پشت صحنه اجلاس آستانه در تهران به نقل از العرب

پشت صحنه اجلاس آستانه در تهران به نقل از العرب

روز جدید العرب در گزارشی به دلایل نشست سران روند آستانه در تهران پرداخت و گمانه زنی هایی را درباره حضور پوتین و اردوغان در تهران مطرح کرد.

روزنامه قطری العرب در گزارشی به دلایل برگزاری نشست آستانه در تهران پرداخت و نوشت: نشست سه جانبه روز سه شنبه به میزبانی تهران با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و رجب طیب رئیس جمهور ترکیه برگزار شد. اردوغان، پاسخی مستقیم به رهبران کشورهای مربوطه است، از نشست اخیر جده مشخص شد.

به نظر می‌رسد این سه رئیس‌جمهور در این دیدار به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیام داده‌اند و گفته‌اند که برنامه‌های بایدن در خاورمیانه و شرق اروپا به آسانی آن‌طور که در سخنرانی اخیر وی در سفر به خاورمیانه توصیف شد، آشکار نخواهد شد.

العرب همچنین نوشت: موضوع سوریه که اجلاس آستانه به نام آن برگزار شد، چیزی جز پوششی پنهان برای دستور کار واقعی اجلاس تهران نیست که تلاش می کند در مقابل آنچه بایدن می خواست ائتلاف کند. خاورمیانه برای هدف قرار دادن ایران

ناظران می گویند پوتین می توانست اجلاس آستانه را در سوچی یا جای دیگری برگزار کند، اما اصرار او برای رفتن به تهران پیامی برای بایدن است که مسکو کارت هایی دارد که می تواند برای خنثی کردن برنامه های واشنگتن، مانند دخالت در جنگ در اوکراین، که مانع می شود، بازی کند. پیشروی نظامی روسیه، باید از آن استفاده کند.

سفر پوتین به تهران پس از سفر بایدن به خاورمیانه که شعار محاصره ایران را مطرح کرد، حاکی از آن است که روسیه آماده حمایت از ایرانی ها و خنثی کردن برنامه های رئیس جمهور آمریکا و متحد خاورمیانه ای او، نخست وزیر اسرائیل یایر لاپید است. برای هدف ایران..

بیشتر بخوانید: سفر پوتین به ایران در بحبوحه انزوای سیاسی متاثر از جنگ اوکراین/ سفر پوتین به تهران نشان می دهد که مسکو راه حلی برای توقف جنگ در اوکراین ندارد.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین به خبرنگاران در مسکو گفت که ارتباط با آیت‌الله خامنه‌ای بسیار مهم است و گفت‌وگوهای اعتماد‌سازی بین آنها در مورد موضوعات مهم در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: مواضع ما در اکثر موضوعات نزدیک یا یکسان است.

العرب در این باره نوشت: ایران فرصتی برای بهبود توانایی خود در مانور و داشتن جایگزین های جدی برای دفاع از خود در برابر هر گونه نیروهای ناتو پیدا کرد و مشارکت راهبردی با روسیه منافع متقابلی برای ایران دارد.

یک مقام ارشد ایرانی که نخواست نامش فاش شود نیز به العرب گفت که به دلیل تحولات ژئوپلیتیکی پس از جنگ اوکراین، تهران در تلاش است تا در رویارویی خود با واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش از مسکو حمایت کند.

العرب همچنین می نویسد: تهران که پس از جنگ در اوکراین به دلیل افزایش قیمت نفت جسور شده است، با جلب حمایت روسیه به دنبال فشار بر واشنگتن برای عقب نشینی در راستای مذاکرات برای ازسرگیری برجام است.

از سوی دیگر، به نظر می رسد ترکیه از دعوت نشدن به نشست جده برای مشارکت در ترتیبات امنیتی منطقه، به ویژه پس از توسعه روابط خود با کشورهای مهم خلیج فارس و اسرائیل، ناراحت است. حضور اردوغان در نشست تهران همچنین به منظور ارسال پیامی به بایدن مبنی بر اینکه خروج ترکیه از ترتیبات خاورمیانه بر موضع وی در قبال درگیری‌های روسیه و اوکراین تأثیر می‌گذارد، بود.

ناظران می گویند ترکیه می خواهد از نیاز ایران و روسیه برای تشکیل ائتلاف در پاسخ به دستور کار آمریکا برای گرفتن چراغ سبز برای انجام عملیات نظامی علیه کردها استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید