جزئیات ثبت نام دانش آموزان در مدارس + نحوه ثبت نام و حداقل سن برای ثبت نام پایه اول

جزئیات ثبت نام دانش آموزان در مدارس + نحوه ثبت نام و حداقل سن برای ثبت نام پایه اول

روز جدید : آیین نامه ثبت نام دانش آموزان در مدارس ابلاغ شد که بر اساس آن مدارس غیردولتی باید به خانواده ها قرارداد الکترونیکی بدهند و دانش آموزان پیش دبستانی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

با شعار ثبت نام مطلوب، نظارت همگانی و پیشرفت تحصیلی برابر، دستورالعمل اجرایی ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی ابلاغ شد.

کارگروه نظارت بر حقوق اولیا و دانش‌آموزان با تشکیل گروه‌های نظارتی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و منطقه‌ای برای بازرسی 100 درصدی مدارس و نظارت مستمر بر روند ثبت‌نام تشکیل می‌شود.

حقوق دانش آموزان و اولیا در موضوع ثبت نام از قبیل عدم دریافت وجوه غیرمجاز، زمان و محدودیت ثبت نام و … باید با ایجاد محتوای مناسب، نصب اطلاعیه ثبت نام، انجام مصاحبه خبری و … به درستی اطلاع رسانی شود. .

در انتخاب اعضای ستاد ثبت نام باید به ویژگی هایی مانند خوش اخلاقی، بی طرفی و آگاهی از قوانین و مقررات توجه شود.

سهمیه ثبت نام مدارس باید با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، جنسیت و سطح تحصیلی تعیین شود و به درستی اطلاع رسانی شود.

شکایات مردمی باید در اسرع وقت بررسی شود

به منظور نظارت عمومی بر روند ثبت نام، شکایات و گزارش های مردمی ثبت شده در سامانه شکایات به نشانی www.shekayat.medu.ir باید در اسرع وقت بررسی و به آنها پاسخ داده شود.

دستورالعمل ثبت نام دانشجویان خارجی و دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 1402-1401 متعاقباً توسط مرکز روابط بین الملل و مدارس خارج از کشور ارسال شد.

شرایط ثبت نام دانشجویان فاقد مدارک هویتی

بر اساس ماده 45 آیین نامه مدرسه، مدیر مدرسه می تواند در موارد استثنایی دانش آموزی را که فاقد هویت و گواهی تحصیلی باشد با تعهد کتبی از سوی ولی خود مبنی بر ارائه اعتبارنامه های مربوطه به مدت یک ماه ثبت نام کند. این دانش آموزان در صورت عدم ارائه مدارک هویتی و تحصیلی با رعایت مفاد این ماده پس از گذشت یک ماه قادر به ادامه تحصیل خواهند بود.

با توجه به نیاز به ساماندهی مناسب نیروی انسانی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مراحل ثبت نام تا تاریخ 31 مرداد 1401 به اتمام برسد. ظرفیت دانشجویان خالی و تجدید پذیرفته شده تا پایان شهریور ماه تمدید می شود.

ثبت نام دانش آموزان والدین شاغل در مدارس نزدیک محل کار

برای دستیابی به رشد متوازن دانش آموزان، باید تمایز جغرافیایی را در نظر گرفت و ثبت نام دانش آموزانی که والدین آنها هر دو در مدارس نزدیک به محل کار هر یک از والدین شاغل هستند نامحدود است.

ثبت نام دانش آموزان عشایری، دانش آموزان و دانش آموزان مدارس استثنایی بدون توجه به منطقه جغرافیایی و بر اساس ضوابط مربوطه انجام می شود.

برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی، دانش آموزان عشایری می توانند به عنوان مهمان در نزدیک ترین مدارس مبدا یا مقصد ثبت نام کنند.

آزمون معدل و شرایط در مدارس دولتی ممنوع است

برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین میانگین شرط ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی، مگر در مواردی که تاییدیه خاصی وجود داشته باشد و هنرستان ها برای انتخاب رشته تخصصی ممنوع است.

برگزاری هر گونه آزمون و مصاحبه برای پذیرش دانش آموزان در پایه های ابتدایی و هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع است.

ثبت نام کلیه دانش آموزان ورودی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و از طریق سامانه sida.medu.ir با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می شود.

شروع ثبت نام برای کلاس اول

ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل آغاز و پس از تماس دانش آموزان با پایگاه های سنجش در بدو ورود و دریافت تاییدیه پایگاه نهایی می شود.

ثبت نام میانگین نمرات پس از برگزاری نوبت دوم امتحانات و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می شود. حضور اولیا برای ثبت نام دانش آموزان مقطع راهنمایی الزامی نیست.

دانش‌آموزان دارای اختلالات شنوایی، بینایی، جسمی و اختلالات رفتاری هیجانی خفیف تا متوسط، اختلالات طیف اوتیسم با هوش طبیعی در صورت داشتن شرایط می‌توانند طبق روال اجرای آیین‌نامه آموزش تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی در کلیه دوره‌ها ثبت نام کنند. و از خدمات مربوطه استفاده کنید.

مفاد مالی

دریافت هرگونه وجه در ثبت نام به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش آموزان و کتب درسی ممنوع است.

با توجه به اینکه ضریب بیمه حوادث و مازاد بر دانش آموزان سال تحصیلی 1401-1402 هنوز مشخص نشده است، ملاک عمل، نرخ سال گذشته بیمه حوادث (91780 ریال) است.

اعلام نرخ بیمه حوادث و کتاب درسی و نصب جداول مبالغ مورد نظر در محل ثبت نام الزامی است.

کمک های مردمی پس از آغاز سال تحصیلی

دریافت وجوه مربوط به خدمات ایاب و ذهاب دانش آموزان، حمایت های اجتماعی، فعالیت های فوق برنامه و لباس فرم کارگاهی تنها پس از شروع سال تحصیلی با هماهنگی و تایید انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات امکان پذیر خواهد بود. مقررات .

شرایط دریافت آموزش در مدارس شبانه روزی

مدارس هیأت امنا جزو مدارس دولتی محسوب می شوند و در زمان ثبت نام در مدارس مجاز به دریافت وجوهی غیر از وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش آموزی و کتب درسی نیستند. ضمناً برای دریافت هزینه های مصوب هیئت مدیره مدارس برای خدمات آموزشی فوق برنامه این مدارس باید پس از شروع سال تحصیلی با رعایت دقیق مقررات اقدامات لازم انجام شود.

ایجاد هرگونه ارتباط مالی بین مدارس و مؤسسات در خصوص برگزاری امتحانات و کتب درسی ممنوع است.

قوانین پیش دبستانی و دبستان

ثبت نام کلیه کودکان پیش دبستانی در سامانه سیدا جدا از کدهای دولتی، دولتی و غیردولتی الزامی است و مسئولیت ثبت نام بر عهده مدیر مرکز نگهداری کودکان اعم از مهدکودک و پیش دبستانی است.

تحصیل کودکان از بدو تولد تا پایان 6 سالگی بر اساس اساسنامه سازمان ملی آموزش کودکان به دو دوره سه ساله تقسیم می شود.

سن ثبت نام کودکان از بدو تولد تا پایان شش سالگی به شرح زیر است و ثبت نام آنها توسط مدیران مراکز آموزشی کودک در سامانه سیدا انجام می شود.

حداقل سن برای ثبت نام در پایه اول ابتدایی 6 سال می باشد.

کودکان پیش دبستانی نیز از نظر سلامت مورد آزمایش قرار می گیرند

کلیه نوآموزان ملزم به شرکت در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی جهت پذیرش در پیش دبستانی و پایه اول دبستان می باشند.

با توجه به اینکه نوآموزان دو سال قبل از دبستان در برنامه ارزیابی سلامت و آمادگی جسمانی مدارس ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مورد ارزیابی قرار می گیرند و برخی از آنها دیرآموز تشخیص داده می شوند، لازم است آموزش و مداخله زودهنگام برای نوآموزان در سال تحصیلی برنامه ریزی شود. همچنین ارزیابی سلامت دانش آموزان عشایری اجباری و رایگان است.

آیین نامه دوره اول و دوم و متوسطه

هنگام ثبت نام دانش آموزان در هنرستان ها و هنرستان های فنی و حرفه ای، وضعیت جسمانی دانش آموزان متناسب با هر منطقه مورد توجه جدی مشاوران و مدیر مدرسه قرار گیرد.

مدارس غیردولتی پس از ثبت نام مشمول دریافت شهریه مصوب هفتگی و فوق برنامه می شوند.

برای تعیین شهریه مصوب و آموزش تکمیلی ملاک عمل «دستورالعمل تعیین شهریه مدارس و مراکز آموزشی سال تحصیلی 1401-1402» می باشد.

مدارس غیردولتی موظفند پوستر شهریه مصوب و آگهی تکمیلی را همراه با رئوس کلیه فعالیت ها در محل ثبت نام الصاق نمایند.

مدیران مدارس غیردولتی موظفند پس از ثبت نام نهایی و پس از اعلام آموزش، تفاهم نامه آموزشی بین سامانه مشارکت مردمی به نشانی www.mosharekatha.ir امضا کنند، اما دانش آموز و مدرسه در سامانه تعریف آموزش فعالیت می کنند. و یک نسخه از قرارداد تکمیل شده را چاپ کنید و پس از مهر و امضای ولی دانش آموز و نسخه دوم پس از امضای ولی برای بررسی و مشاهده در مدرسه نگهداری می شود.

مدارس غیردولتی باید به خانواده قرارداد بدهند

قراردادهای ثبت نام قطعی به صورت الکترونیکی از سامانه مذکور انجام می شود و نوبت دهی دستی معتبر نمی باشد.

در صورتی که آموزش سال تحصیلی 1402-1401 در ثبت نام اعلام نشده باشد، مبنای توافق مالی طرفین، آموزش مصوب سال تحصیلی قبل می باشد.

برگزاری آزمون ورودی برای کلیه مقاطع ابتدایی و پایه هفتم متوسطه اول ممنوع است و در سایر مقاطع نیز دریافت وجه رایگان و با هماهنگی آموزش و پرورش منطقه بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید