احضار سفیر آلمان در تهران توسط وزارت امور خارجه


ساعت: 17:51
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906424

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) در ادامه تحرکات خشونت باری است که برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی پیشروی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در واکنش به مواضع مداخله جویانه وزیر امور خارجه آلمان، «هانس ادو متزل» سفیر این کشور در تهران صبح امروز پنجشنبه از سوی علی باقری معاون سیاسی به وزارت امور خارجه احضار شد.

در ادامه این احضاریه، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به اظهارات برخی مقامات آلمانی مبنی بر ایجاد اغتشاش و قانون شکنی در ایران، این گونه مواضع غیرمسئولانه را مغایر با موازین و اصول حقوق بین الملل و ناسازگار توصیف کرد. سنت روابط طولانی بین دو کشور و غیرقابل قبول تلقی می شود.

باقری با تاکید بر تعهد جمهوری اسلامی ایران به رعایت حقوق بشر از جمله حق تجمع مسالمت آمیز، دخالت غیرقانونی برخی کشورهای غربی را عاملی برای کشاندن خشونت به مجامع مسالمت آمیز دانست و تصریح کرد: خشونت و بی قانونی تنها مربوط به اجتماعات مسالمت آمیز نیست. حق تشکیل اجتماعات مسالمت آمیز، در تضاد است، اما نظم عمومی و امنیت شهروندان را نیز نقض می کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: متأسفانه برخی کشورهای اروپایی برخلاف تعهدات بین المللی خود در مبارزه با تروریسم و ​​مبارزه با نفرت، حامی گروه ها و رسانه های تروریستی شده اند که به طور سیستماتیک محتوای خشونت آمیز تولید می کنند و بی نظمی را آموزش می دهند. تروریست ها در ایران

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به آثار و پیامدهای غیرانسانی تحریم های ظالمانه یکجانبه، گفت: تحریم های یکجانبه نقض سیستماتیک حقوق بشر ملت ایران است و عاملان آن ناقض حقوق ملت ایران محسوب می شوند.

باقری همچنین با اشاره به حمله تروریستی عناصر تکفیری به زائران بی گناه در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز، این گونه اقدامات تروریستی را در راستای حرکت های خشونت آمیز و هرج و مرج طلبانه دانست که متاسفانه برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی به آن پرداخته اند. حمایت و تشویق شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس عقلانیت سیاسی و با تکیه بر اصول عزت، درایت و مصلحت، روابط مبتنی بر احترام و منفعت متقابل با دیگران را ارج می نهد. کشورها، اما دخالت در کارهای داخلی. خود را منعکس نمی کند و به هیچ وجه از جنبش های خشونت آمیز و تروریستی حمایت نمی کند.

سفیر آلمان در پاسخ اعلام کرد که نظرات طرف ایرانی را به مقامات مربوطه در برلین منعکس خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید