چرا تمدید گواهی آنلاین نیست؟ / اعلام مدارک لازم جهت تمدید حاضر

چرا تمدید گواهی آنلاین نیست؟  / اعلام مدارک لازم جهت تمدید حاضر

یکی از دغدغه های رانندگان گواهینامه است که برای آن باید به صورت حضوری به پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا مراجعه کرده و زمان زیادی را برای تمدید آن صرف کنند.

امروزه با توجه به موضوع الکترونیکی شدن خدمات در برخی ارگان ها و دستگاه ها، انجام بسیاری از کارها برای افراد آسان شده است و دیگر نیازی نیست ساعت ها در راه باشند تا بتوانند با حضور در محل یکی از وظایف خود را انجام دهند. محل مربوطه پلیس راهنمایی و رانندگی فرجه از آن دست سازمان هایی است که باید بخشی از خدمات خود را به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه کند و به نوعی به پنجره واحد الکترونیکی دولت متصل شود. در همین رابطه سردار هادیان فر فرمانده انتظامی راهور فرجا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 60 میلیون خدمت در زمینه شماره گذاری، صدور گواهی، رسیدگی به حوادث و غیره به مردم ارائه کردیم، گفت: د- علاوه بر این، این سرویس های الکترونیکی در اپلیکیشن پلیس من نیز در آنجا بارگذاری می شوند، اما پیوند دادن آنها به پنجره دولت الکترونیک مستلزم آینده نگری فرمانده کل قوا است که انجام نشده است.

علاوه بر این؛ یکی از دغدغه های رانندگان موضوع گواهینامه است که برای تمدید آن باید به صورت حضوری به پلیس راه فراجا مراجعه و زمان زیادی را برای این کار صرف کنند. این سوال برای رانندگان مطرح است که چرا با پیشرفت بسیاری از خدمات، فرآیند تمدید گواهینامه رانندگی به صورت الکترونیکی انجام نمی شود؟ به همین دلیل این موضوع را از سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فرج در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وی با بیان اینکه فلسفه تغییر گواهینامه رانندگی این است که راننده در آزمون و آزمون شرکت کند، این موضوع را پیگیری کردم. در یک بازه زمانی مشخص، الزامات را برآورده کنید و پلیس اطمینان حاصل کند که راننده هنوز چندین سال پس از صدور گواهینامه قبلی، از نظر جسمی برای رانندگی آماده است.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا اینگونه است یعنی هدف از صدور گواهی در مدت زمان محدود این است که فرد مدام برای معاینه بیاید مثلا شاید راننده ای در آخر نیاز به عینک نداشته باشد. 5 سال است، اما اکنون چشمانش لاغر شده و به عینک نیاز دارد، یا مشکل جسمی نداشت، اما اکنون به علت طبیعی یا تصادف با مشکل مواجه شده است که می تواند در حین رانندگی مشکل ایجاد کند.

جانشین رئیس پلیس راهور فرجا یادآور شد: تغییر گواهینامه صرفاً تعویض فیزیکی کارت نیست که به صورت غیرحضوری انجام می شود و نیازی به حضور نیست. نمی توانیم اعلام کنیم که در آینده برنامه ای داریم که افراد دیگر برای تمدید مجوز حضور نداشته باشند، چرا که معاینات پزشکی و فیزیکی نیاز به حضور فرد دارد.

سردار حسینی معاون پلیس راهور فرجا در پاسخ به این سوال که این کار نباید الکترونیکی شود؟ او گفت نه؛ بخش هایی از گواهینامه غیر حضوری انجام می شود که شامل آموزش رانندگی، آموزش، امتحانات و … می شود. و در دستور کار قرار دارد.

1: اصل و کپی شناسنامه (در صورت وجود رونوشت از صفحه توضیحی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال)

2- اصل و کپی کارت ملی

3- کد پستی 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل اقامت دائم

4- اصل گواهی مربوط به یکی از شرایط زیر:

5- عکس بیومتریک

6- اعلام گروه خونی

ارائه هرگونه مدارکی از قبیل کارت رسمی، برگه آزمایشگاه و … که در آن گروه خون درج شده باشد و یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثر انگشت و امضای خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت نام کافی است. از گروه خونی متقاضی

7- پرداخت مبالغ تعیین شده از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر

8- گواهی عدم اعتیاد: متقاضیان تعویض و کپی گواهی پایه یک (در تهران) باید پس از دریافت معرفی نامه از خدمات جهت انجام تست اعتیاد به یکی از مراکز زیر مراجعه کنند.

الف) حضور متقاضی در دفتر انگشت نگاری الزامی است.

ب) با ارائه مدارک فوق به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس، برگه معاینه چشم توسط یکی از پزشکان معتمد ناجا صادر می شود.

برای تغییر مجوز موقت گروه B نیازی به معاینه چشم نیست، بلکه ارائه عکس کافی است.
داوطلبان بالای 70 سال پس از معاینه چشم ابتدا به دفاتر پلیس الکترونیک و سپس به پیشخوان معاونت فنی شهر محل برگزاری آزمون مراجعه کنند.

افرادی که از قبل دارای گواهینامه رانندگی با لنز هستند و با همین شرایط قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه خود را دارند نیازی به مراجعه به مرکز آزمون ندارند و فقط باید توسط پزشک معتمد ناجا معاینه شوند.

ج) برای کسانی که گواهی قبلی آنها عینک بوده و اکنون با عمل لیزیک، نیازی به استفاده از عینک نیست. در این راستا تاییدیه پزشک معتمد ناجا در برگه معاینه پزشکی الزامی است.

د) کسانی که قبلاً دچار معلولیت شده اند و یا وضعیت جسمانی آنها پس از اخذ گواهی تغییر یافته است، اخذ نظر معاون فنی شهر آزمون پس از معاینه پزشکی برای این قبیل افراد الزامی است.

ه) افرادی که گواهی استفاده از لنز طبی می باشد پس از مراجعه به دفاتر پلیس الکترونیک با معاونت فنی شهر آزمایشی تماس حاصل نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید