سفیر چین به وزارت امور خارجه احضار شد

ناصر خانانی با محکوم کردن اتهامات بی اساس در بیانیه پایانی 43 رئیس شورای همکاری خلیج فارس، صدور چنین اظهاراتی را تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی خواند که تنها می تواند تلاشی بیهوده برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات بحران آفرین باشد. برخی از کشورها در این توصیه در حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی از گروه های تروریستی و زخم عمیق مردم رنج دیده کشورهای بحران زده منطقه.

وی با یادآوری هزینه های هنگفت مالی و جانی که به دلیل سیاست های مخرب برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر مردم منطقه تحمیل شده است، از این شورا خواست رویکردهای خود را در قبال مسائل منطقه مورد بازنگری قرار داده و مسیری سازنده را انتخاب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد بیانیه این شورا در مورد مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران، گفت: کشورهایی که هر چه در توان داشتند برای خنثی کردن توافق هسته ای انجام دادند، اکنون پایبندی کامل ایران به برجام و قوانین بین المللی را نادیده می گیرند و به اقدامات قانونی ایران اعتراض کردند.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر امنیت ذاتی منطقه و رعایت موازین بین المللی، هیچ گونه دخالتی در سیاست ها و برنامه های فناورانه و دفاعی خود را بر نمی تابد.

با تاکید مجدد بر مواضع اصولی ایران، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء جدایی ناپذیر و ابدی از خاک جمهوری اسلامی ایران می داند و آن را قلمرو خود می داند و به شدت آن را محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اشراف و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و هوشیاری در برابر هرگونه حادثه و ناامنی دریایی اینگونه بیانیه ها را صادر کرد. و بدون خدشه در عزم نیروهای مسلح ایران برای تامین امنیت کشور موضع می گیرد و امنیت منطقه را می دانست.

کنعانی همچنین با ابراز تعجب از درج برخی مطالب در بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین تصریح کرد: مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی منحصراً برای موضوع هسته ای ایران و با کشورهای شناخته شده است و تجربه نشان می دهد که آنها می تواند در همین راستا ادامه دهد. همچنین جمهوری اسلامی ایران همواره آماده دستیابی به توافقی عادلانه و پایدار در این راستا بوده و هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به مناسبت دیدار سفیر چین با دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: در این دیدار نارضایتی شدید از درج بیانیه مذکور در مورد موضوع ایران ابراز شد. تمامیت ارضی و تاکید شد جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس غیرقابل تقسیم هستند و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مانند سایر نقاط ایران هرگز با هیچ کشوری مورد مذاکره قرار نگرفته و نخواهد بود.

کنعانی افزود: سفیر چین با تاکید بر احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران در تشریح اهداف سفر رئیس جمهور به ریاض معتقد است که این سفر به صلح و ثبات در منطقه کمک می کند و از گفت وگو به عنوان ابزار استفاده می کند. برای حل مشکلات.. سفیر چین معتقد است که سیاست خارجی کشورش در منطقه مبتنی بر تعادل است و مراودات دیپلماتیک مورد انتظار از جمله سفر معاون نخست وزیر چین به ایران در روزهای آینده موید این رویکرد است.

دیدگاهتان را بنویسید