سالانه 9 هزار مرگ بر اثر مسمومیت در کشور / مواد مخدر و مشروبات الکلی عامل اصلی مسمومیت ها در ایران هستند.

سالانه 9 هزار مرگ بر اثر مسمومیت در کشور / مواد مخدر و مشروبات الکلی عامل اصلی مسمومیت ها در ایران هستند.

روز جدید نوشین محمد حسینی، مدیرکل نظارت و پایش فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه 7 تا 9 هزار نفر از هموطنانمان بر اثر بروز انواع مسمومیت ها جان خود را از دست می دهند، گفت: بیشترین مسمومیت ها، مسمومیت با مواد مخدر و محرک ها و مشروبات الکلی که در سال های اخیر منجر به مرگ شده است.

مدیرکل نظارت و پایش فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سالانه 7 تا 9 هزار نفر از هموطنانمان بر اثر بروز انواع مسمومیت جان خود را از دست می دهند، گفت: بیشترین مسمومیت هایی که منجر به فوت شده است. در سال های اخیر مسمومیت های ناشی از مواد مخدر، محرک ها و الکل است.

نوشین محمد حسینی درباره آمار مسمومیت های سال 1400 گفت: در سال گذشته بر اساس گزارش ها میزان مسمومیت دارویی 47 درصد، مسمومیت شیمیایی 25 درصد، مسمومیت با مواد اعتیادآور 24 درصد، مسمومیت غذایی 1 درصد، مسمومیت با گازگرفتگی حیوانات سمی بوده است. 3٪ مسمومیت غذایی، 0.2٪ مسمومیت با قارچ سمی، 0.1٪ مسمومیت با گیاهان سمی گزارش شده است.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال های اخیر از هفت تا نه هزار نفر از هموطنانمان بر اثر انواع مسمومیت جان خود را از دست داده اند. کشنده ترین مسمومیت های سال های اخیر مسمومیت های ناشی از مواد مخدر، محرک ها و الکل بوده است. بنابراین سالانه بین 60 تا 70 درصد مرگ و میرها به دلیل مصرف مواد مخدر و عوارض ناشی از سوءمصرف مواد مخدر یا مواد محرک و اعتیاد است.

محمد حسینی ادامه داد: عمده مسمومیت‌های ناشی از مواد مخدر و محرک‌ها که در سال 1400 و نیمه اول سال 1401 به بیمارستان‌های مرجع برای مسمومیت در کشور ارجاع شده‌اند، با اختلاف زیادی در داروی متادون 35 درصد و در مورفین 20 درصد مشاهده شده است. پس از آن مسمومیت با شیشه 19 درصد، مسمومیت با تریاک 9 درصد، مسمومیت با ترامادول 7 درصد، مسمومیت با حشیش 5 درصد و مسمومیت با هروئین 2.5 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین همزمان با شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده از الکل به عنوان ضدعفونی کننده، مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی مشروبات الکلی و همچنین مسمومیت های ناشی از مصرف خوراکی مشروبات الکلی خانگی نیز تبدیل شده است. بسیار رایج .

دیدگاهتان را بنویسید