جزئیات مبلغ و اقساط وام جدید مسکن / اقساط 20.5 میلیونی وام زوجین تهران + جدول

جزئیات مبلغ و اقساط وام جدید مسکن / اقساط 20.5 میلیونی وام زوجین تهران + جدول

حق الزحمه تسهیلات مسکونی ماهانه 48.3 میلیون ریال زیر سقف 2.400 میلیون ریال و 80.6 میلیون ریال زیر سقف 4.000 میلیون ریال است که در مورد زوجین با استفاده از سقف 4.800 میلیون ریال 96.7 میلیون ریال می باشد.

بانک مرکزی در واکنش به گزارش رسانه ای با عنوان تسهیلات مسکن؛ «با احترام وام نمی دهیم» که سوالاتی را در مورد اشیای مسکونی از محل گواهی حق تقدم استفاده از اشیای مسکونی، نرخ سود این شی و روند اخذ آن از بانک مسکن مطرح کرد، توضیحاتی ارائه کرد. به شرح زیر است:

1. گواهی بازخرید به درخواست متقاضی و با سپرده گذاری در بانک های عامل قابل دریافت است و طبق آمار به دست آمده معمولا از این تسهیلات برای خرید مسکن استفاده می شود. بنابراین از نظر محتوایی سازوکار و کاربرد آن، از امکانات اجباری قانون رونق مسکن که متکی بر ساخت و عرضه مسکن است جدا است.

2. حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز به منظور تجهیز و هدایت منابع در بخش مسکن در سال 1384 ایجاد شد و اشخاص حقیقی و حقوقی سپرده گذار به این حساب علاوه بر دریافت سود بر اساس نرخ سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت. حساب ها، از امتیاز اخذ اسناد مالکیت. از اولویت استفاده از تسهیلات مسکن بانک نیز برخوردار است، بنابراین گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به دارندگان حساب سپرده سرمایه گذاری درجه یک مسکن و بانک ملی ایران و با سپرده گذاری اعطا می شود. در حساب های مذکور و با رعایت زمان انتظار و متقاضیان اخذ تسهیلات ساختمانی / خرید یا فروش ملک برای استفاده از این اوراق باید به حساب مذکور واریز نمایند.

3. مکانیزم حساب مذکور به گونه ای طراحی شده است که متقاضیانی که فرصت و زمان (دوره انتظار) واریز به حساب فوق الذکر (و رعایت زمان انتظار دریافت خدمات) را ندارند، می توانند اوراق مذکور را خریداری کنند. (از دارندگان اوراق قرضه) از طریق شرکت.

4. نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از اوراق مذکور همانند سایر تسهیلات ارائه شده توسط شبکه بانکی، نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در زمان عقد قرارداد (با نیم درصد تخفیف از نرخ سود شی مذکور از بانک جاری) و هزینه های خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکونی بدون مشارکت شبکه بانکی و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر بیش از حد تعیین می شود. شرکت بورسی و سود حاصل از فروش اوراق مذکور نیز متعلق به سپرده گذارانی است که طبق قوانین مربوطه دارای اوراق قرضه تلقی می شوند.

5- کمک‌های مالی مذکور در حدود مصوب شورای پول و اعتبار و متناسب با سهم مسکن از بودجه خانوارهای مناطق پرجمعیت تعیین می‌شود. به عنوان مثال در تهران سهم سازوکار سقف فردی مذکور 4000 میلیون ریال با توجه به اینکه ابزار جعاله (به مبلغ 1600 میلیون ریال) 125 میلیون ریال است.

لازم به ذکر است در صورت عدم وصول تسهیلات خرید مسکن مذکور، مبلغ اقساط پرداختی بابت تسهیلات توسط خانوار علاوه بر امکان پرداخت اقساط ماهانه مذکور، صرف اجاره واحد مسکونی شود. شی با توجه به توانایی های مالی خانوارها، متقاضیان حلال سقف های شی جدید نیز تغییر زمان می دهد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خدمات بانکی، وام مسکن،

طبق جدول فوق، اقساط ماهانه تسهیلات مذکور برای سقف 2400 میلیون ریال 48.3 میلیون ریال و سقف 4000 میلیون ریال 80.6 میلیون ریال می باشد. این کمک ها در صورت استفاده زوجین از سقف 4800 میلیون ریالی 96.7 میلیون ریال و در صورت استفاده از سقف 8000 میلیون ریالی 161.2 میلیون ریال است.

همچنین متقاضیان در صورت تمایل می توانند از تسهیلات بهسازی مسکن تا سقف یک هزار و 600 میلیون ریال با اقساط ماهانه 45 میلیون ریال در تمامی مناطق شهری بهره مند شوند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تا پایان اسفند ماه 1401، در حوزه مسکن، شبکه بانکی 3457.1 هزار میلیارد ریال وام داده است و در سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه، مبلغ 268.5 هزار میلیارد ریال بوده است. وام داده شده در این بخش پرداخت شده است، در حالی که طبق خلاصه دفتر بانک ها، مانده خدمات شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان در اردیبهشت ماه 1402 بالغ بر 7503.7 هزار میلیارد ریال بوده که معادل 16.5 درصد است. کل موجودی برای شبکه بانکی تسهیلات تخصیص داده است.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد: با توجه به اجرای قانون جهش تولید مسکن و تقویت عرضه و ساخت مسکن در کشور، اقدامات لازم برای اجرای قانون مذکور از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرای قانون مذکور بلافاصله پس از ابلاغ قانون از این بانک اخذ خواهد شد. اتخاذ شده و انتظار می رود با هموارسازی بسترهای اجرای قانون مذکور و همکاری بیشتر شبکه بانکی در این زمینه، در سال های آتی در حوزه املاک و طرح ملی نهضت مسکن (کاندیداهای دهک های پایین جامعه) شاهد تسریع و تسهیل در ساخت مسکن (با در نظر گرفتن پتانسیل ساخت و ساز در سطح کشور) خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید