جزئیات مبلغ و اقساط وام جدید مسکن + تب

جزئیات مبلغ و اقساط وام جدید مسکن + تب

اقساط ماهانه تسهیلات مسکن 48.3 میلیون ریال 2400 میلیون ریال و 80.6 میلیون ریال 4000 میلیون ریال است. این کمک ها در مورد زوجین با استفاده از سقف 4800 میلیون ریال 96.7 میلیون ریال است.

بانک مرکزی در واکنش به گزارش رسانه ای با عنوان تسهیلات مسکن؛ «با احترام وام نمی دهیم» که سوالاتی را در خصوص تسهیلات مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، نرخ سود این تسهیلات و روند اخذ آن از بانک مسکن مطرح کرد، توضیحاتی ارائه کرد. به شرح زیر است :

تسهیلات اوراق حق تقدم بنا به درخواست متقاضی و با سپرده گذاری در بانک های فعال قابل دریافت است و طبق آمار به دست آمده معمولاً از این تسهیلات برای خرید مسکن استفاده می شود. بنابراین اساساً مکانیسم عملکرد و کاربرد آن جدا از امکانات اجباری قانون رونق مسکن است که متکی بر ساخت و عرضه مسکن است.

2. حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز با هدف تجهیز و هدایت منابع در بخش مسکن، در سال 1393 تاسیس شد و اشخاص حقیقی و حقوقی با سپرده گذاری در این حساب علاوه بر دریافت سود بر اساس نرخ سود کوتاه مدت. حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری از امتیاز دریافت سند مالکیت از امتیاز استفاده از تسهیلات مسکونی بانک نیز برخوردار می‌شوند. بر این اساس اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به دارندگان حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز بانک ملی و مسکن ایران و با واریز به حساب های مذکور و با رعایت زمان انتظار اعطا می شود و به متقاضیان ساخت و ساز واگذار می شود. /خرید تسهیلات یا بازسازی منزل به برای استفاده از این اوراق باید به حساب مشخص شده واریز شود.

3. سازوکار حساب مذکور به گونه ای طراحی شده است که متقاضیانی که فرصت و زمان (مدت انتظار) واریز به حساب فوق (و رعایت زمان انتظار دریافت خدمات) را ندارند، می توانند اوراق مذکور را خریداری کنند. (از دارندگان اوراق قرضه) این کار را از طریق یک شرکت فرابورس انجام دهید.

4. نرخ سود تسهیلات خرید مسکن اوراق مذکور مانند سایر تسهیلات ارائه شده توسط شبکه بانکی، نرخ سود مصوب هیات پول و اعتبار در زمان عقد قرارداد (با تخفیف یک‌دیلی) است. نیم درصد نرخ سود تسهیلات مذکور از بانک عامل) و هزینه خرید اوراق حق تقدم مسکونی بدون مشارکت شبکه بانکی و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر شرکت فرابورس تعیین می شود و سود حاصل از آن. فروش اوراق مذکور متعلق به سپرده گذارانی است که طبق قوانین مربوطه، دارندگان اوراق بهادار محسوب می شوند.

5- کمک‌های مالی مذکور در حدود مصوب شورای پول و اعتبار و متناسب با سهم مسکن از بودجه خانوارهای مناطق پرجمعیت تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در تهران، سهم تسهیلات مذکور برای سقف انفرادی 4000 میلیون ریال با احتساب تسهیلات جعاله (به مبلغ 1600 میلیون ریال) 125 میلیون ریال است.

لازم به ذکر است در صورت عدم وصول تسهیلات خرید مسکن مذکور، مبلغ اقساط پرداختی بابت تسهیلات توسط خانوار صرف اجاره واحد مسکونی شود. ضمناً متقاضیان جهت امکان پرداخت اقساط ماهیانه شیء مذکور با توجه به توان مالی خانوارها می توانند اقساط سقف های جدید شیء را به صورت اقساطی پرداخت نمایند.

جزئیات مبلغ و اقساط وام جدید مسکن + تب

طبق جدول فوق، اقساط ماهانه تسهیلات مذکور برای سقف 2400 میلیون ریال 48.3 میلیون ریال و سقف 4000 میلیون ریال 80.6 میلیون ریال می باشد. این کمک ها در صورت استفاده زوجین از سقف 4800 میلیون ریالی 96.7 میلیون ریال و در صورت استفاده از سقف 8000 میلیون ریالی 161.2 میلیون ریال است.

همچنین متقاضیان در صورت تمایل می توانند از تسهیلات بهسازی مسکن تا سقف یک هزار و 600 میلیون ریال با اقساط ماهانه 45 میلیون ریال در تمامی مناطق شهری بهره مند شوند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی تا پایان اسفند ماه 1401 شبکه بانکی در حوزه مسکن 3457.1 هزار میلیارد ریال وام داده است و در سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه مبلغ 268.5 هزار میلیارد ریال بوده است. در این بخش وام داده شده است. این در حالی است که بر اساس خلاصه دفتر کل بانک ها، مانده وجوه تامین شده شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان در اردیبهشت ماه 1402 بالغ بر 7503.7 هزار میلیارد ریال بوده که معادل 16.5 درصد از کل موجودی امکانات شبکه بانکی به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی همچنین تاکید می کند: با توجه به اجرای قانون جهش تولید مسکن و تقویت عرضه و ساخت مسکن در کشور، اقدامات لازم برای اجرای قانون مذکور از جمله تهیه و ابلاغ دستورالعمل اجرای قانون فوق بلافاصله پس از ابلاغ قانون از این بانک اخذ خواهد شد. اتخاذ شده و انتظار می رود با هموارسازی بسترهای اجرای قانون مذکور و همکاری بیشتر شبکه بانکی در این زمینه، در سال های آتی در بخش مالکیت مستقل و طرح نهضت ملی مسکن (کاندیداها) از دهک های پایین جامعه) شاهد تسریع و تسهیل ساخت مسکن (با در نظر گرفتن پتانسیل های ساخت و ساز و ابزاری در سطح کشور) خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید