سرنوشت مهریه بعد از فوت زوجین چگونه است؟

سرنوشت مهریه بعد از فوت زوجین چگونه است؟

در این مقاله کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سرنوشت مهریه پس از فوت زوج می پردازد.

طبق قانون، زن پس از ازدواج مالک تمام مهر می شود و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند. ممکن است این سوال مطرح شود که آیا در صورت فوت یکی از زوجین امکان درخواست مهریه وجود دارد؟ در ادامه به بررسی امکان درخواست مهریه در صورت فوت زن و مرد می پردازیم.

1) وضعیت مطالبه مهریه در صورت فوت زوج – در صورت فوت زوجه، ورثه او می توانند تمام مهریه را از زوج مطالبه کنند. با فوت زن تمام حقوق و مطالبات او به ورثه او می رسد. یکی از حقوق زن، مهریه اوست که اگر در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد متعلق به ورثه اوست. بنابراین پدر و مادر زوجه از مهریه او ارث می برند و برای محاسبه مهریه، سهم زوج از مبلغ مهریه کسر می شود و با توجه به سهم الارث پدر و مادر به آنها تعلق می گیرد.

2) وضعیت درخواست مهریه در صورت فوت زوج – مهریه زوجه نیز بدهی فرد محسوب می شود و در صورت درخواست پس از فوت زوج باید پرداخت شود. در صورتی که زوج بمیرد و ارثی از خود باقی نگذاشته و یا صغیر باشد و زن او تقاضای جهیزیه کند و ارث با مهریه زوجه مطابقت نداشته باشد، ورثه زوج مسئولیتی نسبت به پرداخت باقیمانده مهر ندارند.

حتی در صورت عدم صمیمیت بین زوجین و فوت زوجین، زن متوفی می تواند تمام مهریه را از محل ثبت نام دریافت کند. اگر مهریه زوجه پول رایج باشد (نه سکه یا مال منقول و غیرمنقول) بر اساس شاخص سال فوت زوج محاسبه می شود و اگر مهریه زوجه سکه یا اموال منقول و غیرمنقول بعد از مرد باشد. فوت، عین اموال محاسبه و به زوجه پرداخت می شود. در صورتی که مال باقی مانده از زوج کم باشد و طلبکاران متعدد باشد، کسی که زودتر در اموال متوفی تصرف می کند در وصول طلب خود نسبت به مال توقیف شده مزیت دارد، اما در شرایط مساوی، مهریه زوجه متوفی در نظر گرفته می شود. ممتاز.دین و بر سایر طلبکاران اولویت دارد.

نحوه مطالبه مهریه – دعوای مهریه باید از طرف ورثه متوفی اقامه شود. فراموش نکنیم که مهریه زوجه بعد از فوت شوهر به هیچ وجه جزء ارث او محسوب نمی شود و در این صورت اگر متوفی فرزندی نداشته باشد پس از کسر مهریه از اموال زوج و ربع مهریه. بقیه دارایی زوج ارث می‌رود و به زن می‌رسد و اگر متوفی فرزند داشته باشد این سهم الارث یک هشتم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید