و رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی خانوارها و برخی از طرح های هویتی کشور با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و هاشم کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد. ، در سازمان ثبت احوال کشور.

واحدی در این آیین گرامیداشت دهه فاطمیه گفت: غربی ها بویی از مقام زن نبرده اند در حالی که می خواهند به ما بیاموزند که جایگاه زن چیست و این یک طنز تاریخی محسوب می شود.

وزیر کشور با تبریک روز ملی ثبت احوال و قدردانی از شایستگی های افسران سازمان ثبت احوال کشور گفت: سازمان ثبت احوال یک سازمان قدیمی است اما در کارکرد مدرن است و این یک امتیاز محسوب می شود.

وی گفت: امروزه این سازمان با قدمت صد ساله خود با بهره گیری از فناوری پیشرفته و همراه با پیشرفت روز، سازمانی پیشرو است و در سنجش و سنجش وضعیت ثبت احوال، ارزیابی خوب و بالایی دریافت کرده است. سازمان در این زمینه».

وحیدی تصریح کرد: این سازمان باید همواره در ارتباط با احزاب خود پیشرو، دانش بنیان و سازنده باشد. وظایف این سازمان بسیار ارزشمند است و همچنان در حال توسعه و بهبود خواهد بود.

وزیر کشور همچنین گفت: اطلاعات جمعیتی برای هر کشوری اساسی است و بسیار مهم است و اگر نباشد همه برنامه ها مختل می شود و یکی از ارکان مهم توسعه کشور جمعیت است که در سازمان ثبت احوال و هر برنامه توسعه ای که بخواهیم. ما به این سازمان نیاز فوری داریم.

وی ادامه داد: شرایط باید به گونه ای باشد که هرکس می خواهد به ریشه هویت خود بازگردد، بتواند از طریق سازمان ثبت احوال این کار را انجام دهد.

وحیدی اذعان داشت: ما در تحلیل جمعیت اشتباه بزرگی کردیم و اکنون در بحران جمعیتی قرار داریم که علت آن این است که بدنه اصلی که قرار بود جمعیت را تجزیه و تحلیل کند و تذکر بدهد متولی نداشت، بنابراین نتیجه این شد که تا سال 1398 نادیده گرفته شدیم که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند و اکنون باید تلاش زیادی کنیم تا بحران را با افزایش جمعیت جبران کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال باید به طور مرتب رشد جمعیت را رصد و تحلیل کند و به نهادهای مختلف هشدار دهد تا نهادهای مسئول بتوانند سیاست های خود را تغییر داده و نقش مهمی در اتخاذ این تصمیم داشته باشند.

وی ادامه داد: مهاجرت هایی در کشور اتفاق می افتد و ممکن است برخی از این مهاجرت ها سودی نداشته باشد و باید به موقع آن را شناخت و هشدار داد چرا که هرم پراکندگی جمعیت دچار مشکل است.

وحیدی تصریح کرد: یکی از وظایف یک سازمان این است که آدرس فرد دارای هویت را بداند و وقتی آن آدرس تغییر کرد، آن سازمان باید بفهمد و برای آن چاره اندیشی کند.

وزیر کشور در خصوص اهمیت کار سازمان ثبت احوال اذعان داشت: به نظر من این سازمان باید اطلاعات و نشانی های قانونی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به نقش اطلاعات در سیاست گذاری و تصمیم گیری گفت: اجرای صحیح بسیاری از قوانین منوط به اطلاع رسانی صحیح سازمان ثبت احوال است و قانون جمعیت جوانان ایجاب می کند برخی از وظایف آن توسط سازمان ثبت احوال انجام شود. سازمان ثبت؛ به عنوان مثال در خصوص محاسبه زاد و ولد شهرها برای استفاده از تسهیلات، سازمان ثبت توانست در این مدت کوتاه وظیفه خود را به پایان برساند.

وحیدی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال می تواند و باید سازمانی پیشرو و موثر در تصمیم گیری های کلی و کلان کشور باشد. همانطور که مربوط به مردم است و یکی از پرطرفدارترین سازمان ها سازمان ثبت احوال به دلیل ارتباط مکرر با افراد داخل و خارج از کشور است.

وزیر کشور با اشاره به مشکل هویتی افراد مشکوک و مشخص شدن وضعیت آنها با ورود سازمان ثبت احوال، تصریح کرد: در حوزه اتباع خارجی، سازمان ثبت احوال مسئولیت دارد و امیدواریم که که به خوبی انجام خواهد شد.

در پایان این آیین چهار نفر بدون شناسنامه از وزیر کشور مدارک هویتی دریافت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید