این اسامی قابل تغییر نیست + مدارک لازم جهت تغییر نام و نام خانوادگی

این اسامی قابل تغییر نیست + مدارک لازم جهت تغییر نام و نام خانوادگی

افرادی که دارای اسامی مغایر با شئونات اسلامی یا لقب و نام های توهین آمیز، ناشایست یا نامناسب هستند می توانند نام خود را تغییر دهند، اما تغییر نام اجباری نیست.

به گزارش سایت طلا، افرادی که دارای اسامی مغایر با شئونات اسلامی یا لقب و نام های توهین آمیز، رکیک یا نامناسب هستند می توانند نام خود را تغییر دهند، اما اجباری در این مورد وجود ندارد.

بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر اینکه سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده است صاحبان برخی از نام ها و نام های خانوادگی مانند عبدالعزی، سعید بهزاد، سرتیپ و سلطانعلی باید نام خود را تغییر دهند.

خبرنگار با پیگیری این موضوع از سازمان ثبت احوال مشخص شد که اجباری برای تغییر نام وجود ندارد، فقط اسامی مغایر با شئونات اسلامی یا نام مستعار، ناشایست و ناپسند و نام مستهجن به کار رفته است. گذشته قابل واگذاری به سازمان می باشد.تغییر نام آنها در ثبت احوال و اجباری وجود ندارد.

در حال حاضر انتخاب اسامی متخلف به شأن اماکن مقدس اسلامی و همچنین عناوین و عناوین توهین آمیز و ناپسند یا مناسب مشمول ثبت نمی باشد و ممنوع می باشد.

نمونه هایی از تغییر نام چیست؟

انتخاب نام نیک یکی از وظایف پدران و مادران است، نام و نشان هویت ما را تشکیل می دهد و هر نامی که برای کسی انتخاب شود معمولاً از لحظه تولد تا لحظه مرگ همراه او بوده و به همین نام شناخته می شود. ممکن است، شاید به همین دلیل است که اولین وظیفه والدین در قبال فرزندان، انتخاب نام مناسب برای آنهاست. نکته ای که بزرگان دین بر آن تاکید کردند.

انواع اسم دختر و پسر را می توان از الگوهای توصیفی، مذهبی، مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه ای، دورگه، نام گل، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه ها و رودخانه ها و نام موجودات خیالی و تاریخی مشتق کرد.

بر اساس ماده 20 قانون ثبت احوال، انتخاب نام با اظهارکننده است. نام ساده یا مرکب برای نامگذاری انتخاب خواهد شد (مانند حسین، محمد مهدی و … که اسم محسوب می شود).

انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حرمت اماکن مقدسه و همچنین عناوین و القاب توهین‌آمیز و ناپسند یا نامتناسب جنسیتی باشد ممنوع است. اسامی ممنوعه توسط شورای عالی ثبت احوال شناسایی می شود و این شورا مصادیق آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.

بر اساس ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن، انتخاب نام‌هایی که در فهرست اسامی ممنوع است ممنوع است و صاحبان آن‌ها می‌توانند با رعایت مقررات مربوط، آن را تغییر دهند.

انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حرمت اماکن مقدسه و همچنین عناوین و القاب توهین‌آمیز و ناپسند یا نامتناسب جنسیتی باشد ممنوع است. اسامی ممنوعه توسط شورای عالی ثبت احوال شناسایی می شود و این شورا مصادیق را تعیین و به این سازمان اعلام می کند. گاهی افراد با انتخاب چنین نام هایی برای فرزندان خود نام هایی را می خواهند که در فهرست نام های ثبت احوال نباشد. در سازمان ثبت احوال بررسی و اعلام می شود.

در «کمیته گزینش نام» سازمان ثبت احوال که بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگ تشکیل شده و در آن 2 استاد دانشگاه در رشته ادبیات فارسی و دکتری ادبیات عرب حضور دارند، 2 نماینده از فرهنگستان ادبیات فارسی حضور دارند و زبان و سه نفر از کارشناسان سازمان ثبت احوال کشور درخواست توسط افراد حاضر در این کمیته بررسی و در صورت تایید قابل استفاده است.

به منظور رعایت حقوق شهروندی، اسامی که در فهرست نام های سازمان ثبت احوال وجود ندارد، در نظر گرفته می شود و در صورت عدم مغایرت با قوانین جاری ثبت احوال، متقاضی می تواند انتخاب کند.

کدام اسامی را نمی توان تغییر داد؟

بر اساس مقررات جاری، اسامی معصومین از قبیل: محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا به موجب قانون منع استفاده از اسامی، القاب و اصطلاحات بیگانه مصوب 28/9/1375 قابل تغییر نیست. و فرمان 2/1378 19/ استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری توسط دولت ممنوع است.

در صورتی که نام مورد نظر در لیست اسامی تایید شده نباشد، تناسب یا نامناسب بودن آن توسط چه مرجعی بررسی می شود؟

به موجب مصوبه 1/578 1386 شورای عالی ثبت احوال، مرجع رسیدگی به اسامی جدید و جدید، کمیته مشورتی سازمان ثبت احوال مرکب از اساتید دانشگاه و اعضای فرهنگستان فارسی است. زبان و ادبیات در قسمت خدمات الکترونیکی در درگاه سازمان ثبت احوال، توصیه و درخواست خود را به همراه اطلاعات تکمیلی مانند اطلاعات شناسنامه والدین نوزاد مورد نظر ثبت کنید و منتظر دریافت نظر کارشناسی باشید. با مراجعه به سازمان ثبت احوال

از چه سنی می توان نام افراد را تغییر داد و چه مدارکی لازم است؟

تغییر نام متقاضی پس از رسیدن به سن 18 سال فقط برای یکبار امکان پذیر خواهد بود، امکان تغییر نام افراد زیر 18 سال از طریق سازمان ثبت احوال وجود ندارد و متقاضیان می توانند از طریق مراجع قضایی درخواست خود را مطرح کنند.

مدارک مورد نیاز برای تغییر نام عبارتند از:

بازگشت به نام قبلی تا زمان شناسنامه با نام جدید و تایید شده قابل صدور و تحویل به متقاضی می باشد.

– نمونه تکمیل شده فرم درخواست تغییر نام توسط دارنده شناسنامه یا قیم یا وکیل قانونی دارنده شناسنامه.

– اصل شناسنامه داوطلب.

اصل شناسنامه و اثبات مثبته وضعیت قانونی متقاضی (در صورتی که متقاضی صاحب شناسنامه نباشد).

– اصل شناسنامه متقاضی و همچنین اصل شناسنامه و مدرک مثبت سمت وکالت یا نماینده قانونی پس از احراز اصالت و اسکن به متقاضیان عودت داده می شود.

– اصل فیش بانکی پرداخت حق الوکاله.

– فیش واریزی هزینه های قانونی مربوطه پس از صدور مجوز تغییر نام و درخواست اجرای آن دریافت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید