سنگ تراشی پرسپولیسی چطور از استقلال قهرمان کرد؟

امید روانها، پیشکسوت استقلال که به تازگی خودش سرمربی شده است، اخیرا به بررسی مشکلات فنی فوتبال ایران و باشگاه استقلال پرداخته است. او درباره شرایط نقل و انتقالاتی که پرسپولیس خریدهای بیشتری داشت، گفت: وقتی از من می پرسید دوست دارید چیزی بگویید که به فوتبال کمک کند. فوتبال مقوله ای است که همه افراد جامعه با آن آشنا هستند اما باید در مورد برخی از زوایای پنهان فوتبال صحبت کنیم. ما باید در مورد مسائل واضح تر و دقیق تر صحبت کنیم. من هرگز در هیچ جای دنیا ندیده ام که در فصل نقل و انتقالات اینقدر به تیم ها فشار بیاورند، در فوتبال ما به نظر می رسد رقابت برای مدیران در فصل نقل و انتقالات بیشتر از مسابقات است. استقلال فصل گذشته قهرمان شد و مطمئناً در زمان قهرمانی تیم و بازیکنان خوبی داشت. اما وقتی نوبت به این فصل و معیار تیم نقل و انتقالات می رسد، باید در نظر بگیریم که اکنون چه خریدهایی برای منچسترسیتی، لیورپول، رئال مادرید و سایر قهرمانان جهان انجام داده ایم؟ نقل و انتقالات در دنیا مثل قبل نیست. نقل و انتقالات تیم ها بسیار کم است و نقل و انتقالات یک تا سه بازیکن است. هیچ لیگ دیگری در دنیا به اندازه ایران بازیکن آزاد ندارد.

روانخواه در این خصوص ادامه داد: مثلا یک بازیکن بعد از سال ها بازی در استقلال چرا باید بتواند عنوان بازیکن آزاد این تیم را رها کند؟ درست است که تیم های رقیب خرید می کنند، اما ممکن است استقلال مجبور به خرید نباشد. آیا اصلا خرید تضمینی برای موفقیت است؟ نمونه های داخلی و خارجی آن را دیده اید. تیمی که در آن همه مدعی کنترل رختکن خود باشند، کار آسانی نیست. قبول اینکه برخی از بازیکنان از نظر سنی و تکنیکی سن بالاتری دارند، برای بقیه بازیکنان بسیار مهم است. در فصل نقل و انتقالات نباید فشار زیادی به باشگاه ها وارد شود. این باعث می شود مدیریت اشتباه کند و بازیکنانی را بخرد که برای تیم خوب نیستند. تنها گلایه من این است که چرا بازیکنان باید آزاد شوند. قرارداد محمد دانشگر چند ماه پیش تمدید شد. فکر می کنم استقلال با همین تیم می تواند مدعی جدی قهرمانی باشد اما اینکه او قهرمان شود یا نشود باید دید در لیگ چه اتفاقی می افتد.

این پیشکسوت درباره دستاوردها و رفتار برون گرا ساپینتو گفت: اکثر مربیان در حرفه فنی خود فراز و نشیب هایی دارند. بیشتر آنها از اخراج جان سالم به در برده اند. اگر بخواهیم در مورد برون گرایی صحبت کنیم، باید بگوییم که در حال حاضر در فوتبال دنیا مربیانی مانند کونته و سیمئونه نیز برون گرا هستند و 90 دقیقه با داور بازی را هیجان زده می کنند. ملاک این نیست که بگوییم مربی خوب است یا بد، بلکه باید بگذاریم او به ایران بیاید. در زمان استراماچونی ابتدا انتقادات زیادی وجود داشت اما بعداً در نیم فصل گفته شد که او یکی از بهترین مربیان خارجی است که وارد ایران شده است.

سنگ تراشی پرسپولیسی چطور از استقلال قهرمان کرد؟

روانها در خصوص انتخاب ساپینتو و مربیان ایرانی که گزینه های مربیگری استقلال بودند، گفت: مربیان ایرانی ذکر شده صلاحیت لازم را نداشتند و درست نبود که یک مربی ایرانی تحت فشار کار کند. در این شرایط اقتصادی مذاکره با مربیان خارجی سخت است. او به عنوان مربی انتخاب شد که شاید فصل گذشته در تیمش موفق نبود اما در لیگ بسیار معتبری کار می کند. نمی دانم چرا جواد نکونام یا هیچ مربی ایرانی استقلالی نشد، اما باید کمی فضای کنترل شده برای هواداران فراهم شود. مدیران باید تصمیماتی بگیرند که خارج از درک فوتبالدوستان است. این حملات ممکن است عواقب مخرب تری در آینده داشته باشد. برخی از این فضاها به دلیل جهت گیری های خاصی شکل گرفته اند. اگر باشگاهی بخواهد مربی انتخاب کند، آن مربی باید از نظر فنی و فرهنگی با آن باشگاه ارتباط داشته باشد. در بارسلونا نمی توان یک مربی دفاع موفق را شکست داد. یک مربی می تواند در زمانی که نامشخص است در استقلال کار کند، اما مدیریت اذعان دارد که این مربی ممکن است در آینده حتی از فرهاد مجیدی موفق تر باشد.
وی درباره حملات برخی از پیشکسوتان به مدیریت باشگاه گفت: بازیکنان سابق و پیشکسوتان فوتبال باید کمی متفاوت از سایر اقشار جامعه درباره فوتبال صحبت کنند. اگر مدیران استقلال پرسپولیس هستند پس چرا این تیم فصل گذشته قهرمان شد؟ تیم های بزرگ دنیا مانند بایرن مونیخ، بارسلونا و… بازیکنانی داشتند که هر کدام بخشی از تاریخ دنیای فوتبال هستند. ما هرگز نمی بینیم که آنها در مورد نقل و انتقالات باشگاه سابق خود اظهار نظر کنند. هر لحظه نیازی نمی بینم که بیایم و صحبت کنیم. این صحبت ها چندان به درد باشگاه استقلال نمی خورد. باید بگذاریم لیگ شروع شود.

روانکا درباره شایعه پیوستنش به استقلال گفت: در فوتبال تا زمانی که با یک تیم قرارداد نبندی همه چیز می تواند در حد یک شایعه بماند. بعد از فوتبال در دو دوره با استقلال کار کردم. در واقع من پیشنهاد رسمی دریافت نکرده ام. من سال هاست که تمرین می کنم و دوست دارم همین کار را ادامه دهم. فکر می کنم هرکسی که می خواهد به عنوان دستیار انتخاب شود باید کاملا با سرمربی صحبت کند. نظر شخصی من این است که دستیار ایرانی می تواند بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده باشد.

روانها در پایان درباره وضعیت تیم ملی گفت: همه جامعه ما برای شروع جام جهانی لحظه شماری می کنند. اما از نظر فنی می توانم بدون تعصب بگویم کشوری را ندیده ام که تیمش به جام جهانی رفته باشد اما به فکر تعویض مربی باشد و مربی اینقدر تحت فشار باشد. فکر می کنم تغییر سرمربی که با او به جام جهانی رسیدید خلاف اصول فوتبال است. از حواشی که بگذریم، او در جایی که انتظارش را نداشتیم خیلی خوب عمل کرد. فکر می کنم بیشتر از سرمربی تیم ملی باید از فدراسیون فوتبال انتقاد کنیم. این فدراسیون است که باید آمادگی های لازم را انجام دهد. من احساس می کنم که انتقاد آقای اسکوچیچ کمی جانبدارانه است.

دیدگاهتان را بنویسید