سنگ را 35 هزار تومان می فروشم/ افزایش قیمت نان بر دوش دولت است؟

سنگ را 35 هزار تومان می فروشم/ افزایش قیمت نان بر دوش دولت است؟

با اجرای طرح دوم تسهیل یارانه آرد و نان، دولت به دنبال صرفه جویی در «تولید نان» نانوایی ها است. ناکارآمدی اقتصادی تولید نان باعث شده است که بخشی از نان تولیدی در سایت های خرید اینترنتی عرضه شود، بنابراین مقداری سنگک با قیمت 35 هزار تومان به فروش می رسد.

به گزارش تجارت نیوز، با وجود اینکه مسئولان دولتی اعلام کرده اند قیمت نان امسال آزاد نمی شود، اما زمزمه های افزایش قیمت نان بیش از گذشته به گوش می رسد. زیرا تولیدکنندگان نان از دولت خواسته اند تا قیمت نان را با توجه به تورم افزایش دهد.

از سوی دیگر بسیاری از نانوایی های این شهر می گویند که تولید نان آنها به دلیل افزایش هزینه اجاره، دستمزد، بیمه، مخمر، انرژی و… چندین برابر شده است و نان خود را در سکوی اسنپ به فروش می رسانند. مشکلی که می تواند منجر به کاهش عرضه نان برای مشتریان خصوصی شود.

در حال حاضر برخی از نانوایی های فعال در بسترهای آنلاین نان چند دانه سنگک (سبوس، کنجد، سیاه دانه، سبزی خشک و سبوس) را با قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می کنند. البته در این مغازه ها نان سنگ معمولی با قیمت 15 هزار تومان موجود است. علاوه بر این نان بربر بین 14 تا 30 هزار تومان به دست مشتریان می رسد. این نانوایی ها نیز برای هر بسته بین 2000 تا 3000 تومان می خواهند.

افزایش قیمت نان فقط در سایت های اینترنتی نیست، برخی نانوایی ها خودسرانه قیمت نان را افزایش داده اند. یکی از اهالی منطقه 19 تهران به تجارت نیوز گفت: قیمت نان بربری طی دو هفته گذشته از 3 هزار تومان به 5 هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین عکسی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود مبنی بر اینکه یک نانوایی به دلیل نداشتن آرد تعطیل شده است. این عکس واکنش بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی را به همراه داشت؛ زیرا بسیاری از مردم بر این باورند که برخی از نانوایی ها برای جبران هزینه های خود، آرد شل می فروشند. البته نمی توان با گذاشتن عکس سوال را برای همه نانوایی ها تعمیم داد.

چندی پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از افزایش دو برابری یارانه نان خبر داد. در واقع این سخنان سخنگوی اقتصادی دولت به اجرای فاز دوم طرح هوشمند یارانه ای به آرد و نان اشاره دارد که در بهمن ماه سال گذشته اجرایی شد. با توجه به اینکه پیش بینی یارانه بودجه برای نان در سال گذشته 70 هزار میلیارد تومان بود، امسال این بودجه باید به 140 هزار میلیارد دلار برسد، اما به گفته محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد و دارایی، بودجه یارانه برای آرد و نان در سال جاری 105 هزار میلیارد تومان است.

دولت با اجرای طرح دوم هوشمندسازی یارانه آرد و نان به دنبال «پیشبرد تولید نان» است. در واقع با اجرای برنامه دوم قرار است یارانه نانوایی ها دو برابر شود و از سوی دیگر سهمیه آرد تولیدکنندگان نان حذف شود. بر این اساس نانوایان با توجه به میزان نانی که تولید و در اختیار مردم قرار می دهند، سهمیه آرد دریافت می کنند.

در مرحله اول تسهیل یارانه نان و آرد، حدود 15 درصد جبران افزایش هزینه ها پیش بینی شده بود که امسال دو برابر می شود.

همزمان، دولت از شناور شدن و حذف محدودیت سهمیه آرد نانوایان خبر داد و ساز و کار نظارت بر میزان آرد مصرفی نانوایان به کارتخوان ها بستگی دارد. در همین راستا شاهد بودیم که در اجرای طرح اول مقدار زیادی یارانه آرد در شبکه توزیع نان از بین رفت.

آیا معاملات نانوایی زیر ذره بین است؟

به گفته محمد جلال، در مرحله دوم این طرح، فرآیندهای هوشمندی بر روی تراکنش‌ها انجام می‌شود و نانوایی‌هایی که تراکنش‌های جعلی را روی دستگاه‌های کارت‌خوان هوشمند ثبت می‌کنند، بر اساس این سامانه، به ساختاری برای تحلیل و اعتبار متخلفان نانوایی مجهز می‌شوند. در این سیستم کاهش خواهد یافت.

در واقع در این ساختار استفاده مکرر از کارت بانکی، ثبت تراکنش های غیر واقعی، ثبت فروش های نامتعارف و… توسط سیستم تجزیه و تحلیل و شناسایی می شوند و نانوایان با رعایت نکردن یکپارچگی معاملات خود عملاً منافع آتی خود را به خطر می اندازند، یعنی دسترسی آنها به کمک قیمت یا احتمالاً عرضه آرد محدود می شود.

همچنین شنیده می شود وزارت اقتصاد قیمت نان را متناسب با تورم تغییر می دهد که در حال حاضر در دست بررسی است و در اجرای دوم طرح هوشمند یارانه آرد و نان نباید قیمت نان آزاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید