رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی: فروش نان سنگکی در تهران به 5 هزار تومان رسید / نان اینترنتی 25 هزار تومان منطقی است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی: فروش نان سنگکی در تهران به 5 هزار تومان رسید / نان اینترنتی 25 هزار تومان منطقی است.

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اعلام کرد: فروش نان سنگکی زیر 5 هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد. نانوایی هایی که نان سنگکی را 3000 تومان می فروشند یا وزن را دستکاری می کنند یا نانوا مالک ملک است و می خواهد نانوایی خود را حفظ کند.» اما واقعیت این است که نرخ 3000 تومانی نمی تواند هزینه نانوایان را با این تورم جبران کند.

محمد سلیمانی قیمت مناسب نان سنگکی در فروش اینترنتی را 25 هزار تومان دانست و افزود: خریداران نان در فروشگاه های اینترنتی به میل خود نان را با قیمت های متفاوت انتخاب می کنند، فروشنده نان سنگکی زیر 5 هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد گفت: نانوایانی که نان سنگکی می فروشند 3 هزار تومان می فروشند یا وزن را دستکاری می کنند یا نانوا مالک ملک است و می خواهد چراغ نانوایی اش را روشن بگذارد. اما واقعیت این است که نرخ 3 هزار تومانی با این تورم نمی تواند هزینه های تولیدکنندگان نان را جبران کند. و آنها نمی خواهند در صف خرید بایستند. قیمت نان در این مغازه ها بین 10 تا 35 هزار تومان است. و برای خرید نان هزینه پیک و 9 درصد ارزش افزوده و … در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فروش نان سنگی زیر 5 هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد، گفت: نانوایانی که نان سنگی را 3 هزار تومان می فروشند یا وزن را دستکاری می کنند یا نانوا صاحب ملک است و می خواهد نانوایی خود را روشن نگه دارد. اما واقعیت این است که نرخ 3 هزار تومانی با این تورم نمی تواند هزینه های تولیدکنندگان نان را جبران کند.

این فعال صنفی قیمت آرد 12 تا 13 درصدی را در تعیین قیمت نان موثر می داند و بیان می کند: در جلسات کارگروه آرد و نان سوال لیست قیمت جدید نانوایان مطرح و تصمیم گیری شد. تا در سال جدید به ما قیمت بدهند. اگر در نهایت طبق تحلیل اتحادیه نرخ جدید را به ما ندهند و بخواهند 15-30 درصد کمک هزینه تولید نانوایان را بپردازند و نان همچنان با همان 3 هزار تومان فروخته شود، بهتر است. آن را اعمال نکنیم بازار تهران در نان سنگک به 5 هزار تومان رسیده است و دیگر نانوایان حاضر به فروش نان 3 هزار تومانی نیستند. تجربه نشان می دهد که دولت در پرداخت مابه التفاوت تولیدکنندگان نان تاخیر دارد و مطالبات را پرداخت نمی کند.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی؛ سال گذشته دولت تصمیم گرفت 80 درصد یارانه به تولیدکنندگان نان پرداخت کند که متاسفانه این مبلغ پرداخت نشد.

سلیمانی با تاکید بر فروش نان سنگک با تحلیل قیمت اتحادیه گفت: نمی توانم قیمت واقعی نان سنگک را در رسانه ها منتشر کنم زیرا متهم به گران فروشی می شوم. اما واقعیت این است که هزینه تهیه نان سنگکی که تمام مراحل آن با دست انجام می شود بالاست، حداقل باید 4 تا 5 کارگر در یک واحد سنگکی (در صورت 14 ساعت کارکرد نانوایی) مشغول به کار شوند. در 2 سال گذشته حدود 80 درصد دستمزد کارگران افزایش یافته است نانوایی که روزی 8 کیسه و نیم آرد مصرف می کند و روزی هزار قرص نان می پزد، اگر هر قرص را 3 هزار تومان بفروشد درآمد روزانه 3 میلیون تومان دستمزد روزانه کارگران نانوایی سنگ 2 میلیون و 250 هزار تومان است. ضمناً هزینه تهیه صبحانه، ناهار و شام کارگران نیز باید به قیمت یک واحد نان سنگی اضافه شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به سایر هزینه های نانوایان سنگکی اشاره کرد و گفت: پلاستیک نان لواش هزار تومان است اما پلاستیک نان سنگکی ماندگارتر است.سال گذشته قیمت یک کیلوگرم پلاستیک نان سنگکی بود. 30 هزار تومان بود اما امسال قیمت هر کیلوگرم به 60 هزار تومان افزایش یافته است بنابراین فروش پلاستیک نان سنگک هزار تومانی برای نانوایان به صرفه نیست. همچنین نانوای سنگکی از 9 تا 10 کیسه مخمر در ماه استفاده می کند. حداقل 3 کیسه مخمر با نرخ دولتی در اختیار نانوایان قرار می گیرد و مابقی را باید از بازار آزاد خریداری کرد. قیمت مخمر کیسه ای در بازار آزاد یک میلیون و 300 هزار تومان است و سایر اقلام مصرفی در نانوایی ها نیز افزایش یافته است. کنجد کیلویی 140-150 هزار تومان و سیاه دانه 250 هزار تومان.

وی با اعلام اینکه سرعت نباید به گونه ای باشد که به نانوایان ظلم شود، ادامه داد: نانوایان تجمع کردند و مطالبات خود را در روز استیضاح وزیر صمت در مجلس مطرح کردند. من به عنوان رئیس اتحادیه تلاش می‌کنم با وعده لیست قیمت جدید مانع از اتحادیه تولیدکنندگان نان شده و آنها را متقاعد کنم که به کار خود ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید