آغاز اقساط وام یک میلیون و 800 هزار تنی نهضت ملی مسکن

آغاز اقساط وام یک میلیون و 800 هزار تنی نهضت ملی مسکن

روز جدید : بر اساس برآوردهای وزارت راه و شهرسازی از میزان مشارکت های نهضت ملی مسکن که پرداخت آن طی سه سال آینده آغاز می شود، اقشار کم درآمد در نقاط مختلف کشور بسته به اندازه تسهیلات دریافتی بین 1.800.000 تا 3.200.000 تن کمک هزینه منازل خود را پرداخت خواهند کرد.

بر اساس برآوردهای معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی میزان مشارکت گروه های متوسط ​​در این طرح بین 2 میلیون و 300 هزار تا چهار میلیون و 200 هزار تن برآورد شده است.

بودجه 1401 دولت درصدد افزایش نرخ سود تسهیلات به 9 درصد برای دهک های چهارم و پنجم جامعه و پنج درصد برای دهک های اول تا سوم است که عمدتاً با تأمین منابع صندوق مسکن ملی تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می گیرند.

مبلغ وام 450 میلیون تنی

بر این اساس، مبلغ 450 میلیون تن وام بدون بهره دهک‌های چهارم و پنجم تهران در دوره مشارکت، 4 میلیون و 200 هزار تن است.

همچنین میزان مشارکت با سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم بدون سود در دوره مشارکت سه میلیون و 200 هزار تن برآورد شده است.

کف و سقف اقساط وام بالغ بر 400 میلیون تن

در شهرهای بالای یک میلیون نفر برای تسهیلات 400 میلیون تنی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های چهارم و پنجم، میزان مشارکت بدون بهره در دوره مشارکت سه میلیون و 700 هزار تن است.

همچنین تعداد اقساط با سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم بدون سود در دوره مشارکت 2 میلیون و 800 هزار تن برآورد شده است.

کف و سقف وام 350 میلیون تنی

در مراکز استان ها برای تسهیلات 350 میلیون تنی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های چهارم و پنجم، میزان مشارکت بدون ربا در دوره مشارکت سه میلیون و 300 هزار تن است.

همچنین تعداد اقساط با سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم بدون سود در دوره مشارکت 2 میلیون و 500 هزار تن برآورد شده است.

مبلغ وام کف و سقف 300 میلیون تن

در سایر مناطق شهری برای سایت های 300 میلیون تنی با سود 9 درصد برای دهک های چهارم و پنجم، میزان مشارکت بدون بهره در دوره مشارکت 2 میلیون و 800 هزار تن است.

همچنین میزان مشارکت با سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم بدون سود در دوره مشارکت 2 میلیون و 100 هزار تن برآورد شده است.

مبلغ وام کف و سقف 250 میلیون تن

در مناطق روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تنی با سود 9 درصد برای دهک های چهارم و پنجم، میزان مشارکت بدون بهره در دوره مشارکت 2 میلیون و 300 هزار تن است.

همچنین تعداد اقساط با سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم بدون سود در دوره مشارکت یک میلیون و 800 هزار تن برآورد شده است.

تلاش دولت برای تامین مالی صندوق ملی مسکن

بر اساس این مدل، توزیع یارانه نرخ سود به گروه‌های کم درآمد، تعداد مشارکت‌ها را کاهش می‌دهد و امکان پرداخت به خانوار را فراهم می‌کند.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خبری با عنوان “بخشی از اقساط دهک های پایین وام مسکن از سوی دولت پرداخت می شود.” صندوق بخشی از سود را به خانوارها پرداخت می کند و به هیچ وجه همه خانوارها بر اساس سود 18 درصدی به نهضت ملی مسکن کمک نمی کنند.

با توجه به اینکه مدت ساخت حداقل 2 تا 3 سال به طول می انجامد و متقاضی باید پس از اتمام بلوک آپارتمانی و تحویل بلوک پرداخت اقساط را آغاز کند، در عمل از 2 تا 3 سال آینده محاسبه مشارکت ها آغاز می شود. . در آن زمان بدیهی است که درآمد ماهانه خانوار تقریباً متناسب با تورم افزایش می یابد و امکان پرداخت حق بیمه به خانوار وجود دارد و فشار ناشی از پرداخت حق بیمه کاهش می یابد.

دولت سیزدهم از ابتدا کمبود منابع مالی مورد نیاز برای توانمندسازی مردم برای گسترش مسکن به اقشار مختلف به ویژه اقشار ضعیف را یکی از چالش های اصلی اعلام کرده است.

تلاش دولت برای تامین منابع مورد نیاز برای کاهش مزایای خدمات بانکی و بخشی از هزینه تامین مسکن برای خانوارهای کم درآمد است.

نرخ سود تسهیلات بانکی و اقساط بالای فراتر از مقرون به صرفه بودن مسکن برای خانوارهای کم درآمد و متوسط ​​از چالش های مهم شناسایی شده است، بانکی برای پرداخت تسهیلات بلندمدت تعیین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید