سبد معیشت به 21 میلیون تومان رسید

فرمارز توفیقی (فعال کارگری و نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وضعیت معیشتی کارگران و انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس می گوید: علیرغم همه اعتراضات کارگران. ، نمایندگان مجلس هیچ اقدامی برای قانون شکنی نکردند در بحث دستمزد 1402 صورت نگرفت; متأسفانه این روزها برایشان مهم است که چه کسی SUV را خریده است!

به گفته وی، نمایندگان نسبت به مشکلات معیشتی حساس نیستند و به جان مردمی که به آنها رای داده اند اهمیتی نمی دهند، گفت: البته زمانی که قیمت دلار در مدت کوتاهی 17 برابر می شود قیمت پراید ساده هم نجومی میشه ; چرا نمایندگان مجلس با این بخش از بی حالی تیم اقتصادی دولت برخورد نمی کنند؟ چرا صحبت از فاجعه ای که وزرای اقتصادی بر سر دستمزدها آورده اند نیست؟!

وی مخالف اصلی افزایش قانونی حقوق را دولت و به طور مشخص وزیر اقتصاد عنوان کرد. وی می افزاید: دولت بزرگترین کارفرمای کشور است و می خواهد کمبود بودجه و نقدینگی را با افزایش ندادن دستمزد کارگران جبران کند. آنها نه تنها با افزایش قانونی دستمزد مخالفت کردند، بلکه اکنون به صراحت اعلام می کنند که «اصلاح دستمزدها در دستور کار نیست» و به هیچ یک از وعده ها برای کنترل تورم در سطوح مختلف عمل نکرده اند. تمامی قیمت ها در ماه گذشته بیش از 40 یا 50 درصد افزایش یافته است.

توفیقی با بیان اینکه آنها حتی نتوانستند قیمت مرغ و تخم مرغ را در کشور مدیریت کنند، گفت: به نظر نمی رسد متوجه ضرری که گرانی مرغ و تخم مرغ در این شرایط معیشتی برای کار و زندگی می کند را ندارند. حقوق بگیران ; امسال سفره های خانوادگی شان خالی تر از همیشه است. از سوی دیگر گرانی و کمبود دارو مردم و کارگران را نگران می کند. گرانی اجاره مسکن در دمار از روزگار کارگرانی است که معمولا مستاجر هستند، چگونه جلوی گردش این حجم از نقدینگی در بازار مسکن را نگیرند؟ در سال های اخیر نتوانستند بازار دلار و ارز را مدیریت کنند، بازیگر اصلی صحنه دلار خود دولت است و به این ترتیب کسری بودجه را از جیب مردم بیرون می آورند.

توفیقی با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت معیشتی کارگران، از اظهارات اخیر معاونت روابط کار در خصوص حق مسکن و بن حربر که روی کاغذ دو میلیون تومان می شود انتقاد کرد و گفت: آقای راستی فرد را می خواهم. بیاید و توضیح دهد که بن مسکن به چند کارگاه حقوق مسکن، مستمری و حتی حق فرزند به کارگرانش پرداخت می کند، با اعداد و ارقام نشان دهید که چند درصد از کارگران این مزایا را دریافت می کنند. وقتی در جلسات شورای عالی کار صحبت می کنیم، خود آقایان دولت بارها اذعان می کنند که عمده اشتغال ما در کارگاه های کوچک و متوسط ​​است و کارفرمایان آنها توان پرداخت ندارند. خب، اگر اکثر کارگران در این گونه شرکت ها کار می کنند، دولت بهتر از ما می داند که در اغلب این شرکت ها نه صحبتی از پرداخت خوراک است و نه به کارگران حق مسکن و مستمری داده می شود.

وی می افزاید: و البته در این شرکت های کوچک هیچ بازرس دولتی برای مقابله با رفتار غیرقانونی کارفرمایان وجود ندارد تا از کارگرانی که حتی از یک سازمان زرد هم توان شکایت ندارند، حمایت کنند.

توفیقی به معاون روابط کار وزارت کار گفت: شما بهتر می دانید که در بسیاری از کارگاه ها حق مسکن و مسکن پرداخت نمی شود. پس با مراجعه به کمک هزینه مسکن دو میلیون تومانی بر طبل موفقیت مذاکرات حقوق نکوبید; از سوی دیگر مصوبات حقوق و دستمزد شورای عالی کار به مستمری بگیران تامین اجتماعی تعمیم داده می شود که چگونه این کمک هزینه و حق مسکن و مستمری برای بازنشستگان اعمال می شود. آیا شما راه حلی دارید؟ در میان این مستمری بگیران گم شده اند. آقای رعیتی فرد کارمند سازمان تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی حق استفاده از امکانات تفریحی سازمان را دارد اما کارگری که بازنشسته می شود حق استفاده از امکانات تفریحی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی را ندارد. همان امکاناتی که با پول خود آن کارگر فراهم می شود.

نمایندگان کارفرمایان همچنان از نظریه رد شده “افزایش تورمی دستمزد” دفاع می کنند. نظریه ای که در سال های اخیر بی اعتباری آن ثابت شده است. توفیقی در این زمینه به اظهارات اخیر یکی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه اشاره می کند که گفته بود افزایش دستمزد سال گذشته تنها دو تا سه درصد آثار تورمی داشته و مارپیچ دستمزد و تورم مبنای واقعی ندارد.

این فعال کارگری با تکرار ادعاهای یکی از نمایندگان کارفرما می گوید: این افراد مدام نمک به زخم کارگران می ریزند؛ ما از آنها انتظار داریم که حداقل ساکت شوند و دست از آزار و اذیت کارگران بردارند.

توفیقی که پیش از این با استناد به آمارهای رسمی، محاسبات مستقلی از سبد معیشت خانوارهای کارگری انجام داده بود، در پاسخ به این سوال که سبد معیشت از ابتدای سال 1402 تاکنون چقدر افزایش یافته است؟ می گوید: در چهل روز اول سال، قیمت سبد معیشت بسیار افزایش یافته است; قیمت تمام محصولات غذایی افزایش یافته است – از مرغ، تخم مرغ و پنیر گرفته تا نان. هزینه های مسکن و اجاره به شدت افزایش یافته است. هزینه حمل و نقل عمومی بسیار بیشتر از نرخ رشد دستمزد افزایش یافته است – تقریباً دو برابر. تعرفه های پزشکی و خدمات پزشکی نیز افزایش یافته است. اعمال همه اینها روی سبد معیشتی نشان می دهد که حداقل سبد معیشتی 18 میلیون تومانی در ابتدای سال امروز به 21 میلیون تومان رسیده است.

به گفته وی، وقتی گوشت گاو کیلویی 345 هزار تومان است، به طور کامل از سبد خرید خانواده های کارگری پاک می شود. در بخش لبنیات کاهش حجم و کیفیت وجود دارد و در این شرایط صحبت از اندازه سبد معیشت بیشتر جنبه شوخی دارد و به شوخی می ماند.

وی می افزاید: اکنون باید برای زنده ماندن و گرسنگی نکشیدن بخش بزرگی از نیروی کار کشور فکر کنیم. ساده ترین نیازها که از قضا قانون اساسی و دولت باید فراهم کند، از عهده کارگران کشور خارج بوده است. چرا گوشت باید آرزوی کارگران و بازنشستگان باشد؟ در این میان سکوت نمایندگان مجلس در قبال فوت ماده 41 قانون کار مایوس کننده است. متاسفانه آقایان این روزها فقط به نقل و انتقال پول جیپ می پردازند! از آمار خودکشی و طلاق و بحران های فرهنگی و اخلاقی در جامعه کارگری خبری نیست؟ رئیس مجلس می تواند از همین امروز با سه تذکر به دولت مصوبه 1402 مزد را لغو و رأساً ماده 41 قانون کار را اعمال کند. اما چه کسی اهمیت میدهد؟

دیدگاهتان را بنویسید