العرب در گزارشی از وضعیت مذاکرات تهران و ریاض خبر داد

العرب در گزارشی از وضعیت مذاکرات تهران و ریاض خبر داد

روز جدید العرب، نزدیک به عربستان سعودی می نویسد: با توجه به قدرت ایران و سکوت آمریکایی ها در قبال نکات پنهان توافق، عربستان متقاعد شده است که باید مستقیماً و به دور از هر میانجی یا بدون تکیه بر متحدانی مانند این توافق حرکت کند. واشنگتن که فقط به منافع خود علاقه دارد، «آنها باید با ایرانی ها مذاکره کنند.

العرب، نزدیک به عربستان سعودی می نویسد: ایران از سکوت آمریکا و نیازش به دستیابی به توافق هسته ای در اسرع وقت برای تعیین شرایط خود و ورود به موضع قدرت استفاده می کند، بنابراین این کشور در حال قرار دادن این توافقی است که یکی از آنها تقسیم توافق و نقش مناطق ایران بر خلاف میل کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

این در حالی است که عربستان سعودی می گوید به دنبال گفتگوی جدید با ایران است، اگرچه به گفته تحلیلگران، مذاکرات قبلی بین دو کشور دستاورد چندانی نداشته است.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: دستیابی به امنیت و صلح در خاورمیانه با مشارکت دولت های منطقه بدون دخالت خارجی امکان پذیر است و پیام روشن این است که توافقی که به مراحل نهایی خود برسد شامل امنیت منطقه نیز می شود. و هیچ شرایطی در رابطه با مسابقه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

در این زمینه، بعید است تحلیلگران باور کنند که دولت جو باید توافقی را امضا کند که هیچ نشانه ای از برآورده کردن خواسته های متحدان منطقه ای خود و به دنبال کنترل ایران و نیروهای نیابتی آن و تحرکات آنها در منطقه نداشته باشد. کارشناسان می گویند واشنگتن تلاش نمی کند استراتژی خود برای عدم رویارویی با ایران را پنهان کند، بلکه در عوض در حال امضای قراردادهای دوجانبه با متحدان خود است تا آنها ابزارهای دفاعی پیشرفته ای داشته باشند.

به گفته امیرعبدلایان، مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم توسط آمریکا می تواند در اسرع وقت به نتیجه برسد.

وی افزود: می خواهم تاکید کنم که اگر طرف مقابل تصمیم سیاسی مطلوبی بگیرد، آمادگی داریم در اسرع وقت یک توافق خوب را اجرایی کنیم. وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که غرب مسئول شکست مذاکرات هسته ای کنونی در وین خواهد بود.

واضح است که ایران از واشنگتن می خواهد که توافق را اعلام کند و موفقیت آن را تضمین کند، از جمله موضعی روشن در مورد لغو سریع تحریم ها اتخاذ کند تا ایران بتواند نفت خود را صادر کند و از درآمدهای آن بهره مند شود.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا تهران آماده مذاکره مستقیم با واشنگتن است، گفت: برای تحقق حسن نیت واشنگتن به گام های مشخصی نیاز داریم که می تواند به رفع حصر پایتخت ایران در خارج منجر شود.

با توجه به قدرت ایران و سکوت آمریکایی ها در قبال نکات پنهان توافق، عربستان سعودی متقاعد شده است که باید مستقیماً و بدون هیچ میانجی یا بدون اتکا به متحدانی مانند واشنگتن که فقط به نفع خود هستند، با ایرانی ها مذاکره کند.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به سوالی درباره فرضیه مذاکره گفت: اگر شاهد تغییر اساسی در امور مناطقی مانند ایران باشیم، به آن نزدیکتر خواهیم شد و به دنبال دور پنجم مذاکرات با ایران خواهیم بود.

وزیر سعودی افزود: توافق هسته ای با ایران باید نقطه شروع باشد، در حالی که توافق هسته ای هرگز دست ایران را برای انجام هر کاری در منطقه باز نمی کند و تازه آغاز مذاکراتی است که در نهایت توسعه منطقه ای ایران را کنترل می کند. . “

ایران قبلاً گفته بود که با دخالت عربستان سعودی در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای‌اش مخالف است، اما ریاض همچنان می‌خواهد تا زمانی که تهران زرادخانه‌ای در اختیار دارد، در گفت‌وگوها با دیگر کشورهای خلیج‌فارس نقش داشته باشد. بیشتر در معرض خطر است.

دیدگاهتان را بنویسید