العرب، نزدیک ریاض: مانع تراشی روسیه برای احیای برجام، مواضع کشورهای عربی در خلیج فارس را تقویت می کند.

العرب، نزدیک ریاض: مانع تراشی روسیه برای احیای برجام، مواضع کشورهای عربی در خلیج فارس را تقویت می کند.

روز جدید العرب، یکی از رسانه های نزدیک به عربستان سعودی نوشت: به گفته منابع غربی، روسیه به زودی مانع احتمالی جدیدی برای تلاش برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران ایجاد خواهد کرد. این اعتراض روسیه ممکن است به نفع موضع مخالف دولت های عرب خلیج فارس با توافق ضعیف باشد. زیرا این دولت ها بر این باورند که نقاط ضعف بسیاری در توافق هسته ای وجود دارد که تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای را محدود نمی کند.

«اگرچه اعتراض روسیه ناشی از انگیزه های خودش است، اما تحلیلگران معتقدند که واکنش روسیه به توافق هسته ای ممکن است نتیجه بی طرفی کشورهای عربی خلیج فارس در بحران اوکراین باشد.

از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، کشورهای عربی خلیج فارس در این موضوع بی‌طرف بوده و فشارهای آمریکا برای جانبداری از روسیه را نادیده می‌گیرند.

کشورهای عربی خلیج فارس از زمان جنگ در اوکراین از تحریم های غرب علیه روسیه حمایت نکرده اند، مانند عربستان سعودی که بارها با درخواست های آمریکا برای افزایش تولید نفت مخالفت کرده و به توافقات اوپک پلاس پایبند بوده است.

کشورهای عرب خلیج فارس برای رفع نگرانی های امنیتی خود و حفظ امنیت در سراسر منطقه خواستار توافق هسته ای با ایران هستند. این دولت ها به طور کلی مخالف دستیابی به توافق هسته ای مشروط با ایران نیستند و استدلال می کنند که توافق بدون قید و شرط امنیت منطقه را تهدید می کند.

اسرائیل، دشمن سرسخت ایران، با کشورهای عربی در مورد خلیج فارس موافق است. مقامات اسرائیلی بارها ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده و گفته اند که به توافق هسته ای دولت های غربی با ایران احترام نمی گذارند.

اما عربستان سعودی پنجشنبه گذشته در مصاحبه ای طولانی با مجله آتلانتیک به این سوال پاسخ داد که آیا توافق هسته ای با ایران را ترجیح می دهد یا خیر. وی گفت: من معتقدم هر کشوری که بمب اتمی داشته باشد خطرناک است، خواه ایران باشد یا هر دولت دیگری، بنابراین ما نمی خواهیم شاهد یک توافق هسته ای ضعیف باشیم که در نهایت به چنین نتیجه ای منجر شود.

روابط رسمی دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سال 2016 پس از حمله به سفارت ریاض در تهران به حالت تعلیق درآمده است، اما در ماه های اخیر دو کشور پیام هایی مبنی بر حل اختلافات خود ارسال کرده اند.

دو کشور چهار دور برای عادی سازی روابط در بغداد برگزار کردند، در حالی که انتظار می رود دور پنجم مذاکرات به زودی در بغداد از سر گرفته شود.

بن سلمان در پاسخ به سوالی درباره روابط با ایران گفت: آنها همسایگان ما هستند و برای همیشه همسایگان ما خواهند ماند. ما نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم، همانطور که ایران نمی تواند ما را نادیده بگیرد، بنابراین بهتر است مشکلات را حل کنیم.» و او به دنبال راه هایی برای زندگی مشترک است.

اما عصر سعودی افزود: ما چهار ماه است که با ایران گفت‌وگو کرده‌ایم و اظهاراتی از مقامات ایرانی شنیده‌ایم که استقبال کرده‌ایم، این مذاکرات را ادامه می‌دهیم و امیدواریم به جایگاهی برسیم که برای هر دو کشور خوب و روشن باشد. آینده عربستان سعودی عربستان و ایران را بساز.

در مورد مذاکرات برای احیای توافق هسته ای احساس پیچیدگی و عدم اطمینان وجود دارد، به ویژه پس از اینکه روسیه از ایالات متحده خواست اطمینان حاصل کند که تحریم ها علیه مسکو به تجارت این کشور با ایران به دلیل درگیری در اوکراین آسیب نمی زند.

پس از وقوع بحران در اوکراین، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تصمیم گرفته اند بی طرف بمانند و فشارهای آمریکا را برای پیوستن نادیده بگیرند.

مسکو روز شنبه با آغاز مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در وین، موانع احتمالی را مطرح کرد و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که از ایالات متحده ضمانت کتبی می خواهد مبنی بر اینکه تجارت، سرمایه گذاری و همکاری نظامی وجود خواهد داشت. روسیه نباید تحت تاثیر تحریم های آمریکا علیه مسکو و ایران قرار گیرد.

روسیه از تاثیر تحریم های غرب بر روابط خود با ایران نگران است در حالی که مقامات ایرانی به ویژه پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به دنبال تعمیق روابط با مسکو هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، تلاش کرده است چنین تحریم هایی را رد کند و گفته است که تحریم های آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین هیچ ارتباطی با توافق هسته ای احتمالی با ایران ندارد.

توافق 2015 تحریم ها علیه ایران را کاهش داد تا غنی سازی اورانیوم را محدود کند، اما در سال 2018، زمانی که ترامپ خروج ایالات متحده از توافق هسته ای را اعلام کرد، این توافق عملاً از بین رفت و دولت های بزرگ اکنون در تلاش برای تمدید این توافق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید