CNN: مجوز امنیتی رابرت مالی در دو ماه گذشته به حالت تعلیق درآمده است. او به اطلاعات محرمانه دسترسی نداشت

CNN: مجوز امنیتی رابرت مالی در دو ماه گذشته به حالت تعلیق درآمده است.  او به اطلاعات محرمانه دسترسی نداشت

به گزارش بی بی سی، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: راب مالی در مرخصی است و آبرام پیلی به عنوان فرستاده ویژه برای ایران کار می کند و مسئولیت آن منطقه را بر عهده دارد.

او دلیل خروج آقای مالی را توضیح نداد.

آقای ملی در بیانیه‌ای کوتاه به رسانه‌ها تایید کرد که به دلیل تحقیقات در حال انجام در مورد مجوز امنیتی خود، چند هفته در مرخصی بوده است.

او گفت: «به من اطلاع داده شده است که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات دیگری به من داده نشده است، اما انتظار دارم تحقیقات به زودی به نفع من باشد. همزمان در تعطیلات هستم.»

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه که نامش فاش نشده است، گفت که تحقیقات توسط وزارت امنیت دیپلماتیک رهبری می شود.

این آژانس نوشت که آقای مالی در جریان ارائه گزارش محرمانه به کنگره در 16 مه که سوالاتی در مورد او ایجاد می کرد، حضور نداشت.

در آن زمان مقامات وزارت امور خارجه گفتند که آقای ملی در “مرخصی شخصی طولانی مدت” به سر می برد.

سی ان ان با استناد به منابع متعدد گزارش می دهد که ملی به دلیل تحقیق در مورد رسیدگی به مطالب طبقه بندی شده در مرخصی بدون حقوق قرار گرفته است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به سی ان ان گفت که ملی پس از آغاز تحقیقات مدتی در سمت خود باقی ماند، اما دیگر به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی نداشت.

دو منبع آگاه به سی ان ان گفتند: «وزارت امور خارجه در اوایل سال جاری تحقیقات خود را در مورد رسیدگی به اسناد طبقه بندی شده توسط آقای مالی که منجر به تعلیق مجوز امنیتی وی در دو ماه گذشته شد، افزایش داد.

این منابع گفتند که هیچ نشانه ای از جنایی بودن این تحقیقات وجود ندارد.

سی‌ان‌ان نوشت که در ماه‌های اخیر، آقای ملی ظاهراً نقش مهمی در تلاش برای آزادی آمریکایی‌هایی که «بی‌رحمانه» در ایران بازداشت شده‌اند، ایفا کرده است. او مرتب با خانواده این افراد در تماس بود.

در روزهای ابتدایی خرداد ماه گزارش شد که وی اخیرا چندین بار با امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرده است.

با این حال، سی‌ان‌ان می‌گوید مشخص نیست که این بازدیدها قبل یا بعد از پایان مجوز امنیتی وی بوده است.

آقای ملی در ژانویه 2021 پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن به این سمت منصوب شد.

او نقش مهمی در تلاش های دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای، برجام و سیاست دولت آمریکا در قبال ایران داشت.

وی همچنین در تشکیل برجام در سال 2015 نقش داشت.

دیدگاهتان را بنویسید