مذاکرات ایران و عربستان در عراق به حالت تعلیق درآمده است، تفاوت تهران و ریاض چیست؟

مذاکرات ایران و عربستان در عراق به حالت تعلیق درآمده است، تفاوت تهران و ریاض چیست؟

روز جدید : مذاکرات ایران و عربستان به خوبی پیش رفته است، اما اختلاف اصلی دو کشور در مورد یمن است و مذاکرات در این مرحله متوقف شده است.

یک منبع ارشد مطلع از تحولات اخیر مذاکرات راهبردی ایران و عربستان با میانجیگری بغداد به العراق الیوم گفت که این مذاکرات در چهار دور موفقیت آمیز بود اما اکنون به بن بست رسیده است.

این مقام عراقی به العراق الیوم گفت: مذاکرات به خوبی پیش رفته است، اما اختلاف اصلی دو طرف بر سر پرونده یمن است و مذاکرات در این مرحله به بن بست رسیده است. پادشاهی عربستان سعودی می خواهد در این باره صحبت کند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران این درخواست را رد کرده و نمی خواهد در این مورد صحبت کند. با این حال، طرف عراقی همچنان در تلاش برای پیشبرد مذاکرات است.»

این منبع در پاسخ به این سوال که عراق از چنین مذاکراتی چه چیزی به دست خواهد آورد، گفت: “عراق اولین شرکت کننده ای خواهد بود که از نقش منطقه ای خود به عنوان یک میانجی قوی و قابل قبول استفاده خواهد کرد.” موفقیت در هماهنگی امور در خاورمیانه و توقف روند جنگ و درگیری تأثیر مخربی بر خاورمیانه داشت.»

بحران دیپلماتیک لبنان و عربستان در پی سخنان جرج کاردای وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن نشان دهنده گستردگی درگیری و اختلاف نظر تهران و ریاض است، علیرغم اینکه دو کشور اظهارات مثبتی درباره ماهیت مثبت جنگ داشته اند. . دیدارهای دوجانبه صحبت کنید.

الخلیج آنلاین می نویسد که دو قدرت منطقه ای ایران و عربستان سعودی ده ها سال است که از نیروهای سیاسی محلی رقیب حمایت می کنند. به خصوص در لبنان. با این حال، حمایت از ریاض، متحد سنتی لبنان، به تدریج در طول سال ها کاهش یافته است و در مقابل، نقش حزب الله لبنان، یک نیروی مورد حمایت ایران، از نظر سیاسی و نظامی افزایش یافته است.

روابط دیپلماتیک لبنان و عربستان سعودی سالهاست که سرد بوده است. عربستان سعودی حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی و مجری سیاست تهران می داند. تشدید تنش ها در عربستان سعودی با لبنان در حالی صورت می گیرد که ریاض و تهران ماه ها در حال مذاکره برای عادی سازی روابط بوده اند.

اظهارات کرداحی وزیر لبنان در یک برنامه تلویزیونی که جنگ یمن را بی معنی خواند و از دفاع انصارالله در برابر تجاوزات خارجی حمایت کرد، خشم ریاض را برانگیخت.

روابط لبنان با عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس در حال بدتر شدن است، زیرا این کشور به شدت به حمایت مالی دولت های عربی برای احیای اقتصاد خود نیاز دارد. اظهارات مقامات ایرانی از جمله سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نشان می دهد که به گفته تهران، عربستان سعودی نمی خواهد روابط با ایران را احیا کند.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز می گوید که عربستان سعودی در مذاکرات با ایران کند پیش می رود.

احمد زیدان، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، می گوید «بسیار منطقی» است که بحران عربستان و لبنان بر مذاکرات ریاض و تهران تأثیر بگذارد.

ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 به دلیل نگاه ویژه‌ای که به دادگاه سعودی دارد، روابط سردی با ریاض دارد.» یمن، لبنان و عراق اینطور نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید