معامله سهام عدالت در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است

معامله سهام عدالت در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است

روز جدید : دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: در حال حاضر خرید و فروش سهام عدالت متوقف شده و ضوابط معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس باید تغییر کند.

پیمان حدادی در خصوص امکان خرید و فروش سهام عدالت افزود: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس در اسفندماه گذشته نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی به دلیل واریز سود نقدی سهام شرکت های سهامی عام بسته شد. شرکت ها باید تا اصلاح آئین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت تعلیق شوند البته طبق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس به دلیل اتمام مهلت توقف نماد تجاری شرکت های سرمایه گذاری استانی نماد شرکت های مذکور متوقف می شود.

وی افزود: در جلسات شورای عالی بورس اصلاحی در آیین نامه آزادسازی عدالت انجام شد.

این کارگروه پیشنهادهایی را برای اصلاح آیین نامه آزادسازی سهام عدالت به بورس عالی ارائه کرد که برخی از آنها از جمله به تصویب رسید. از جمله این پیشنهادات، انتخاب یک فرد واجد شرایط از کارگروهی متشکل از مراکز سرمایه گذاری استانی برای مشارکت سهام عدالت، عضویت کامل هیات عالی بورس و نماینده وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان نماینده غیرمستقیم است. سهامداران برای شرکت در مجامع عمومی اظهار می دارد: این نماینده می تواند به نمایندگی از سهامداران شرکت های سرمایه گذاری سهامی استانی در کلیه مجامع شرکت کند.

دستیار ویژه رئیس بورس با بیان اینکه چند نفر از سهامداران عدالت سهام خود را فروخته اند گفت: به طور غیرمستقیم که سهامداران عدالت سهامدار شرکت های استانی شده اند در صورت باز شدن نماد آنها می توانند سهام خود را در شرکت های استانی بخرند و بفروشند. . اما در روش مدیریت مستقیم که حدود 19 میلیون نفر از کل سهامداران قوه قضائیه روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، در سال 1378 30 درصد و سپس 60 درصد از این سهام قابل معامله بود. تا پاییز 1378 حدود 3 میلیون سهامدار عدالت 30 یا 60 درصد سهام خود را به صورت مستقیم فروخته بودند، اما به دلیل رکود و کاهش ارزش پرتفوی سهان عدالت، معاملات سهام عدالت متوقف شد.

به گفته وی، در آن زمان فروش سهام عدالت یکی از عوامل تشدیدکننده رکود بازار بود و پاشنه آشیل محسوب می شد و برای جلوگیری از ضرر سهامداران، خرید و فروش سهام عدالت متوقف شد.

حدادی افزود: مقرر شد تصمیم برای آزادسازی سهام عدالت منوط به متعادل بودن بازار از نظر حجم و قیمت سهام و معاملات باشد. ثانیاً آیین نامه صندوق های قضایی چه برای شیوه مدیریت مستقیم و چه به روش غیرمستقیم و همچنین نحوه تشکیل مجامع شرکت های سهامی دادگستری استان نیاز به تغییر دارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در خصوص نحوه برگزاری مجامع استانی اقدامات قضایی با حضور چند صد هزار نفری، گفت: می توانند حضور یابند و به صورت غیرحضوری و الکترونیکی رای دهند، اما مشکل اینجاست که اساسنامه سهام عدالت برای تشکیل جلسه الکترونیکی پیش بینی نشده است و به دلیل این مغایرت در برخی استان ها دادستان های استان در سال های 99 و 1400 جلسه ممنوعه استانی تشکیل شده اند. اما این موارد باید در هیات عالی بورس بررسی و در صورت نیاز اصلاح شود و پس از اصلاح اساسنامه نسبت به برگزاری مجامع استانی اقدام شود و پس از آن می توان انتظار داشت نماد شرکت های سهامی از طریق بازگشایی شود. بازار.

وی گفت: بر اساس اصلاحیه آیین نامه اجرایی شرکت های سرمایه گذاری که در کدال نیز منتشر شد، اگر شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت قصد افزایش سرمایه از محل مطالبات جاری را دارند، ابتدا باید سود خود را برای افزایش سرمایه شرکت تقسیم کنند. و بقیه از طریق شرکت های سپرده گذاری عدالت را بین سهامداران تقسیم می کنند که این اتفاق پارسال افتاد. این برای حفظ درصد مالکیت سهامداران در شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر است.

وی تاکید کرد: افراد جدیدی که خود را به عنوان نماینده هیات مدیره کانون شرکت های سرمایه گذاری استان معرفی می کنند باید از سازمان بورس تایید صلاحیت عمومی، حرفه ای و تخصصی خود را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید