حالا که سلطان عمان به ایران می آید، احساس می کنم مذاکرات ایران و آمریکا به نقاط خاصی رسیده است/ رابرت مالی در دو ماه گذشته حرف منفی نزده است. آنها تنش را کاهش داده اند که نشان می دهد تغییراتی وجود دارد

حالا که سلطان عمان به ایران می آید، احساس می کنم مذاکرات ایران و آمریکا به نقاط خاصی رسیده است/ رابرت مالی در دو ماه گذشته حرف منفی نزده است.  آنها تنش را کاهش داده اند که نشان می دهد تغییراتی وجود دارد

عبدالرضا فرجی راد، سفیر سابق ایران در نروژ درباره اهمیت سفر سلطان عمان گفت: این سفر قبلا قرار بود انجام شود اما با تاخیر انجام شد. تأخیر وی به این دلیل بود که مذاکرات ایران و آمریکا که با میانجیگری عمان انجام می شود، منجر به سفر شاه به ایران نشد.

سفر پادشاه عمان به ایران جنبه های جدیدی دارد که علاوه بر اهمیت همیشگی سفر عمان به ایران، نکات جدیدی در دل او نهفته است، اولاً اینکه با پادشاهی جدیدی روبرو هستیم، ثانیاً بحث از مذاکرات ایران و آمریکا و سوم، بحث مذاکرات ایران با مصر و کشورهای عربی که عمان در آن نقش بسزایی دارد.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک و سفیر سابق ایران در نروژ در گفتگو با خبرنگار انقطار درباره اهمیت سفر سلطان عمان گفت: این سفر قبلاً قرار بود انجام شود اما به تعویق افتاد. تأخیر وی به این دلیل بود که مذاکرات ایران و آمریکا که با میانجیگری عمان انجام می شود، منجر به سفر شاه به ایران نشد. اکنون که او به ایران سفر می کند، احساس می کنم مذاکرات به نقاط خاصی رسیده است و تصمیمات مهم تری باید گرفته شود، بنابراین فکر می کنم این سفر مربوط به مذاکراتی است که در سه ماه اخیر در مورد انرژی هسته ای انجام شده است. این کار انجام می شود و عمان نیز میان ایران و مصر واسطه می شود که نتیجه آن به ایران می رسد. موضوع صلح یمن و برخی مسائل دیگر نیز احتمالا مورد بحث قرار خواهد گرفت. شاید در مورد موضوع ایران و عربستان صحبت کنیم.

وی در خصوص طبقه بندی های جدید در عمان و تاثیر آن بر روابط با ایران افزود: خیر، ما با عمان جدیدی مواجه نیستیم، البته از نظر نفری با چهره های جدیدی روبرو هستیم اما نسبت به گذشته کسری وجود ندارد. شاهد فعالیت بیشتر بین دو کشور باشیم. پیش از این بیشتر ارتباطات در مورد ایران و آمریکا و آزادی زندانیان بود، اما اکنون کار گسترش یافته و ابعاد دیگر مطرح است. چند ماه پیش نیز خبرهایی مبنی بر دیدار کارشناسان ایرانی و اوکراینی در عمان منتشر شد که احتمالاً ادامه پیدا نکرد.

سفیر سابق ایران در نروژ با اشاره به شباهت های راهبردی ایران و عمان خاطرنشان کرد: ایران و عمان کنترل تنگه هرمز را در دست دارند و 40 درصد نفت جهان از این منطقه می گذرد که بخشی از درآمد حاصل از آن 40 درصد به این منطقه بازمی گردد، بنابراین اهمیت خلیج فارس هر روز نقش عمان به عنوان یک کشور ثبات دهنده مهم است و از سوی دیگر این ایران است که با آمریکا تنش دارد. در نتیجه، اگر عمان بخواهد روابطش با ایران بد باشد، بر موضوع ژئوپلیتیک تنگه هرمز تأثیر خواهد گذاشت. یکی از دلایلی که عمان باعث ایجاد ثبات و صلح می شود، تثبیت تنگه هرمز است.

فرجی راد در خصوص احتمال گشایش های بین المللی ایران و آمریکا در نتیجه این سفر گفت: اگر قرار باشد اظهارات وزارت خارجه و سخنگوی کاخ سفید را ارزیابی کنیم، از نظر من مذاکراتی صورت گرفته است. که گفته بود به دنبال توافق بلندمدت با ایران هستند و از طرفی صحبت های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که چند روز پیش مطرح کرد مبنی بر اینکه در حال مذاکره هستیم اما نمی کنیم. می خواهند تکرار کنند تا ذهن مردم آشفته شود و در نهایت از یک طرف رابرت مالی در دو ماه گذشته حرف منفی نزده و فشار را کم کرده اند و این نشان می دهد که تغییراتی وجود دارد. آقای رابرت مالی حدود دو ماه است که مفقود شده است و فکر می کنم او بیشتر وقت خود را در مسقط می گذراند، بنابراین تصور می کنم اگر همه این قطعات را کنار هم بگذاریم اتفاقات مثبتی رخ می دهد و به همین دلیل است که سفر پادشاه عمان انجام می شود. برگزار شد. پادشاه عمان برای آزادی این دو زندانی به ایران سفر نمی کند و این موضوع تنها از طریق گفتگوی عادی قابل حل است. من فکر می کنم که مذاکرات تا حدی پیشرفت کرده است و نیاز به توضیح بیشتر دارد. این سفر را باید با خوش بینی دید.

دیدگاهتان را بنویسید