ثبت احوال: دارندگان این نام و نام خانوادگی باید نام خود را تغییر دهند

ثبت احوال: دارندگان این نام و نام خانوادگی باید نام خود را تغییر دهند

سازمان ثبت احوال کشور در سایت خود اعلام کرد که دارندگان برخی از نام و نام خانوادگی باید نام خود را تغییر دهند.
انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حرمت اماکن مقدسه و همچنین عناوین و عناوین توهین‌آمیز، ناپسند یا نامتناسب جنسیتی باشد، ممنوع است.

سازمان ثبت احوال کشور در سایت خود اعلام کرد که دارندگان این نام ها و نام ها باید نام خود را تغییر دهند.

انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حرمت اماکن مقدسه و همچنین عناوین و عناوین توهین‌آمیز، ناپسند یا نامتناسب جنسیتی باشد، ممنوع است. اسامی ممنوعه توسط شورای عالی ثبت احوال شناسایی می شود و این شورا مصادیق آن را تعیین و به سازمان ابلاغ می کند.

انتخاب نام در مورد اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی به زبان و فرهنگ دینی آنها بستگی دارد. ذكر حاكميت در اسناد قانوني اولادي كه حاكميت آنها در اسناد ثبتي پدر يا جد پدري درج شده و يا حاكميت آنها به دليل شرعي ثابت شده باشد، واجب است، مگر آنهايي كه سعيد محسوب نمي شوند. یا عدم حاکمیت آنها مورد تأیید شرع است.

بر اساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن، انتخاب نام‌های زیر ممنوع بوده و صاحبان آن‌ها می‌توانند با رعایت مقررات مربوط، نام‌های زیر را تغییر دهند. اسامی قابل تغییر به شرح زیر است:

1- نام هایی که موجب هتک شأن اماکن مقدس اسلامی می شود. مثلاً: «عبدالات، عبدالعزی» (لات و یوزی نام دو بت در مکه در دوران جاهلیت است)

۲- اسامی مرکب که یک اسم به حساب نمی آیند (اسامی مرکب نامتعادل) مانند: سعید بهزاد، شهره فاطمه، حسین معروف به کمبیز و…

3- عناوین – عناوین لشکری ​​یا کشوری یا ترکیبی از نام و عنوان مانند: سروان، سرتیپ، دکتر، شهردار یا سروان محمد و شهردار علی.

4- کنیه ها – بسیط و مرکب. مانند: «مالک الدوله، خان یا شوکت الملک، حاجیه سلطان و سلطانعلی».

5- نام‌های زننده و ناپسند – نام‌های زننده و ناپسند از نام‌هایی گرفته می‌شود که به دلایل و جهات زیر، حسب زمان، مکان یا مناسبت نسبت به صاحب خود توهین‌آمیز و ناپسند بوده و مدرک آن به تأیید شورای عالی می‌رسد.

نام هایی که نمایانگر صفات مذموم و مغایر با ارزش های والای انسانی است. مانند: گرگ، قوچ و…
اسامی مغایر با آداب و فرهنگ رایج و مقدسات مذهبی مردم مانند «لات، هونرز، چنگیز و…».
نام هایی که افراد را تحقیر می کنند یا معنای لغوی آنها از نظر اجتماعی قابل قبول نیست. مانند: «صد تومان، آقا، کنیز، گدا و…».
نام های نامناسب جنسیت مانند: «مشالا برای زنان یا اشرف یا اکرم انتخاب اسم برای مردان»

7- حذف الفاظ زائد و غیر ضروری در نام اشخاص. مانند: “گلی، گلم، گرگ، زلف و کوچ”

8- تصحیح غلط های املایی در نام اشخاص که به دلیل ناآگاهی از لهجه های محلی و لغات و معانی عامل و یا به دلیل تلفظ اعلام کننده رخ داده است. مانند: «زهراب به سهراب یا منیژه به منیه یا…»

9- همنام فرزند با پدر یا مادر در یک خانواده.

10- برادران یا خواهران همنام در یک خانواده.

دیدگاهتان را بنویسید