سایه شوم قلع و قمع بر بلوط های قدیمی دنا + عکس

ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۸
کد خبر: 1785469

بلوط های دنا خوب نیستند; با اینکه ثابت قدم، بیمار و از آتش غفلت و خودخواهی انسان رنج می برند، بدنشان یا به زغال می رسد یا راست می میرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس ؛ بلوط این همسایه قدیمی مردم کهگیلویه و بویراحمد که گاه نان سر سفره هایش، گاه هیزم در اجاق ها و گاه مرهمی بر زخم های زندگی اش دارد، حال خوبی ندارد.

مردم دیگر از این همسایه هزارساله خبر ندارند، در پست فراموشی ذهنشان، بر شاخه های ترشش باد می کنند، بی خیال آتش می زنند و گاهی ریشه اش را از دیار آبا و اجدادی اش می گیرند و امروز این دیار همسایه قدیمی دنا خوب نیست.

0180cdb2 2fd1 43f8 81b1 811b54540443 خبر خاکستری

بلوط این فرزند تزلزل ناپذیر زاگرسی که به گفته کارشناسان از بیست قرن تاریخ در امان مانده است، امروز به عنوان یک کمربند سبز نهصد هزار هکتار زمین را در چهار فصل سال در بر گرفته است.

این یادگار دوران ایلات در دامنه زاگرس سایه عشایری بود که در گذشته در سفره های ساده روستایی و داروی درد مردم زاگرس میهمان نان کلگش بودند.

بلوط ها این روزها خوب هستند، اما باور نکنید

امروزه طبق آمار، جنگل‌های بلوط زاگرس در نوع خود از بی‌نظیرترین جنگل‌های جهان است و از یک میلیون هکتار جنگل‌های سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، 80 درصد آن را پوشش می‌دهد. با بلوط

920fdff0 0f69 4e0c bd12 3afdb87e49b3 خبر خاکستری

جنگل های بلوط چهار فصل 20 درصد از جنگل های بلوط حوضه زاگرس را تشکیل می دهند که بیشتر در ارتفاع 700 تا 2100 متری از سطح دریا از دنا تا همی و دون چلال پراکنده هستند.

اما گاه بدخواهی برخی از منفعت طلبان ریشه این بنای تاریخی را بریده، عده ای خشک کرده، عده ای آتش زده اند، گرد و غبار دامن خود را گرفته و آفت هایی چون دلمه زنبور عسل تغییر چهره داده است.

43fc4c5c ad83 4a2d ab07 1c9e7d7ace22 خبر خاکستری

امروز همه چیز فرق کرده است، عشایر به دلایل مختلف زندگی شیرین عشایری را رها کرده و در شهر سکنی گزیده اند و این طایفه های سایه در محاصره سودجویان تنها هستند که تنها برای سوء استفاده از زغال خود به قلع و قمع متوسل می شوند. دنا را در زمین شکست دهید.

دنا امروز دیگر طاقت همه هجمه های درختان بلوط را ندارد، پهنای دنا و بویراحمد آن روز نیست که خبری از آتش بلوط ها نداشته باشند، می شنویم که دنا درختان تنومند را قطع می کند.

در مشاهدات اخیر در روستاهای مرکزی دنا شاهد قطع مخفیانه درختان بلوط هستیم که در عرض دنا و زیر گوش کارکنان مربوطه فقط برای ذغال بریده می شوند و تنه آنها توسط خودروها غارت می شود.

63752090 befa 4baa a3ce 4e227859ea62 خبر خاکستری

هر ساله بخش زیادی از این سرمایه ملی و نبض جنگل های زاگرس جنوبی به دلیل قطع بی رویه درختان و گرمایش خانه های روستایی گزارش می شود که سلامت محیط زیست را به خطر می اندازد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید