افزایش 300 میلیونی قیمت تمام شده و اقساط وام نهضت ملی مسکن بر عهده خریداران نباشد.

افزایش 300 میلیونی قیمت تمام شده و اقساط وام نهضت ملی مسکن بر عهده خریداران نباشد.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس با پیش بینی واگذاری امتیاز به واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: درآمد 600 میلیون تومانی برای جامعه هدف این پروژه بسیار سنگین و ناپایدار است.

اقبال شکری با اشاره به چالش های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: دولت برای حل مشکل این پروژه باید اقساط وام مسکن متقاضیان طرح را مقرون به صرفه و متناسب با درآمد آنها کند. همچنین کل بهای تمام شده واحدهای مسکونی بدون تسهیلات باید مطابق با شرایط متقاضیان هدف باشد.

وی افزود: اگر کل هزینه یک واحد مسکونی 100 متری مثلاً حدود یک میلیارد تومان باشد، پس از کسر تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن که فرض می کنیم حدود 400 میلیون تومان است، متقاضی به ارمغان می آورد. 600 میلیون تومان تحویل واحد مسکونی. این رقم برای جمعیت هدف ما که دهک های 1 تا 5 هستند بسیار سنگین و ناپایدار است.

وی یادآور شد: در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن حداکثر 300 میلیون تومان برای متقاضیان پیش بینی کردیم که در صورت افزایش قیمت مسکن، دولت تدبیری بیندیشد تا مابه التفاوت این مبلغ را به ما پرداخت کند. . این مبلغ نباید به عهده خریداران باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: متقاضیان برای تسهیلات حدود 400 میلیون تومانی باید حدود 7 میلیون تومان اقساط پرداخت کنند که این مبلغ نیز بسیار سنگین است و امکان پرداخت اقساط دیگر وجود ندارد. بدون شک در صورت عدم اقدام در این زمینه متقاضیان به دلیل عدم توانایی مالی اقدام به فروش ملک خود در بازار خواهند کرد که احتمالا به دست برخی دلالان و دلالان منتظر این فرصت می رسد و در نهایت مافیای املاک و مستغلات قوی تر شده است و مشکل املاک نیز شدیدتر می شود.

شکری گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی 23 درصد تعیین شده است، در حالی که در زمان تصویب قانون جهش تولید، نرخ سود تسهیلات مسکن را حدود 10 درصد و با اقساط حدود 5 میلیون تومان پیش بینی کردیم که متقاضیان می توانند پوشش دهند. سایر هزینه های زندگی آنها

وی تصریح کرد: دولت باید مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی و درآمد خریدار به ارزش مسکن را از محل صندوق ملی مسکن که به همین منظور راه اندازی شده است تامین کند و به همین منظور وجوه صندوق را تامین کند. صندوق باید تا حد امکان افزایش یابد و تعهدات صندوق را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه بانک ها به تعهدات خود عمل نکرده اند، افزود: در جلسه اخیر شورای عالی مسکن عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه مقرر شد پرداخت‌ها بهبود یابد که امید است در ماه‌های آتی موجب تشویق پرداخت وجوه بانک‌ها به بخش مسکن شود.

دیدگاهتان را بنویسید